مجله سلامت دکترنکست

برادی‌کاردی ناشی از آزیترومایسین

فهرست مطالب

آنتی بیوتیک‌های ماکرولیدی کاربردهای متعددی دارند. از جمله در بیماری‌های تنفسی، ادراری تناسلی و سایر علل عفونی. این داروها به طور کلی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، عوارض جانبی کمی از جمله علائم گوارشی، سردرد، سرگیجه، و طولانی شدن فاصله QT در نتیجه مصرف آن‌ها گزارش شده است. در یک مطالعه، یک مورد زن ۴۵ ساله‌ گزارش شده است که آزیترومایسین را برای مدیریت پنومونی آسپیراسیون دریافت کرده و متعاقباً دو روز پس از دوز اولیه دارو دچار برادی کاردی علامت‌دار شده است. این مورد، برادی کاردی ناشی از آزیترومایسین را به عنوان یک عارضه بالقوه بیان می‌کند. و مکانیسم‌های مختلف برادی کاردی ناشی از آزیترومایسین برجسته می‌سازد.

نتایج

این مطالعه موردی، برادی کاردی ناشی از آزیترومایسین را در بیمار بدون سابقه قبلی دوره‌های برادی کاردی یا سایر اشکال آریتمی نشان می‌دهد. برادی کاردی یک رویداد بالقوه تهدید کننده زندگی است. چندین گزارش موردی، طولانی شدن فاصله QTc مرتبط با آزیترومایسین را در مقالات گزارش کردند، و تنها تعداد کمی برادی کاردی ناشی از آزیترومایسین را با فاصله QTc طبیعی گزارش کرده‌اند.

مکانیسم برادی کاردی ناشی از آزیترومایسین هنوز مورد بحث است. ماکرولیدها از طریق ایزوآنزیم CYP3A4 متابولیزه می‌شوند. تجویز همزمان یک ماکرولید با داروهای مهارکننده‌های سیستم CYP450، احتمال عوارض جانبی قلبی ماکرولیدها، از جمله QTc  طولانی مدت، برادی کاردی و بلوک AV را افزایش می‌دهد. برادی کاردی ناشی از ماکرولید ممکن است وابسته به دوز باشد و عمدتاً در دوزهای بالاتر مشاهده می‌شود. مکانیسم دیگر برای برادی کاردی مرتبط با ماکرولید، آشکارسازی بالقوه بیماری گره SA  یا AV است. علاوه بر این، آزیترومایسین می‌تواند یون سدیم داخل سلولی را افزایش دهد که منجر به اضافه بار کلسیم و تاکی کاردی بطنی چند شکلی می‌شود.

توصیه می‌شود که پزشکان هنگام تجویز آزیترومایسین احتیاط کنند. درک خطر ابتلا به برادی کاردی در بیمار قبل از شروع آزیترومایسین و در نظر گرفتن سابقه خانوادگی آریتمی‌های قلبی مانند سندرم QT طولانی، ناهنجاری‌های الکترولیتی مانند هیپوکالمی، ضروری است. از مصرف همزمان آزیترومایسین و داروهای مهار کننده CYP450  مانند نیفدیپین، باید اجتناب شود. علاوه بر این، بیمارانی که عوامل خطرزای قلبی عروقی دارند باید در حین شروع مصرف آزیترومایسین تحت نظر باشند.

متن کامل مقاله را بخوانید از:

PubMed-Azithromycin-Incuced Bradycardia

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *