سردرد یکی از عوامل شایع ناتوانی در جهان است. در مطالعه بر روی ۱۶۲۵۶ نفر، ۲۰٪ از آنها اعلام کردند که در طول یک ماه، بیش از ۵ روز و ۳/۷٪ از آنها بیش از ۱۵ روز در ماه، سردرد را تجربه میکنند.
در شرایط ایدهآل، باید یک برنامه مراقبتی منظم برای این بیماران تعریف شود که تشخیص درست، پروتکل درمانی و استراتژي هدایت بیمار را شامل گردد. برای اجرا شدن چنین برنامهای، چالشهایی بر سر راه وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:
- خودمراقبتی اشتباه توسط بیمار
- تشخیص نادرست یا ناقص توسط کادر درمان
- اتلاف زمان در مطب برای ملاقات با پزشک
- درمان نادرست یا نامناسب
- مصرف کم و یا بیش از حد دارو
- عدم مدیریت صحیح بیماریهای ثانویه
- عدم برقراری ارتباط مناسب بین بیمار و کادر درمان
- برداشت اشتباه بیمار از توضیحات و دستورات پزشک
برای کاهش این موانع، استفاده از e-Health (Electronic health) یا سلامت الکترونیک و m-Health (Mobile health) پیشنهاد میشود. در این روشها نه تنها میزان ملاقاتهای زمانبر بیمار با پزشک کاهش پیدا میکند، بلکه اطلاعات دقیقتر و جامعتر از طریق اینترنت و ابزارهای هوشمند به بیمار منتقل میشود. بنابراین اپلیکیشنها و ابزارهای دیجیتالی زیادی به منظور درمان و مدیریت سردرد به بازار آمدهاند.
نتایج یک مطالعه
یک مطالعه، به جمعآوری و بررسی این ابزارها پرداخته و اثربخشی آنها را در مدیریت بیماران مبتلا به سردرد بررسی کرده است. در این مطالعه، اطلاعات مربوط به ۶۹۶ مقاله از پایگاههای سرچ آنلاین PubMed، Cinahl و PsycINFOجمعآوری شده است.
طبق نتایج، مطالعات زیادی، ابزارهای دیجیتال برای ثبت و ضبط علائم روزانهی بیماران و انجام درمانهای رفتاری/دارویی معرفی کردهاند. اما اطلاعات در خصوص اثربخشی این ابزارها و قابل اطمینان بودن آنها محدود بوده و لازم به بررسی بیشتری میباشد. به نظر میآید سلامت الکترونیک برای بیماران مبتلا به سردرد لازم است گسترس بیشتری پیدا کند. زمینههای گسترس در این حوزه میتواند مشاوره اینترنتی، مانیتور اینترنتی بیمار از نظر داروها و دیوایسهای پزشکی و چککنندهی علائم از طریق اینترنت باشد.
برای مطالعه بیشتر در خصوص این مطالعات، به آدرس زیر مراجعه کنید:
Towards eHealth to support the health journey of headache patients: a scoping review
ما را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید