مجله سلامت دکترنکست

مایکوفنولات موفتیل برای درمان خط اول ترومبوسیتوپنی

فهرست مطالب

ترومبوسیتوپنی با منشا ایمنی یک اختلال خود ایمنی نادر است که با خطر خون‌ریزی و خستگی همراه می‌باشد. درمان خط اول توصیه شده برای ترومبوسیتوپنی با منشا ایمنی، گلوکوکورتیکوئیدهای با دوز بالا (مایکوفنولات موفتیل) است. اما عوارض جانبی، پاسخ‌های متنوع و میزان عود بالا از مضرات جدی آن‌ها می‌باشد.

در این کارآزمایی، چند مرکز در انگلستان به صورت تصادفی و کنترل شده بیماران بزرگسال مبتلا به ترومبوسیتوپنی با منشا ایمنی را تعیین کردند. درمان خط اول تنها با گلوکوکورتیکوئید (مراقبت استاندارد) یا گلوکوکورتیکوئید ترکیبی و مایکوفنولات موفتیل انجام می‌شود. نتیجه اولیه، شکست در درمان بود که به صورت تعداد پلاکت کمتر از 30×109 در لیتر تعریف شد. شروع درمان خط دوم، در تجزیه و تحلیل زمان به پیشامد ارزیابی شد. پیامدهای ثانویه عبارت بودند از میزان پاسخ، عوارض جانبی، وقوع خونریزی، گزارش کیفیت زندگی بیمار و پیشامد ناسازگار جدی.

در مجموع 120 بیمار تصادفی مبتلا به ترومبوسیتوپنی با منشا ایمنی انتخاب شدند. 52.4٪ از آن‌ها مرد بوده و میانگین سنی آنان 54 سال (محدوده سنی 17 تا 87 سال) بود. سطح متوسط پلاکت 7×109 در لیتر برای این گروه بود. پس از شروع درمان آزمایشی تا 2 سال تحت پیگیری قرار گرفتند. گروه مایکوفنولات موفتیل نسبت به گروهی که فقط گلوکوکورتیکوئیدها را مصرف می‌کردند‌، شکست درمانی کمتری داشتند. (22٪ (13 از 59 بیمار) در مقابل 44٪ (27 از 61 بیمار)) و همچنین پاسخ‌های بیشتری داشتند (91.5% از بیماران دارای تعداد پلاکت بیشتر از 100×109 در هر لیتر در مقابل 63.9%).

نتایج مطالعه درمان ترمبوسایتوپنی با مایکوفنولات موفتیل

هیچ شواهدی مبنی بر تفاوت بین گروه‌ها در بروز خون‌ریزی، درمان‌های نجات‌بخش یا درمان عوارض جانبی از جمله عفونت پیدا نشد. با این حال، بیماران در گروهی که مایکوفنولات موفتیل  مصرف می‌کردند، نتایج بدتری از نظر کیفیت زندگی، عملکرد بدنی و خستگی نسبت به گروهی که تنها گلوکوکورتیکوئیدها را مصرف می‌کردند، داشتند.

بنابراین در این مطالعه افزودن مایکوفنولات موفتیل به گلوکوکورتیکوئید برای درمان خط اول ترومبوسیتوپنی با منشا ایمنی منجر به پاسخ بیشتر و کاهش خطر ترومبوسیتوپنی با منشا ایمنی مقاوم یا عودکننده شد، اما تا حدودی کیفیت زندگی را کاهش داد.

Pubmed-Mycophenolate Mofetil for First-Line Treatment of Immune Thrombocytopenia

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *