مجله سلامت دکترنکست

رابطه بین مصرف کانابیس و نتایج IVF

فهرست مطالب

کانابیس پرمصرف‌ترین ماده مخدر تفریحی در سراسر جهان است. اخیراً با قانونی شدن مصرف پزشکی و تفریحی آن، استفاده از آن بیشتر گشته است. استفاده از کانابیس برای مصارف تفریحی به ویژه در میان مردان و زنان در سنین باروری محبوبیت دارد. دانش در مورد تأثیر کانابینوئیدها بر باروری، محدود و اغلب متناقض است. اثرات استفاده از کانابیس بر تولید مثل مردان و زنان، برای دهه‌ها مورد توجه تحقیقات علمی بوده است. اگرچه مطالعات اولیه نگرانی‌هایی را ایجاد کرد، اما مطالعات اخیر اطمینان بخش بوده‌اند. با توجه به قانونی شدن اخیر استفاده تفریحی کانابیس در کانادا، یک مطالعه به دنبال آنالیز نتایج IVF در بین مصرف کنندگان کانابیس و سایرین در یک مرکز IVF واحد بوده است.

روش انجام مطالعه

این مطالعه از نوع کوهورت گذشته‌نگر از یک مرکز IVF بود که نتایج IVF را در بیماران زن و مرد و غیر اهداکننده IVF که مصرف‌کننده یا غیرمصرف کننده کانابیس هستند، ارزیابی کرد. این مطالعه میزان حاملگی، بازده تخمک، نرخ لقاح، اوج استرادیول سرم، اسپرم و کیفیت جنین را مورد بررسی قرار داد. در صورت لزوم از آزمون Mann-Whitney، آزمون chi-square و آزمون Kruskal-Wallis استفاده شد.

نتایج

به طور کلی، این مطالعه شامل ۷۲۲ بیمار بود که ۶۸ نفر مصرف کننده کانابیس بودند. بیشتر آن‌ها به عنوان مصرف کننده سبک تعریف شدند. نتایج این مطالعه میزان لانه گزینی مشابه (۴۰/۷۴٪ در مقابل ۴۱/۱۳٪) و میزان حاملگی (۳۵/۲٪ در مقابل ۲۹/۱٪) را بین مصرف کنندگان و غیر مصرف کنندگان نشان ‌داد. هیچ تفاوت معناداری بین مصرف کنندگان و غیر مصرف کنندگان در هیچ یک از نتایج تحلیل شده دیگر وجود نداشت.

نتیجه گیری

نتایج به دست آمده می‌تواند برای فقدان هر گونه اثرات مضر قابل اثبات مصرف کانابیس بر نتایج IVF اطمینان حاصل کند. این مطالعه به دلیل ماهیت گذشته نگر، گزارش خود از مصرف کانابیس و حجم نمونه کوچک کاربر، محدود بود. یک مطالعه آینده نگر بزرگتر برای تایید یافته‌های مورد نیاز است.

PubMed-The relationship between cannabis use and IVF outcome-a cohort study

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *