مجله سلامت دکترنکست

دیابت در اطفال: چگونه از دیابت جان سالم به در ببریم؟

فهرست مطالب

دیابت شیرین رایج ترین اختلال غیرطبیعی متابولیسم کربوهیدرات است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مشخصه این بیماری افزایش قند خون در نتیجه تخریب سلول‌های ß یا اختلال در عملکرد هر دو عامل ژنتیکی و محیطی است. با گذشت زمان، هایپرگلیسمی مزمن منجر به عوارض میکروواسکولار (به عنوان مثال: رتینوپاتی، نفروپاتی و نوروپاتی) و ماکروواسکولار (یعنی بیماری ایسکمیک قلبی، بیماری عروق محیطی و بیماری عروق مغزی) می‌گردد. مطالعات بالینی بر روی عوارض دیابت، اهمیت رسیدن به قند خون تقریباً نرمال را برای جلوگیری یا کاهش مرگ و میر و عوارض مربوط به دیابت در اطفال نشان می‌دهد.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
فوق تخصصان غدد و متابولیسم کودکان در دکترنکست

 

دیابت در جوانان

افزایش شیوع دیابت به میزان خیلی زیادی در جوانان وجود دارد که نگرانی‌هایی را برای سلامتی، کیفیت زندگی و بار اقتصادی عظیم نسل‌های آینده ایجاد می‌کند.

علی رغم پیشرفت در تکنولوژی، مدیریت درمان دیابت در اطفال همچنان دست‌وپا گیر و سخت است. افراد دیابتی برای به دست آوردن مهارت‌های افزایش طول عمر، به آموزش جامع و مداوم دیابت توسط یک تیم چند رشته ای که متخصص در مراقبت‌های بالینی دیابت، درمان تغذیه پزشکی و استراتژی‌های آموزشی هستند، نیاز دارد. آموزش و کنترل دیابت از زمان تشخیص آن شروع می‌شود و باید در طول دوره بیماری نیز مداوم انجام شود.

هدف این است که افراد و خانواده‌ها را قادر به کسب مهارت‌هایی برای کنترل و مدیریت درمان دیابت‌ در اطفال، توسط خود افراد کنیم. برای آموزش دیابت باید به سن، تحصیلات، حمایت و پویایی خانواده توجه کنیم. حمایت خانواده و والدین در دستیابی به نتایج موفق برای اطفال مبتلا به دیابت بسیار مهم است و در این راستا پزشک باید تلاش کند تا والدین از دانش و مهارت لازم برای مراقبت ایمن از کودک خود برخوردار شوند. همچنین باید به تاریخچه دیابت، علت‌های آسیب شناختی و تظاهرات بالینی دیابت نوع ۱ و ۲ در اطفال نیز به خوبی بزرگسالان توجه شود و در اخر باید با استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای آموزشی بر مدیریت درمان دیابت در اطفال تمرکز کرد.

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *