مجله سلامت دکترنکست

اثربخشی واکسن‌های فایزر-بیون تک و مدرنا

فایزر-بیون تک و مدرنا

فهرست مطالب

واکسن‌های mRNA کووید-19 (فایزر-بیون تک و مدرنا) ایمنی زیادی بر علیه نوع شدید این بیماری ایجاد می‌کنند. درحالی که طول مدت این ایمنی متغیر است.

ارزیابی‌هایی در رابطه با اثربخشی‌های زیاد واکسن‌ها در برابر بستری بیماران مرتبط با کووید-19 مدت کوتاهی پس از واکسیناسیون انجام شده‌است. برای ارزیابی مدت زمان این ایمنی، پیگیری‌های طولانی‌تری لازم است. در ارزیابی 21 بیمارستان در 18 ایالت آمریکا، مدت زمان اثربخشی واکسن mRNA (فایزر-بیونتک یا مدرنا) در برابر بیماران بالغ بستری مرتبط با کووید-19 زیر 18 سال ارزیابی شد.

در میان 3089 بیمار بالغ بستری شده، 1194 در گروه بیمار که مبتلا به کووید-19 بودند و 1895 نفر در گروه کنترل که کووید-19 نداشتند، قرار گرفته بودند. میانگین سنی این افراد 59 سال، 48/7% آن‌ها خانم و 21/1٪ آن‌ها دارای نقص ایمنی بودند.

به طور کلی، 141 (11/8%) نفر از گروه مورد-بیمار و 988 (52/1%) نفر از گروه کنترل به طور کامل با میانگین فاصله 65 روز پس از دریافت دوز دوم واکسینه شدند.

در میان 1299 بیمار که 2 دوز واکسن mRNA دریافت کرده‌اند، هیچگونه کاهش اثربخشی واکسن برای  بیماران کووید-19 بستری‌شده در بیمارستان درمدت بالای 24 هفته مشاهده نشد. اثربخشی واکسن 2 تا 12هفته بعد از واکسیناسیون 86% بود و بعد از 13 تا 24 هفته 84% بود.

این داده‌ها شواهدی برای ایمنی زیاد در جلوگیری از ایجاد کووید-19 شدیدی که نیاز به بستری شدن تا 24 هفته در بین افراد کاملاً واکسینه شده دارد ارائه می‌دهد. همچنین این داده‌ها نشان می‌دهند واکسن‌های mRNA کووید-19 توانایی ایجاد ایمنی پایدار به ویژه در محدود کردن شدت بیماری دارند.

نتایج مطالعه اثربخشی واکسن‌های فایزر-بیون تک و مدرنا

اثربخشی واکسن mRNA (فایزر-بیون تک و مدرنا) در برابر بیماران بستری‌ مرتبط با کووید-19 در طول 24 هفته پایدار ماند. با گذشت مدت زمانی از افزایش واکسیناسیون و ظهور انواع جدید SARS-CoV-2، نظارت مداوم برای اثربخشی واکسن‌ها در برابر عفونت و بیماری‌های شدید مورد نیاز است. در آخر همچنین برای کاهش بستری شدن، واکسیناسیون کووید-19 به همه افراد واجد شرایط پیشنهاد می‌شود.

CDC-Sustained Effectiveness of Pfizer-BioNTech and Moderna Vaccines Against COVID-19 Associated Hospitalizations Among Adults — United States, March–July 2021

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

 

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *