مجله سلامت دکترنکست

سیس‌پلاتین و ستوکسیماب همراه رادیوتراپی در سرطان سر و گردن

سرطان سر و گردن

فهرست مطالب

سرطان‌های سر و گردن پیشرفته تعداد بالایی از سرطان‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. این دسته از سرطان‌ها از نظر شیوع در رتبه 7ام قرار دارند. مطالعات نشان داده‌اند که سالانه بیش از 80000 مورد جدید از این بیماری در سرتاسر جهان گزارش می‌شود. در صورتی که این نوع بیماری به طور موضعی پیشرفته باشد، درمان دشواری خواهد داشت. معمولا درمان این نوع سرطان سر و گردن پیشرفته با استفاده از ترکیب جراحی و رادیوتراپی انجام می‌شود. البته باید توجه داشت که با توجه به منطقه آناتومیک بیماری و مجاورت با عضو‌های مهم، امکان جراحی وسیع همیشه ممکن نمی‌باشد. بنابراین گاهی اوقات از رادیوتراپی تنها استفاده می‌شود. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که برای کوچک‌کردن فیلد رادیوتراپی می‌توان قبل از شروع درمان، از دوره‌های شیمی درمانی استفاده کرد. این دوره‌های شیمی درمانی باعث کوچک‌تر شدن ضایعه شده و درمان را برای پزشک و بیمار آسان‌تر خواهد کرد.

شیمی درمانی و رادیوتراپی بیماران

قابل ذکر است که بعد از شروع رادیوتراپی، استفاده همزمان از شیمی درمانی می‌تواند بسیار موثر باشد. علاوه بر این که اضافه کردن شیمی درمانی می‌تواند تاثیر رادیوتراپی بر روی تومور را افزایش دهد، همچنین می‌تواند تا حدی باعث افزایش بقا شود. به طور معمول از cisplatin به عنوان شیمی درمانی همراه استفاده می‌شود. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که در برخی از سرطان‌های خاص سر و گردن می‌توان به جای این دارو از داروی Cetuximab استفاده کرد. این دارو نیز توانسته است باعث افزایش بقا در این بیماران شود. مطالعه‌ای که در سال 2021 انجام شد به بررسی همین موضوع در بیماران مبتلا به سرطان SCC سر و گردن پرداخت. در این مطالعه برای اولین بار cisplatin و Cetuximab با هم مقایسه شدند. جزئیات این مطالعه به طور مختصر توضیح داده خواهد شد.

مقایسه cisplatin و Cetuximab

این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی انجام شد. شرکت‌کنندگان در این مطالعه به دو دسته تقسیم شدند. دسته اول بیمارانی بودند که یک هفته قبل از شروع رادیوتراپی 400mg/m2 و سپس در حین رادیوتراپی 250mg/m2 ستوکسیماب دریافت کردند. از طرف دیگر در گروه دوم از داروی سیس‌پلاتین استفاده شد. این دارو در حین رادیوتراپی با دوز 40mg/m2 مورد استفاده قرار گرفت. بیمارانی که ضایعه T3 و T4 داشتند نیز به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول 68 گری و گروه دوم 73.1 گری پرتو دریافت کردند. هدف اولیه در این مطالعه بررسی بقا کلی بود. از اهداف ثانویه می‌توان به کنترل موضعی بیماری، الگوی عود و عوارض جانبی اشاره کرد.

تاثیرات درمان با cisplatin و Cetuximab

این مطالعه نشان داد که بقا کلی برای گروه cisplatin برابر 88% و برای گروه Cetuximab برابر 78% بود. میزان احتمال عود موضعی در طی 3 سال برای گروه cisplatin برابر 9% و در گروه Cetuximab برابر 23% بود. میزان احتمال عود دوردست در هر دو گروه با هم برابر بود. افزایش دوز رادیوتراپی نتوانست سودی را به همراه داشته باشد. در بیماران با SCC موضعی پیشرفته سر و گردن، استفاده از Cetuximab در حین رادیوتراپی در مقایسه با cisplatin تاثیر کمتری در کنترل موضعی داشت. به نظر می‌رسد که داروی Cetuximab در درمان این بیماری کمک‌کننده باشد. بنابراین نویسندگان این مطالعه توصیه به انجام مطالعات بیشتری در این زمینه داشتند.

PubMed-ARTSCAN III: A Randomized Phase III Study Comparing Chemoradiotherapy With Cisplatin Versus Cetuximab in Patients With Locoregionally Advanced Head and Neck Squamous Cell Cancer

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *