مجله سلامت دکترنکست

همه چیز درباره داروی کاپتوپریل 

کاپتوپریل

فهرست مطالب

برای درمان بیماری فشار خون بالا، طیف وسیعی از داروها استفاده می‌شوند که باید متناسب با شرایط بیمار و طبق تجویز پزشک باشند. یکی از این داروها، کاپتوپریل (Captopril) نام دارد که اغلب به دو صورت خوراکی و زیرزبانی تجویز می‌شود.

نباید فراموش کرد که کاهش فشار خون به جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک می‌کند و مصرف به‌موقع داروها و اصلاح رژیم غذایی، بهترین راه برای این کار است. در صورتی‌ که این دارو برای شما تجویز شده است و دوست دارید درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

Captopril چیست؟

کاپتوپریل برای درمان طیف خاصی از بیماری‌ها کاربرد دارد و بدون اطلاع دقیق از شرایط بیمار، مصرف آن ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد. در یک نگاه کلی، می‌توان گفت که یک مهارکننده ACE به شمار می‌رود که به شل‌کردن رگ‌های خونی، کمک می‌کند و اجازه می‌دهد خون راحت‌تر جریان یابد. 

علاوه بر درمان فشار خون بالا، گاهی برای درمان آسیب‌های پس از سکته قلبی و محافظت از کلیه‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از دیابت هم از این دارو استفاده می‌شود. قبل از مصرف این دارو، اگر شرایط زیر را دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بیماری مغز استخوان؛
  • بیماری قلب یا عروق خونی؛
  • پیروی از یک رژیم غذایی خاص مانند رژیم کم‌نمک؛ 
  • بیماری سیستم ایمنی چون لوپوس یا اسکلرودرمی؛
  • بیماری کلیوی؛ 
  • فشار خون پایین؛ 
  • سابقه واکنش غیر عادی یا آلرژیک به کاپتوپریل یا سایر مهارکننده‌های ACE؛
  • دوران باردار‌ی یا شیردهی.

 

قرص کاپتوپریل

 

تفاوت کاپتوپریل و لوزارتان

کاپتوپریل و لوزارتان هر دو از دسته داروهای ضد فشار خون هستند. با این حال روشی که هر یک از این دو دارو برای کاهش فشار خون به کار می‌گیرد، با یکدیگر فرق می‌کند. گرچه در کنار مصرف خوراکی‌ های مناسب برای کنترل فشار خون، ممکن است مصرف این دو داروی کاپتوپریل و لوزارتان تجویز شود، اما از نظر دوز، موارد منع مصرف و تداخل دارویی، ممکن است پزشک در شرایط خاصی، یکی از این دو دارو را تجویز کند. پس مصرف هیچ‌کدام برای کاهش فشار خون بدون نظر پزشک متخصص توصیه نمی‌شود.

مقدار و نحوه مصرف کاپتوپریل

نحوه مصرف قرص کاپتوپریل 50 یا 25 طبق تجویز پزشک و بر اساس شرایط بیمار و شدت بیماری فرق می‌کند. با این توضیحات، باید مصرف آن دقیقا مطابق تجویز پزشک شما باشد تا از عوارض احتمالی آن کاسته شود.

با این‌ وجود، این دارو را باید به‌صورت خوراکی یا زیرزبانی و طبق دستور روی برچسب دارو یا نسخه، هر روز در زمان معین مصرف کرد. همچنین توصیه می‌شود که آن را با معده خالی و حداقل 1 ساعت قبل از غذا بخورید. مصرف آن را هم باید ادامه دهید؛ مگر اینکه پزشک به شما بگوید که دیگر نیازی نیست. اگر فکر می‌کنید بیش‌ از حد از این دارو مصرف کرده‌اید، فورا با اورژانس تماس بگیرید. به این مورد هم توجه کنید که این دارو، فقط برای شماست و به هیچ عنوان نباید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان بیماری‌های قلب و عروق در دکترنکست

 

عوارض جانبی کاپتوپریل 

این دارو نیز همچون هر دارو و روش درمانی، مزایا و معایب خاص خود را دارد. البته پزشک شما با در‌نظر‌گرفتن شرایط شما و مزایا و معایب، این دارو را برای شما تجویز کرده است. با این‌ وجود، آگاهی از عوارض و خطرات احتمالی آن، ممکن است مانع خوبی برای مصرف خودسرانه آن باشد. در صورت داشتن علائم واکنش آلرژی به این دارو چون درد شدید معده، کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو، فورا به پزشک مراجعه کنید. همچنین احتمال بروز عوارض جانبی زیر وجود دارد:

  • مشکلات قلبی با علائمی چون درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع، آهسته یا ناهموار، افزایش وزن سریع، احساس تنگی نفس؛ 
  • مشکلات کلیوی با علائمی چون تورم، ادرار کمتر، احساس خستگی یا تنگی نفس؛ 
  • بروز علائم عفونت چون تب، لرز، گلودرد، بدن‌درد، خستگی غیر عادی، از‌دست‌دادن اشتها، کبودی یا خون‌ریزی؛ 
  • بالا‌بردن پتاسیم خون و بروز عوارضی چون حالت تهوع، ضعف، احساس سوزن‌شدن، درد قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم، از‌دست‌دادن قدرت حرکت؛ 
  • پایین‌بردن سدیم خون با علائمی چون سردرد، گیجی، مشکلات تفکر یا حافظه، ضعف، احساس ناپایداری؛ 
  • کاهش گلبول‌های سفید خون با علائمی چون تب، زخم دهان و پوست، گلودرد و سرفه. 

 

داروی کاپتوپریل

 

تداخلات دارویی کاپتوپریل 

ممکن است مصرف برخی از داروها یا داشتن رژیم غذایی خاص، اثرات مصرف کاپتوپریل را کاهش دهد. حتی ممکن است به کلیه‌های شما آسیب برساند؛ به‌خصوص اگر از داروهای خاصی برای درمان عفونت، سرطان یا پوکی استخوان استفاده می‌کنید. بهتر است قبل از تجویز این دارو به‌عنوان یکی از روش‌ های کاهش فشار خون، پزشک خود را از دیگر داروهای مصرفی خود مطلع کنید؛ از جمله:

  • قرص‌های افزایش‌دهنده پتاسیم چون اسپیرونولاکتون، تریامترن و آمیلوراید؛
  • داروهای NSAIDs (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) چون آسپرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین و ملوکسیکام؛ 
  • داروهایی برای جلوگیری از رد پیوند اعضا مانند تمسیرولیموس، سیرولیموس یا اورولیموس؛ 
  • داروهای قلب یا فشار خون.

توجه کنید که این لیست، کامل نیست. سایر داروها یا رژیم‌های غذایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند را حتما با پزشک در میان بگذارید.

جمع بندی

در این مطلب، سعی شد تا موارد استفاده، نحوه استفاده، عوارض احتمالی و هر آنچه باید در مورد داروی کاپتوپریل بدانید را بررسی کنیم. فراموش نکنید هر دارویی، طبق شرایط خاص بیمار تجویز می‌شود و مصرف خودسرانه آن، ممکن است شرایط جسمی فرد را بدتر کند و خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. پس در صورت داشتن فشار خون بالا، قبل از هر اقدامی، با یک متخصص قلب آنلاین مشورت کنید.

منابع:

webmd، drugs، clevelandclinic، medscape

سوالات متدوال

آیا قرص کاپتوپریل زیر زبانی است؟

Captopril یک داروی مهارکننده ACE است که به دو روش خوراکی و زیر زبانی استفاده می‌شود. اما نحوه مصرف قرص کاپتوپریل زیر زبانی و زمان مصرف، باید مطابق تجویز پزشک باشد.

قرص کاپتوپریل ۲۵ برای چیست؟

این دارو برای طیف وسیعی از بیماری‌ها مصرف می‌شود؛ از فشار خون بالا گرفته تا بیماری‌های قلبی و کلیوی. قرص 25 اغلب به‌عنوان دوز اولیه تجویز می‌شود.

عوارض قرص کاپتوپریل 25 چیست؟

عوارض این دارو، نادر و احتمالی‌ست؛ اما گاه ممکن است باعث بروز مشکلات کلیوی و قلبی شود.
اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *