مجله سلامت دکترنکست

ویار چیست و کنترل مشکلات ناشی از آن

ویار

فهرست مطالب

ویار چیست؟ تقریبا هر کسی در مورد ویار در بارداری چیزهایی شنیده است. اما ویار بارداری چیست و چرا ایجاد می‌شود؟ ویار حاملگی و جنسیت جنین مرتبط هستند؟ آیا ویار بارداری دختر و ویار بارداری پسر تفاوتی دارند؟ زمان شروع ویار بارداری چه وقت است و چگونه می‌توان ویار در بارداری را مدیریت کرد؟ آیا نداشتن ویار در بارداری غیرطبیعی است؟ علت ویار بارداری چیست و درمان آن چگونه است؟ راهی برای مدیریت و درمان فوری ویار وجود دارد؟ در ادامه این مقاله به تشریح این موضوع و نکات پیرامون آن می‌پردازیم.

ویار و علل آن

 ویار دوران بارداری به طور کلی نگران‌کننده نیست. اگر باردار هستید مصرف مقداری شکلات، چیپس یا بستنی (یا ترکیبی از هر سه) به میزان متعادل در طول بارداری مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اگر رژیم غذایی غیر حیوانی دارید، در مورد گیاهخوار بودن در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید. اما چرا ویار بارداری اتفاق می‌افتد؟ دو دلیل احتمالی وجود دارد که زنان ممکن است در دوران بارداری ویار کنند:

  •   تغییر در نیازهای غذایی بدن در طول بارداری
  •   افزایش سطوح هورمون‌های مختلف طی بارداری

در دوران بارداری، ممکن است ناگهان متوجه شوید که نتوانید طعم یا بو (یا هر دو) یک غذای خاص را تحمل کنید، حتی اگر آن را قبلا دوست داشتید. در اینجا دو دلیل احتمالی پزشکی وجود دارد که ممکن است بیزاری از غذا در دوران بارداری را توضیح دهد:

  •   برخی از زنان باردار به دلیل تغییر در سطح هورمون‌ها نسبت به بوها و طعم‌های خاص حساس‌تر می‌شوند. این بیزاری ممکن است با افزایش ترشح بزاق نیز همراه باشد. این وضعیت می‌تواند با تهوع صبحگاهی و تهوع بارداری نیز همراه باشد.
  •   در اوایل بارداری، برخی از زنان ممکن است طعم فلزی ملایمی در دهان خود داشته باشند، که می‌تواند به احساس بیزاری از غذا دامن بزند.

شروع ویار بارداری

ممکن است در مورد زمان ویار بارداری سوال کنید. ویار و بیزاری از غذا می‌تواند از علائم اولیه بارداری باشد که در سه ماهه اول ظاهر می‌شود و احتمالاً در ماه چهارم بارداری ناپدید می‌شود (و بیزاری از غذا کاهش می‌یابد). اگر ویار غذایی ادامه پیدا کند، می‌تواند نشانه کمبود آهن باشد که منجر به کم‌خونی می‌شود. اگر ویار تا سه ماهه دوم بارداری ادامه پیدا کرد با پزشک خود مشورت کنید. در این موارد درمان ویار بارداری ضروری است. متخصص زنان آنلاین می‌تواند شما را در پاسخ به سوالاتتان یاری کرده و بهترین دارو برای ویار شدید را برای شما تجویز کند.

فهرست ویارهای رایج بارداری

میل به غذا و مشکلات تغذیه در بارداری بسیار فردی است. ویار برخی از زنان ممکن است شامل غذاهای شیرین و شور باشد. برخی دیگر ممکن است در دوران بارداری ویاری نداشته باشند. در اینجا ۱۰ تا ازشایع‌ترین ویارهای غذایی که زنان در دوران بارداری تجربه می‌کنند، طبق تحقیقات انجام شده آمده است:

  •   شیرینی (شکلات و آب نبات)
  •   کربوهیدرات‌های پر کالری (پیتزا و چیپس)
  •   پروتئین حیوانی (استیک و مرغ)
  •   میوه
  •   لبنیات پر کالری (پنیر و خامه)
  •   مواد قندی (غلات)
  •   فست فود
  •   غذاهای سرد
  •   سبزیجات
  •   لبنیات پرکالری شیرین (بستنی و میلک‌شیک)

 

ویار بارداری

راهکارهای ویار بارداری

این واقعیت که شما یک غذای خاص میل می‌کنید لزوماً به این معنی نیست که بدن شما به آن نیاز دارد. هیچ ارتباط علمی بین ویار بارداری و غذاهای خاص وجود ندارد. تا زمانی که رژیم بارداری خود را دنبال می‌کنید، غذاهای سالم مختلفی می‌خورید و مواد مغذی مورد نیاز خود و جنین را دریافت می‌کنید، دلیلی برای نگرانی در مورد ولع غذایی پراکنده وجود ندارد. این کاملاً بی‌اشکال است که هرازگاهی هوس زیادی داشته باشید. اما سعی کنید ویار خود را به عنوان بهانه‌ای برای پرخوری یا تمرکز بر روی غذاهای ناسالم به کار نبرید، خصوصا اگر دچار دیابت بارداری هستید. با این وجود، مواقعی وجود دارد که نمی‌توانید از خوردن غذای خاصی دست بکشید. در اینجا شش راه برای مدیریت هوس و کاهش تأثیر آن آورده شده است:

  •   پرت کردن حواس از غذا با پیاده روی طولانی، مطالعه یک کتاب یا صحبت با دوستان
  •   در تله «خوردن برای دو نفر» نیفتید!
  •   آب کافی بنوشید. اغلب اوقات، ممکن است فکر کنید که گرسنه هستید، اما در واقع تشنه هستید. با نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز هیدراته بمانید.
  •   از خوردن بی‌رویه خودداری کنید. برای خوردن غذا وقت بگذارید و هر لقمه‌ را بچشید. از خوردن سریع، غذا خوردن در حین کار یا تماشای تلویزیون و خوردن در حال حرکت خودداری کنید.
  •   وعده‌های غذایی را از قبل برنامه‌ریزی کنید. از قبل در مورد آنچه می‌خواهید بخورید فکر کنید. برای صبحانه، ناهار و شام خود و همچنین میان وعده‌های خود برنامه ریزی کنید.
  •   سطوح استرس خود را کنترل کنید. استرس گرفتن در دوران بارداری و کم‌خوابی رایج است. استرس و بدخلقی عمومی ناشی از کم‌خوابی می‌تواند منجر به هوس خوردن غذا شود و ممکن است وسوسه شوید که اعصاب خود را با غذا آرام کنید.

ویار‌های عجیب بارداری 

برخی از زنان ممکن است در دوران بارداری هوس مصرف مواد غیر خوراکی مانند مواد شوینده لباس، خاک، خاک رس، خاکستر، تراشه‌های رنگ یا یخ را تجربه کنند. این بیماری‌ به نام پیکا شناخته می‌شود که ممکن است نشانه‌ای از کمبود تغذیه باشد. برای مشکلات تغذیه‌ای و انواع مشکلات گوارشی از درمان خانگی نفخ در بارداری استفاده کنید. اگر میل به خوردن مواد غیر غذایی مانند موارد ذکر شده را دارید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید و تسلیم این هوس‌ها نشوید. ممکن است هم برای شما و هم برای جنین مضر باشند.

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان زنان و زایمان و نازایی در دکترنکست

 

آیا ویار بارداری و جنسیت جنین مرتبط هستند؟

هیچ مطالعه‌ای ثابت نکرده است که هوس غذایی در زنان باردار با جنین پسر در مقابل دختر متفاوت است. همانطور که هیچ علت ثابت‌شده‌ای توضیح نمی‌دهد که چرا برخی از زنان ویار می‌کنند و برخی زنان اینگونه نیستند.

جمع بندی

ویار بارداری به احساس شدید هوس یا بیزاری نسبت به بو یا مزه مواد غذایی خاص یا هر عاملی در بارداری گفته می‌شود. این علامت در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد. لزوما همه افراد باردار آن را تجربه نمی‌کنند و علت بروز آن در بعضی از زنان باردار و عدم بروز در سایرین کاملا مشخص نیست. ویار بارداری با گذشت زمان به خودی خود کم می‌شود و می‌توان آن را با عادات تغذیه‌ای سالم مدیریت کرد. ویار بارداری نباید بهانه‌ای برای تمرکز بر مواد غذایی ناسالم و پرخوری شود. در طول بارداری، باید از دریافت مواد مغذی کافی برای مادر و جنین و عادات غذایی سالم اطمینان حاصل کرد.

 منبع

pampers

سوالات متدوال

ویار بارداری چیست؟

ویار بارداری به احساس شدید هوس نسبت به بو یا مزه مواد غذایی خاص یا هر عاملی در بارداری گفته می‌شود.

ویار شدید در بارداری نشانه چیست؟

این واقعیت که شما یک غذای خاص میل می‌کنید لزوماً به این معنی نیست که بدن شما به آن نیاز دارد. هیچ ارتباط علمی بین ویار بارداری و غذاهای خاص وجود ندارد. تغییرات هورمونی و نیازهای غذایی جدید می‌توانند از علل این علامت باشند.

ویار بارداری تا کی ادامه دارد؟

ویار و بیزاری از غذا می‌تواند از علائم اولیه بارداری باشد که در سه ماهه اول ظاهر می‌شود و احتمالاً در ماه چهارم بارداری ناپدید می‌شود.

 اگر زن باردار ویار کند و نخورد چه میشود؟

ویار می‌تواند تحت تاثیر نوسانات هورمونی رخ دهد. تسلیم نشدن و عدم پیروی از هوس‌های ایجاد شده پیامدی جدی را به دنبال نخواهد داشت چرا که این واقعیت که شما یک غذای خاص میل می‌کنید لزوماً به این معنی نیست که بدن شما به آن نیاز دارد. هیچ ارتباط علمی بین ویار بارداری و غذاهای خاص وجود ندارد.
اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *