مجله سلامت دکترنکست

خواص زنیان برای سلامتی: از لاغری تا درمان بیماری‌ها

خواص زنیان

فهرست مطالب

خواص زنیان: دانه زنیان

گیاهان دارویی در زندگی روزمره ما نقش مهمی پیدا کرده‌اند. انواع دمنوش‌های مفید برای کم کاری تیروئید و سایر مشکلات سلامتی استفاده می‌شوند و ادویه‌هایی با اثرات سلامتی قابل توجه به طور روزمره در زندگی ما کاربرد دارند. در این میان زنیان توجه ویژه‌ای را به خود جلب کرده است.

حتما نام زنیان را به عنوان یک دانه‌ گیاهی منحصربه‌فرد شنیده‌اید. اما زنیان چیست و چه اثراتی بر سلامتی دارد؟ آنچه ما به عنوان گیاه زنیان می‌شناسیم در اصل میوه‌ گیاه اجواین (ajwain) یا همان گل خراطین است. این دانه گیاهی رنگی سبز تا قهوه‌ای داشته و طعم آن به تندی و کمی تلخی می‌زند. ظاهر زنیان شبیه به زیره است. با این حال طعم آن بیشتر به عطر و طعم آویشن شبیه است. زنیان به صورت دانه و پودر در عطاری‌ها قابل تهیه است. عرق آن نیز پرخاصیت بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

پیشینه تاریخی زنیان

زنیان از پیشینه تاریخی غنی‌ای برخوردار است. انسان از سال‌ها قبل این دانه گیاهی پرخاصیت را کشف کرده است. این دانه از دوران باستان در طب سنتی هند با اهداف درمانی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این گیاه در کنار فیبر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی می‌باشد. در طب سنتی اعتقاد بر این است طبع این گیاه گرم بوده و به همین دلیل در موارد دردهای شکمی ناشی از مصرف غذاهایی با طبع سرد کاربرد داشته است. 

خواص زنیان: کمک به مبارزه با عفونت

خاصیت ضدمیکروبی از ویژگی‌ها و خواص مهم زنیان است. این گیاه دارای خواص ضد‌عفونی‌کننده، ضد میکروبی و ضد انگلی بوده که آن را به یک داروی عالی برای عفونت‌هایی که منجر به سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوند، تبدیل می‌کند. ترکیبات فعال اصلی این گیاه شامل فنول‌ها، عمدتاً تیمول و کارواکرول است که عوامل دارویی مهم و فعال هستند.

زنیان و فشار خون

دانه‌های زنیان حاوی تیمول هستند که یک مسدود‌کننده زنجیره کلسیم طبیعی است. این بدان معناست که دانه‌ها به جلوگیری از ورود کلسیم به سلول‌های قلب کمک کرده و در نتیجه رگ‌های خونی را شل و منبسط می‌کنند. این امر باعث کاهش فشار خون و و در نتیجه کاهش عامل خطر اصلی برای حمله قلبی و سکته می‌گردد.

بیشتر بدانید: تاثیر چای سبز بر پیری مغز 

خواص زنیان: کاهش سطح کلسترول

این گیاه به کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید در بدن کمک می‌کند. سطح بالای کلسترول در خون می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی‌عروقی شده و احتمال بروز عوارض جبرا‌ن‌ناپذیر قلبی را تقویت کند. به همین دلیل تعدیل چربی خون مهم است. زنیان همچنین حاوی ترکیباتی با خواص آنتی‌اکسیدانی از جمله فلاونوئیدها، پلی‌فنول‌ها و ترپنوئیدها است. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به محافظت از کلسترول LDL در برابر آسیب اکسیداتیو کمک کنند. با کاهش اکسیداسیون کلسترول، خطر آترواسکلروز (تنگ شدن شریان‌ها به دنبال تشکیل پلاک کلسترولی) کاهش می‌یابد.

خواص زنیان برای معده

از خواص گیاه زنیان می‌تواند به تقویت سلامت و عملکرد سیستم گوارش اشاره کرد. آنزیم‌های فعال موجود در این گیاه جریان شیره معده را تقویت می‌کند. این امر به مدیریت شرایط ناخوشایندی مانند گاز معده، نفخ و سوء هاضمه کمک می‌کند. علاوه بر این، شواهد نشان می‌دهد که زخم‌های مری، معده و روده با استفاده از این گیاه بهبود می‌یابد.

خواص زنیان در لاغری

این گیاه همچنین متابولیسم را افزایش می‌دهد و به کاهش چربی بدن کمک می‌کند. آجوین به جذب کامل مواد مغذی کمک می‌کند و در نتیجه تجمع چربی را کاهش داده و به کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین این گیاه به دلیل اسانس تیمول موجود در آن، به افزایش متابولیسم کمک می‌کند. سطح بالاتر متابولیسم اولین قدم برای کاهش وزن است. 

خواص زنیان در لاغری

خواص زنیان در مشکلات تنفسی

دانه زنیان به‌طور موثری برای مشکلات تنفسی مفید است. این گیاه برای پاک‌سازی ریه‌ها از سموم کاربرد دارد. عرق زنیان به کاهش التهاب مسیر هوایی کمک کرده و در افرادی که مشکلات تنفسی دارند، تنفس را تسهیل می‌کند. این گیاه می‌تواند سرفه را تسکین دهد. ترکیب زنیان و زنجبیل می‌تواند به دفع مخاط کمک کرده و ممکن است علائم برونشیت مزمن و آسم را بهبود بخشد.

خواص زنیان برای قاعدگی

زنیان خواص ویژه دیگری نیز دارد. درد شکم در دوران قاعدگی از تجربه‌های بسیار ناخوشایند و دردناک برای زنان است. این گیاه به تسکین درد شکم در دوران قاعدگی کمک می‌کند. فواید این گیاه در قاعدگی شامل کاهش دردهای قاعدگی، کمک به پریودهای نامنظم و کاهش نفخ است.

زنیان برای دندان درد

دندان درد از جمله آزاردهنده‌ترین دردهاست و گاها می‌تواند با درد گوش همراه باشد. این گیاه منحصر به‌فرد با خواص ضدالتهابی خود، می‌تواند به کاهش دندان درد و نیز درد گوش کمک کند. تیمول موجود در زنیان همچنین با اثرات ضد باکتریال و ضد قارچی خود به بهبود سلامت دهان و دندان کمک می‌کند.

خواص زنیان برای مردان

این دانه گیاهی غنی، خواص فراوان بسزایی برای سلامت مردان دارد. گیاه زنیان نه‌تنها برای سلامتی، بلکه برای زندگی جنسی نیز مفید است، به خصوص در مورد مردان. از جمله خواص این گیاه برای مردان عبارتند از:

  • بهبود کیفیت اسپرم: همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، زنیان حاوی تیمول است که برای بهبود تعداد اسپرم و کیفیت آن در مردان مفید شناخته شده است.
  • بهبود زندگی جنسی: یکی دیگر از فواید این گیاه درمان هر گونه اختلال عملکرد جنسی یا کاهش میل جنسی است. این گیاه میزان باروری مردان را افزایش داده و عملکرد آن‌ها را بهبود می‌بخشد.
  • درمان انزال زودرس: یکی از خواص مهم زنیان مدیریت مشکلات مرتبط با انزال زودرس در مردان است. انزال زودرس یکی از مشکلات رایج مردان در روابط جنسی بوده و می‌تواند به دلیل بی تجربگی جنسی یا به دلیل اختلال نعوظ رخ دهد.

عوارض جانبی دانه‌های زنیان

زنیان، زمانی که در حد اعتدال به عنوان ادویه مصرف شود، به طور کلی برای اکثر افراد بی‌خطر است. با این حال، مصرف بیش‌ازحد یا استفاده از زنیان با غلظت بالا ممکن است منجر به عوارض جانبی شود. در ادامه به چند عارضه جانبی بالقوه مرتبط با زنیان اشاره شده است:

  • تحریک دستگاه گوارش: این گیاه طعم بسیار قوی دارد و می‌تواند بسیار تند باشد. مصرف بیش‌ازحد آن یا استفاده از آن به شکل غلیظ ممکن است دستگاه گوارش را تحریک کند و منجر به علائمی مانند سوزش سر دل، افزایش ترشح اسید معده یا ناراحتی معده شود.
  • واکنش‌های آلرژیک: برخی از افراد ممکن است به این گیاه آلرژیک یا حساس باشند. واکنش‌های آلرژیک می‌تواند از علائم خفیف مانند بثورات پوستی، خارش یا کهیر گرفته تا واکنش‌های شدیدتر مانند دشواری در تنفس، درد قفسه‌سینه، یا تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو متفاوت باشد. اگر پس از مصرف زنیان علائمی از واکنش آلرژیک را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  •  تحریک پوست: استفاده از روغن یا عرق زنیان به‌طور مستقیم روی پوست ممکن است در برخی افراد باعث تحریک یا واکنش‌های آلرژیک شود. توصیه می‌شود قبل از مصرف موضعی این گیاه یک پچ تست (تست در بخش کوچکی از پوست) انجام دهید و در صورت بروز هرگونه واکنش نامطلوب، مصرف آن را قطع کنید.
  • تداخل با داروها: این گیاه ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است خطر خونریزی را هنگام استفاده همزمان با داروهای ضد انعقاد یا ضد پلاکت افزایش دهد. مهم است که در صورت مصرف همزمان هر گونه دارو با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که هیچ تداخل احتمالی وجود ندارد.
  • بارداری و شیردهی: آجوین به‌طور کلی در مقادیر غذایی در دوران بارداری و شیردهی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. با این حال، توصیه می‌شود قبل از استفاده از زنیان در مقادیر دارویی در این دوره‌ها با یک متخصص زنان مشورت کنید، زیرا اثرات آن به خوبی مطالعه نشده است. 

مهم است که توجه داشته باشید که حساسیت و واکنش‌های فردی به گیاه می‌تواند متفاوت باشد. اگر هر گونه عوارض جانبی را تجربه کردید یا در مورد استفاده از این گیاه سوالی دارید، بهتر است برای مشاوره شخصی با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

دانه زنیان

جمع‌بندی

دانه زنیان در اصل میوه‌ گیاه اجواین (ajwain) یا همان گل خراطین است. این دانه گیاهی خواصی ویژه و منحصربه‌فردی را برای سلامتی به‌همراه دارد و می‌تواند به عنوان ادویه غذایی و یا دارو مورد استفاده قرار گیرد. زنیان سرشار از فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان بوده و طبعی گرم دارد. از جمله خواص زنیان و ویژگی‌های مهم  این دارو می‌توان به اثرات ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد انگلی آن اشاره کرد. این دارو همچنین حاوی ترکیباتی است که می‌تواند به اتساع دیواره عروق و کاهش فشار خون منجر شود. از خواص دیگر آن می‌توان به کاهش کلسترول اشاره کرد. ترکیبات موجود در این گیاه همچنین حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی بوده که از تجمع کلسترول و تشکیل پلاک در دیواره عروق جلوگیری می‌کنند. این گیاه بر سیستم گوارش نیز موثر است. آنزیم‌های فعال موجود در این گیاه جریان شیره معده را تقویت کرده و به مدیریت شرایط ناخوشایندی مانند گاز معده، نفخ و سوء هاضمه کمک می‌کند. از سایر ویژگی‌های بارز آن می‌توان به کاهش وزن و لاغری، تقویت کیفیت اسپرم، قوای جنسی و باروری در مردان، مدیریت قاعدگی نامنظم و تعدیل درد‌های مرتبط با قاعدگی، تسکین درد دندان و گوش و نیز بهبود مشکلات تنفسی اشاره کرد. با این حال این گیاه با عوارضی همراه است و باید از مصرف آن در مقادیر زیاد و غلظت بالا خودداری کرد. مصرف آن در بارداری و شیردهی بدون مشورت با پزشک توصیه نمی‌شود.

منابع:

lybrate،‌ flebo،‌ sid، healthline

سوالات متدوال

زنیان همان رازیانه است؟

خیر. دانه‌های رازیانه بزرگتر بوده و طعم ملایم‌تری نسبت به دانه زنیان دارند. رازیانه همچنین کمی شیرین‌تر است. زنیان طعم تندتری دارد. همچنین خواص آن‌ها نیز متفاوت است.
اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *