مجله سلامت دکترنکست

کیفیت زندگی افراد بعد از درمان بیماری سل چگونه است؟

درمان بیماری سل

فهرست مطالب

سل چیست؟

سل نوعی بیماری عفونی بسیار شایع در سرتاسر جهان است. این بیماری به شدت مسری بوده و می‌تواند به راحتی از طریق قطرات تنفسی از شخص بیمار به دیگران منتقل شود. این بیماری سالانه باعث مرگ و میر بسیاری از افراد می‌شود. سازمان بهداشت جهانی (WHO) برنامه‌هایی گسترده برای درمان و ریشه‌کنی این بیماری طراحی کرده است. باید توجه داشت که درمان سل به عنوان یک بیماری باکتریایی، بسیار دشوار و زمانبر می‌باشد.

سل چه علائمی دارد؟

بیماری سل علائم متعددی دارد که می‌توانند به صورت غیراختصاصی و یا اختصاصی برای این بیماری باشند. از علائم این بیماری می‌توان به خستگی، ضعف، سرفه و تب اشاره کرد. مطالعات متعددی که در این زمینه انجام شده‌ است، نشان می‌دهد بیمارانی که به سل مبتلا هستند بعد از درمان، همچنان از علائم متعدد و آزاردهنده‌‌ی این بیماری رنج می‌برند. این علائم می‌توانند به میزان زیادی کیفیت زندگی افراد درمان شده را مختل کنند. متاسفانه مطالعات کمی به بررسی این مقوله پرداخته‌اند. مطالعه‌ای که در سال 2021 انجام شد تلاش کرد تا به میزان کاهش کیفیت زندگی و همچنین افزایش مرگ و میر در این دسته از بیماران را مورد بررسی قرار دهد.

این مطالعه بر روی بیمارانی انجام شد که در سال 2019 به سل مبتلا شده بودند. این افراد از علائم ریوی و غیرریوی رنج می‌بردند. در این مطالعه نتایج بلندمدت سلامتی افراد مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. این نتایج بر اساس تفاوت‌های سنی، جنس، ابتلا به ایدز و روش درمانی مورد تحلیل قرار گرفتند. میزان اختلالات کشنده و غیرکشنده در حین و همچنین پس از اتمام بیماری مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی تاثیرات بعد از درمان بیماری سل از ارزیابی میزان عملکرد ریوی استفاده شد.

آیا پس از درمان سل، کیفیت زندگی هنوز مورد تهدید است؟

نویسندگان این مطالعه بیان کردند که سالانه در حدود 122 میلیون ناتوانی به دنبال ابتلا به بیماری سل ایجاد می‌شود. از این بین در حدود 58 میلیون ناتوانی مربوط به اختلالات بعد از درمان بیماری می‌باشد. بروز ناتوانی‌های بعد از درمان سل بر اساس منطقه‌ای که بیمار در آن سکونت دارد، می‌تواند متفاوت باشد. احتمال بروز ناتوانی‌های بعد از درمان در افراد جوان بیشتر از سایرین است. همچنین باید توجه داشت که احتمال بروز این نوع ناتوانی در کشورهای با شیوع بالای سل، بیشتر است.

مطالعه‌ی یاد شده نشان داد در صورتی که بعد از درمان فرد، ناتوانی به وجود بیاید، معمولا این ناتوانی تا آخر عمر بر روی فرد تاثیر خواهد گذاشت. نتایج بیان کرد که در حدود یک سوم از ناتوانی‌های بیماران تا 15 سال بعد از درمان نیز باقی می‌ماند. ناتوانی‌هایی که بعد از درمان بیماری سل باقی می‌مانند، می‌توانند بر روی کیفیت زندگی و بقا بیماران موثر باشند. باید توجه داشت که انجام مطالعات دقیق‌تر و بیشتر در این زمینه می‌تواند در شناسایی بهتر این ناتوانی‌ها و جلوگیری از بروز آن‌ها موثر باشد.

Lifetime burden of disease due to incident tuberculosis: a global reappraisal including post-tuberculosis sequelae

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *