مجله سلامت دکترنکست

عوامل خطر در بیماران لوپوس سیستمیک با خونریزی آلوئولار

لوپوس سیستمیک

فهرست مطالب

لوپوس سیستمیک

لوپوس سیستمیک یک بیماری خود ایمنی است که به طور مزمن فرد بیمار را در طول زندگی درگیر می‌کند. از علائم این بیماری در بدن می‌توان به التهاب منتشر و اختلال عملکرد اعضای بدن اشاره کرد. یکی از اعضای بدن که ممکن است توسط این بیماری دچار اشکال شود، ریه است. درگیری ریه در این بیماری معمولا خود را به صورت التهاب پلور، پنومونی حاد لوپوسی، خونریزی منتشر آلوئولی و افزایش فشار عروقی ریه نشان می‌دهد. خونریزی منتشر آلوئولی معمولا خود را با تنگی نفس و هموپتزی (خونریزی ریه) نشان می‌دهد. همچنین در این بیماران با توجه به منتشر بودن خونریزی احتمال افت هموگلوبین وجود دارد. این اختلال به طور نادر در بیماران مبتلا به لوپوس سیستمیک اتفاق می‌افتد ولی باید توجه داشت که ممکن است بسیار خطرناک و کشنده باشد. مطالعات نشان می‌دهند که احتمال مرگ ومیر ناشی از این اختلال در بیماران مبتلا به لوپوس در حدود 85% است.

احتمال مرگ و میر ناشی از خونریزی آلوئولار

تحقیقات متعددی به بررسی این اختلال و همچنین عوامل بالا برنده احتمال مرگ‌ومیر در آن پرداخته‌اند. ولی این تحقیقات نتوانسته‌اند به نتیجه‌گیری دقیق و کلی در مورد این عوامل موثر در مرگ و میر دست یابند. برای مثال یک مطالعه استفاده از cyclophosphamide در درمان خونریزی منتشر آلوئولی را توصیه کرده و یک تحقیق دیگر استفاده از این دارو را با توجه به افزایش احتمال مرگ‌ومیر منع کرده است. بنابراین به نظر می‌رسد که این عرصه از علم پزشکی نیازمند تحقیق و پژوهش بیشتر و دقیق‌تر می‌باشد. یک مطالعه که در سال 2021 انجام شد به بررسی عواملی که احتمال مرگ‌ومیر ناشی از خونریزی آلوئولار منتشر را در بیماران مبتلا به لوپوس سیستمیک افزایش می‌دهند، پرداخت. جزئیات این مطالعه به طور مختصر در زیر توضیح داده خواهد شد. هرگونه مقاله مرتبط با این موضوع که تا ماه مه 2020 انجام شده بود وارد این متاآنالیز شد. در نهایت 8 مطالعه که شامل 251 شرکت‌کننده بودند وارد این متاآنالیز شدند.

نتایج حاصل از مطالعه چه بود؟

این مطالعه نشان داد که سن تشخیص خونریزی آلوئولار منتشر هیچ ارتباطی به میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری ندارد. طولانی‌تر شدن مدت زمان ابتلا به بیماری لوپوس، وجود عفونت ریه همزمان، استفاده از درمان پلاسمافرز و همچنین تهویه مکانیکی احتمال مرگ‌ومیر را در این دسته از بیماران افزایش می‌دهد. از طرف دیگر هیچ‌گونه ارتباطی بین وجود و شدت نفریت لوپوسی (درگیری کلیوی توسط این بیماری) و درمان با داروی cyclophosphamaide و مرگ‌ومیر ناشی  از خونریزی آلوئولار منتشر وجود نداشت. البته باید توجه داشت که با توجه به تعداد کم نمونه در این پژوهش آماری، نتیجه‌گیری بر اساس این گزارشات باید با احتیاط انجام شود. نویسندگان این مطالعه توصیه می‌کنند که کارآزمایی‌های بالینی دیگری در این زمینه در جهت پیدا کردن بهترین انتخاب درمانی مورد نیاز است.

PubMed-Risk factors for mortality of diffuse alveolar hemorrhage in systemic lupus erythematosus: a systematic review and meta-analysis

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *