مجله سلامت دکترنکست

چرا دچار درد قفسه سینه شده‌ام؟

درد قفسه سینه

فهرست مطالب

درد قفسه سینه اشکال مختلفی دارد

درد قفسه سینه به اشکال مختلف ظاهر می‌شود، از یک درد تیز و خنجری مانند ضربات چاقو تا یک درد مبهم که نتوان محل دقیق آن را مشخص کرد. گاهی اوقات درد قفسه سینه ماهیت فشارنده دارد. در موارد خاص، درد از گردن به سمت فک و سپس به پشت یا پایین یک یا هر دو کتف گسترش می‌یابد. مشکلات مختلف می‌توانند باعث درد قفسه سینه شوند. مهم‌ترین علل درد قفسه سینه، درد با منشأ قلبی و ریوی است. از آنجایی که این درد می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل جدی باشد، توصیه می‌شود در صورتی که علت درد مشخص نباشد، با پزشک مشورت کنید. برای مشورت با پزشک می‌توانید از خدمات نوبت دهی آنلاین دکترنکست استفاده کنید.

ویژگی‌های درد در قفسه سینه

درد قفسه سینه بسته به علت آن، می‌تواند احساسات مختلفی ایجاد کند. اغلب، علت درد قفسه سینه، مشکلات قلبی نیست. گرچه تشخیص اینکه درد بدون علت قلبی است یا نه نیاز به معاینه و بررسی توسط پزشک دارد.

درد قفسه سینه با منشأ مشکلات قلبی چه ویژگی‌هایی دارد؟

در افراد دچار مشکلات قلبی، ممکن است بیماران برای بیان مشکل خود از توصیفات مختلفی استفاده کنند. به طور کلی، ناراحتی قفسه سینه مربوط به حمله قلبی یا مشکل قلبی دیگر ممکن است با یک یا چند مورد زیر توصیف شود یا با آن همراه باشد:

  • احساس فشار، پری، سوزش یا سفتی در قفسه سینه
  • درد شدید که به کمر، گردن، فک، شانه‌ها و یک یا هر دو بازو گسترش می‌یابد
  • دردی که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد، با فعالیت بدتر می‌شود، از بین می‌رود و عود می‌کند یا شدت آن متفاوت است
  • تنگی‌نفس
  • عرق سرد
  • سرگیجه یا ضعف
  • حالت تهوع یا استفراغ

دردی که احتمالا ناشی از اختلال قلبی نیست

افتراق درد قفسه سینه مربوط به قلب از سایر علل ایجادکننده درد می‌تواند دشوار باشد. با این حال درد قفسه سینه که کمتر به دلیل مشکل قلبی باشد، اغلب با موارد زیر همراه است:

  • طعم ترش یا تلخ در دهان یا احساس ورود دوباره غذا به دهان
  • مشکل در بلع
  • دردی که با تغییر وضعیت بدن بهتر یا بدتر می‌شود
  • احساس دردی که با تنفس عمیق یا سرفه بدتر می‌شود
  • درد در هنگام فشار بر نقطه خاصی از بدن
  • احساس دردی که ساعت‌ها ادامه دارد

علائم کلاسیک سوزش سر دل و احساس درد در ناحیه پشت جناغ می‌تواند ناشی از مشکلات قلب یا معده باشد.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان بیماری‌های قلب و عروق در دکترنکست

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر درد جدید یا بدون علت مشخص دارید یا فکر می‌کنید که دچار حمله قلبی شده‌اید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. علائم حمله قلبی را نادیده نگیرید. اگر آمبولانس یا وسیله نقلیه اورژانسی در اختیارتان نیست، از همسایه یا دوستی بخواهید که شما را به نزدیک‌ترین بیمارستان برساند. فقط در صورتی رانندگی کنید که گزینه دیگری ندارید.

علل مختلف احساس درد در قفسه سینه

علل قلبی

نمونه‌هایی از علل مربوط به اختلال در قلب عبارتند از:

  1. حمله قلبی: حمله قلبی در اثر نرسیدن خون به عضلات قلبی ایجاد می‌شود. این وضعیت به علت انسداد جریان خون شریانی است که اغلب در اثر وجود لخته خون ایجاد می‌گردد.
  2. آنژین: آنژین اصطلاحی است برای درد ناشی از جریان خون ضعیف به قلب به کار برده می‌شود. این حالت اغلب به دلیل ایجاد پلاک‌های ضخیم بر روی دیواره‌های داخلی رگی است که خون را به قلب می‌رساند. این پلاک‌ها، رگ‌ها را باریک می‌کنند و خون‌رسانی به قلب را به ویژه در حین فعالیت بدنی محدود می‌کنند.
  3. دایسکشن آئورت: این وضعیت تهدیدکننده حیات است و در آن شریان آئورت که اصلی‌ترین شریان منتهی به قلب است، درگیر می‌شود. اگر لایه‌های داخلی آئورت جدا شوند، خون بین لایه‌ها فشار می‌آورد و می‌تواند باعث پارگی آئورت شود.
  4. التهاب کیسه اطراف قلب (پریکاردیت): این وضعیت معمولا باعث درد شدید شده که هنگام تنفس یا دراز کشیدن بدتر می‌شود.

علل گوارشی

درد می‌تواند ناشی از اختلالات دستگاه گوارش باشد، مثل:

  1. سوزش سردل: احساس درد و سوزش در پشت استخوان جناغ زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده از معده به لوله‌ای که گلو را به معده (مری) متصل می‌کند، می‌رود.
  2. اختلالات بلع: اختلالات مری می‌تواند بلع را دشوار و حتی دردناک کند.
  3. مشکلات کیسه صفرا یا پانکراس: سنگ کیسه صفرا یا التهاب پانکراس یا کیسه صفرا  می‌تواند باعث درد شکمی شود که به قفسه سینه گسترش می‌یابد.

علل اسکلتی عضلانی

برخی از انواع درد به علت صدمات بر ساختارهای تشکیل دهنده دیواره قفسه سینه ایجاد می‌شوند، از جمله:

  1. کوستوکندریت: در این حالت، غضروف جناغ، به ویژه غضروفی که دنده‌ها را به استخوان جناغ متصل می‌کند، ملتهب و دردناک می‌شود. درد در این حالت با تنفس عمیق و سرفه تشدید می‌شود و معمولا طی ۴ الی ۵ روز بهبود می‌یابد.
  2. درد عضلات در سندرم‌های درد مزمن، مانند فیبرومیالژیا، می‌توانند باعث درد مداوم قفسه سینه مرتبط با عضله شوند.
  3. دنده‌های آسیب دیده، دنده کبود یا شکسته می‌تواند باعث درد شدید شود.

علل مرتبط با ریه

بسیاری از اختلالات ریوی می‌توانند باعث درد در ناحیه قفسه سینه شوند، از جمله:

  1. آمبولی ریه: لخته خونی که در شریان ریوی گیر می‌کند و می‌تواند جریان خون به بافت ریه را مسدود کند.
  2. التهاب غشای پوشاننده ریه‌ها (پلوریت): این وضعیت می‌تواند باعث درد قفسه سینه شود که هنگام استنشاق یا سرفه بدتر می‌شود.
  3. کولپس ریه: درد مرتبط با کلاپس ریه معمولاً به طور ناگهانی شروع می‌شود و می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد و عموماً با تنگی‌نفس همراه است. زمانی که هوا به فضای بین ریه و دنده‌ها نشت می‌کند، ریه‌ها روی هم می‌خوابند.
  4. فشار خون بالا در شریان‌های ریوی: این وضعیت بر شریان‌هایی که خون را به ریه‌ها می‌رسانند تأثیر می‌گذارد و می‌تواند درد قفسه سینه ایجاد کند.

علل دیگر

درد همچنین می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  1. اختلال هراس: اگر دوره‌هایی از ترس شدید همراه با درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع، تنفس سریع، تعریق زیاد، تنگی نفس، حالت تهوع، سرگیجه و ترس از مردن دارید، ممکن است دچار حمله پانیک یا هراس شده باشید.
  2. زونا: زونا در اثر فعال شدن مجدد ویروس آبله مرغان ایجاد می‌شود. این وضعیت می‌تواند سوزش و ردیفی از تاول از پشت تا دیواره قفسه سینه ایجاد کند. زونا در کسانی اتفاق می‌افتد که قبلا به آبله مرغان مبتلا شده‌اند.

درد در ناحیه قفسه سینه یکی از شایع‌ترین شکایات مرتبط با سلامتی می‌باشد. این درد با ویژگی‌های مختلف ممکن است ایجاد شود و بسته به علت زمینه‌ای ماهیت آن متفاوت است. اغلب دردهای قفسه سینه منشأ قلبی ندارند. اما درد ناگهانی بدون علت مشخص حتما جهت رد علت قلبی نیاز به پیگیری دارد. همواره باید علائم همراه مانند احساس فشار روی قفسه سینه، تعریق، سردرد و سبکی سر و تنگی نفس را جدی بگیریم. چرا که این علائم خواه با درد همراه باشد، خواه نباشد، می‌تواند مطرح‌کننده حمله قلبی باشد.

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *