مجله سلامت دکترنکست

تاثیر واکسیناسیون کرونا بر جلوگیری از مرگ و میر

فهرست مطالب

مقدمه

کارآزمایی های بالینی متعددی که بر روی واکسن‌های تولید شده  کرونا انجام گرفته است، نشان می‌دهد که این واکسن ها عارضه جانبی کمی داشته و می توانند تا میزان زیادی از شدت بیماری، بستری شدن و مرگ ومیر بکاهند. در حال حاضر سویه جدیدی از ویروس کرونا به نام واریانت دلتا، در سرتاسر جهان با سرعت زیادی در حال پراکندگی می‌باشد. با توجه به این مسئله اکثر مطالعات جدید، اثربخشی واکسن بر روی این سویه را بررسی می‌کنند. یک مطالعه در این زمینه انجام شد که تاثیر کلیه واکسن‌های تایید شده توسط سازمان غذا و دارو را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه که در نیویورک انجام شد، تلاش کرد تا میزان بیماران با تست آزمایشگاهی مثبت را ارزیابی کند. از طرف دیگر احتمال ابتلا به بیماری و بستری شدن در بیمارانی که واکسینه شده و یا واکسینه نشده اند، مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج مطالعه

این مطالعه نشان داد که واکسن‌های تایید شده موجود، همچنان تاثیر مناسبی  از نظر کاهش میزان بستری شدن، داشتند. بعد از شیوع نوع دلتا ویروس کرونا، تعداد افراد مبتلا به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد. باید توجه داشت که این افزایش در میزان ابتلا هم در افراد واکسینه و هم در افرد غیر واکسینه مشهود بود. با این وجود احتمال ابتلا به این عفونت به میزان قابل توجهی در افراد واکسینه کمتر بود. برای مثال، بعد از شیوع ویروس کرونا، اثربخشی واکسن Pfizer از 90% به کمتر از 65% کاهش پیدا کرد.

عللی که باعث کاهش اثربخشی این واکسن‌ها شده‌اند، به طور دقیق مشخص نمی‌باشند. قابل ذکر است که لود بالای نوع دلتا ویروس کرونا، باعث افزایش قدرت انتقال این بیماری شده است. همین مسئله می‌تواند یکی از علل کاهش اثربخشی واکسن‌های موجود باشد.

نتیجه‌گیری مطالعه

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که واکسن‌هایی که در حال حاضر مورد تایید می‌باشند، همچنان اثربخشی مناسبی دارند. اثربخشی این واکسن‌ها در زمینه کاهش شدت علائم، میزان بستری شدن و مرگ ومیر می‌باشد. شیوع  نوع دلتا ویروس کرونا باعث کاهش قابل توجه اثربخشی واکسن‌ها شد. بنابراین همچنان توصیه می‌شود که افراد علاوه بر انجام واکسیناسیون، از ماسک استفاده کرده و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

CDC-New COVID-19 Cases and Hospitalizations Among Adults, by Vaccination Status — New York, May 3–July 25, 2021

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *