مجله سلامت دکترنکست

قرص مگنیفورت چیست؟ کاربرد و عوارض آن را بشناسید

قرص مگنیفورت

فهرست مطالب

مگنیفورت چیست

قرص مگنیفورت (Magniforte) یک مکمل غذایی به فرم کپسول است که ترکیبی از چندین ماده مغذی کلیدی از جمله منیزیم دریایی، ویتامین B1، ویتامین B6، ویتامین D3 و انواع ویتامین K است. هر یک از این مواد نقش مشخصی در حمایت از جنبه‌های مختلف سلامت ایفا می‌کنند. در ادامه قصد داریم اثرات هر یک از این مواد را بررسی کرده و با کاربردهای قرص مگنیفورت آشنا شویم.

ترکیبات قرص مگنیفورت و خواص آن‌ها

همانطور که گفته شد کپسول مگنیفورت حاوی چندین ماده مغذی کلیدی است که در ادامه به خواص آن‌ها اشاره می‌کنیم:

منیزیم دریایی

منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که در بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی در بدن نقش دارد. منیزیم نقش اساسی در تولید انرژی، عملکرد عضلات، انتقال پیام‌های عصبی، سلامت استخوان و ساخت DNA ایفا می‌کند. منیزیم همچنین به تنظیم فشار خون، متابولیسم گلوکز و انتشار انتقال‌دهنده‌های عصبی کمک می‌کند.

کمبود منیزیم رایج است و مطالعات نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از جمعیت مقدار دریافتی روزانه توصیه‌شده را مصرف نمی‌کنند. علائم کمبود منیزیم ممکن است شامل گرفتگی عضلات، خستگی، تحریک‌پذیری و اختلال در عملکرد شناختی باشد. مکمل منیزیم با فواید سلامتی مختلفی از جمله بهبود کیفیت خواب، کاهش اضطراب، افزایش عملکرد ورزشی و مدیریت بهتر میگرن همراه بوده است. علاوه بر این، مکمل منیزیم ممکن است با کمک به تنظیم فشار خون و کاهش خطر بیماری قلبی از سلامت قلب و عروق حمایت کند.

منیزیم موجود در قرص مگنیفورت از نوع منیزیم دریایی است. منیزیم دریایی بسیاری از عناصر کمیاب دیگر را در کنار خود دارد که در مقایسه با منیزیم‌های ساختگی فراهمی زیستی و جذب بیشتری دارد. منیزیم دریایی از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند، ضربان قلب را تنظیم می‌کند و دارای اثرات کاهش‌دهنده فشار خون و تنظیم‌کنندگی قند خون است. گرفتگی دردناک عضلات یکی از شایع‌ترین علائم کمبود منیزیم است.

کپسول مگنیفورت

ویتامین B1

ویتامین B1 که با نام تیامین نیز شناخته می‌شود، یک ویتامین محلول در آب است که برای تبدیل کربوهیدرات‌ها به انرژی ضروری است. این ویتامین نقش مهمی در حمایت از عملکرد عصبی، انقباض عضلات و متابولیسم سالم دارد. تیامین همچنین در ساخت انتقال‌دهنده‌های عصبی، مانند استیل کولین، که برای عملکرد صحیح مغز حیاتی هستند، نقش دارد. مصرف مزمن الکل، برخی شرایط پزشکی و رژیم غذایی نامناسب می‌تواند خطر کمبود ویتامین B1 را افزایش دهد.

قرص مگنیفورت با داشتن حدود 100 میلی‌گرم ویتامین B1، می‌تواند به کاهش علائم مرتبط با کمبود تیامین و حمایت از سلامت کلی اعصاب کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل تیامین همچنین پتانسیل درمانی در شرایطی مانند نوروپاتی را دارد. از علائم نوروپاتی می‌توان به خواب‌رفتگی انگشتان پا، درد و گزگز پاها اشاره کرد.

ویتامین B6

ویتامین B6 یا در بسیاری از واکنش‌های آنزیمی مرتبط با متابولیسم اسیدهای آمینه، ساخت انتقال‌دهنده‌های عصبی و عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد. این ویتامین نقش مهمی در سوخت‌وساز کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها دارد و به تولید انرژی و استفاده از مواد مغذی کمک می‌کند. ویتامین B6 برای ساخت انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و GABA که خلق‌و‌خو، خواب و عملکرد شناختی را تنظیم می‌کنند، ضروری است. ویتامین B6 موجود در قرص مگنیفورت در پیشگیری و درمان نوروپاتی‌ها، مشکلات عصبی، اختلالات خواب و همچنین علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) موثر است.

ویتامین D3

ویتامین D3 موجود در کپسول مگنیفورت، کوله‌کلسیفرول خاصی است که در منابع غیر حیوانی یافت می‌شود و از گلسنگ (خزه ایسلندی) بدون هیچ‌گونه چربی حیوانی و لانولین به‌دست می‌آید. گلسنگ انتخاب شده در کانادا، اسکاندیناوی و ایرلند بدون آلاینده و آلودگی رشد می‌کند. این نوع ویتامین D3 برای گیاه‌خواران و وگان‌ها بسیار مناسب است. ویتامین D3 که اغلب به‌عنوان ویتامین آفتاب هم شناخته می‌شود، در پاسخ به قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پوست تولید می‌گردد. این ویتامین نقش مهمی در جذب کلسیم و افزایش تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی و پوکی استخوان دارد.

ویتامین D3 علاوه بر نقشی که در سلامت استخوان دارد، در سایر فرآیندهای طبیعی بدن از جمله عملکرد سیستم ایمنی، سلامت قلب و عروق و تنظیم خلق‌و‌خو نقش دارد. گیرنده‌های ویتامین D تقریباً در هر بافت و هر نوع سلولی در بدن یافت می‌شوند که این موضوع تأثیر گسترده ویتامین D بر سلامت کلی را یادآور می‌شود. کمبود ویتامین D در سراسر جهان شایع است، به‌ویژه در ایران که به‌علت نوع پوشش پوست کم‌تر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد. مکمل ویتامین D3 موجود در قرص مگنیفورت اغلب برای حفظ سطح کافی این ویتامین توصیه می‌شود.

انواع ویتامین K

ویتامین K موجود در قرص مگنیفورت استخوان را تقویت می‌کند. این ویتامین برای قوی نگه داشتن استخوان‌ها و سلامتی عروق بسیار حیاتی است. ویتامین K کلسیم را از گردش خون خارج می‌کند و در استخوان‌ها رسوب می‌دهد، در نتیجه از رسوب کلسیم در عروق خونی، کلیه‌ها، مفاصل و سایر بافت‌های نرم جلوگیری می‌کند. مطالعات اخیر همچنین نشان داده‌اند که ویتامین K2 با فعال‌سازی نوعی پروتئین بر متابولیسم اسفنگولیپیدها (بخش مهمی از غشای اطراف سلول‌های عصبی مغز) تأثیر مثبت دارد.

با فهمیدن این اطلاعات در مورد نقش هر کدام از این مواد می‌توان فهمید که قرص مگنیفورت برای چیست. همانطور که دیدید قرص مگنیفورت حاوی آهن نیست؛ بنابراین در صورتی که از کم‌خونی فقر آهن رنج می‌برید به‌عنوان قرص اهن مگنیفورت مکمل مناسبی برای شما نیست.

مگنیفورت برای درد

نحوه و زمان مصرف قرص مگنیفورت

کپسول مگنیفورت هولیستیکا بسته به نیاز می‌تواند ۱ تا ۲ عدد در روز بعد از غذا مصرف شود. مگنیفورت زمان مصرف خاصی در طول روز ندارد اما بهتر است بعد از صبحانه و نهار مصرف شود.

کپسول مگنیفورت برای دیسک کمر

قرص مگنیفورت با ترکیب خود، به‌عنوان یک اقدام حمایتی برای افرادی که با مشکلات دیسک کمر سروکار دارند، به سلامت عضلات، اعصاب و استخوان‌ها کمک می‌کند. در حالی که قرص مگنیفورت یک درمان تخصصی برای دیسک کمر نیست، اما تحت نظر متخصص ارتوپدی می‌تواند به‌طور غیرمستقیم جهت بهبود علائم مصرف شود.

بیشتر بدانید: ویتامین E: آنتی اکسیدان قدرتمند برای سلامتی 

قرص مگنیفورت برای ریزش مو

در حالی که قرص مگنیفورت اساساً به دلیل مزایای بالقوه آن در زمینه‌هایی مانند سلامت استخوان، عضلات و سیستم عصبی شناخته شده است، اما اثرات غیر مستقیم ترکیبات آن بر سلامت مو را نمی‌توان نادیده گرفت. با توجه به خواص قرص مگنیفورت می‌توان اشاره کرد که این مکمل به ارتقاء سلامت و حمایت از رشد مو به‌طور غیر مستقیم کمک می‌کند اما به‌عنوان یک مکمل تخصصی برای ریزش مو در نظر گرفته نمی‌شود.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان بیماری‌های داخلی در دکترنکست

 

قرص مگنیفورت در بدنسازی

مکمل مگنیفورت به‌طور خاص برای بدنسازی به بازار عرضه نشده است، اما ترکیب منحصربه‌فرد آن مزایای غیر مستقیمی برای افرادی که در رژیم‌های بدنسازی یا تمرینات قدرتی درگیر هستند، ارائه می‌دهد. منیزیم نقش مهمی در عملکرد عضلانی، تولید انرژی و ساخت پروتئین، فرآیندهای ضروری برای رشد و ریکاوری ماهیچه ایفا می‌کند. ویتامین‌های B از متابولیسم و تولید انرژی پشتیبانی می‌کنند و به عملکرد و استقامت عضلات در طول تمرین کمک می‌کنند. ویتامین D3 در قدرت و عملکرد عضلانی نقش دارد، در حالی که ویتامین K2 می‌تواند به سلامت استخوان کمک کند، که برای حمایت از سیستم اسکلتی بسیار مهم است.

مگنیفورت و لاغری

مگنیفورت کپسول به‌طور خاص برای اهداف کاهش وزن یا لاغری ساخته نشده‌، اما با حمایتی که ترکیبات آن از افراد ورزشکار می‌کند مثل منیزیم که در متابولیسم انرژی و حساسیت به انسولین نقش دارد و به‌طور بالقوه به تنظیم گلوکز و کنترل اشتها کمک می‌کند یا ویتامین‌های B که به فرآیندهای متابولیک، از جمله تجزیه کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها کمک می‌کنند، می‌تواند به حفظ وزن سالم و تناسب اندام در ورزشکاران کمک کند.

عوارض قرص مگنیفورت

قرص مگنیفورت به‌طور کلی برای اکثر افراد در صورت مصرف به مقدار توصیه‌شده بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. با این حال، مانند هر مکمل یا دارویی، ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند، به‌خصوص اگر در دوزهای بیش از حد مصرف شوند. عوارض جانبی رایج قرص مگنیفورت ممکن است شامل ناراحتی‌های گوارشی مانند تهوع، اسهال یا ناراحتی معده باشد که بیشتر به‌خاطر منیزیم است. این عوارض به خصوص اگر قرص‌ها با معده خالی مصرف شوند، بیشتر اتفاق می‌افتند. در صورت بروز عوارض ناخوشایند می‌توانید با استفاده از نوبت دهی پزشکان عمومی، با پزشک مشورت کنید.

عکس کپسول مگنیفورت

جمع‌بندی

در نتیجه، در حالی که قرص مگنی فورت ترکیبی از مواد مغذی شامل منیزیم، ویتامین ب۱، ویتامین ب۶، ویتامین D و ویتامین K را ارائه می‌دهد، نویدبخش جنبه‌های مختلف سلامت و تندرستی است، از جمله تامین ویتامین D و منیزیم مورد نیاز، بهبود مشکلات گرفتگی و اسپاسم عضلات، کاهش دردهای نوروپاتیک و عصبی، کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی، کاهش حملات میگرن و تنظیم فشار و قند خون. قرص مگنیفورت به‌طور کلی به خوبی تحمل می‌شود، اما ممکن است باعث ناراحتی دستگاه گوارش یا واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد شود، به‌خصوص اگر در دوزهای بالا یا توسط افرادی با شرایط پزشکی خاص مصرف شود. بنابراین، پیروی از دستورالعمل‌های توصیه‌شده ضروری است و بهتر است قبل از شروع مصرف مکمل با یک پزشک یا داروساز مشورت کنید. مصرف کپسول مگنیفورت در کنار یک سبک زندگی متعادل، رژیم غذایی مغذی، فعالیت بدنی منظم و نظارت پزشکی مناسب ممکن است مزایای آن را بهینه کند و در عین حال خطرات را به حداقل برساند و در نهایت به سلامت و تندرستی کلی کمک کند. در صورت نیاز می‌توانید از نوبت دهی پزشکان متخصص بیماری های داخلی برای مشورت با پزشک استفاده کنید.

منابع:

ariansalamat، webmd، UpToDate

سوالات متدوال

قرص مگنیفورت برای چی خوبه؟

با توجه به ترکیبات قرص مگنیفورت، فواید مختلفی مثل تامین ویتامین D و منیزیم مورد نیاز روزانه، رفع گرفتگی و اسپاسم عضلانی، کاهش دردهای نوروپاتیک و عصبی، بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی، کاهش حملات میگرن و تنظیم فشار و قند خون، دارد.

ایا کپسول مگنیفورت چاق کننده است؟

کپسول مگنیفورت ذاتا چاق‌کننده نیست، زیرا ترکیبی از مواد مغذی ضروری مانند منیزیم، ویتامین‌ها B1 و B6، ویتامین D3 و ویتامین K است. این مواد مغذی نقش‌های مختلفی در حمایت از سلامت کلی ایفا می‌کنند، اما حاوی کالری یا محتوای چربی نیستند که مستقیماً به افزایش وزن کمک کند. با این حال، در نظر گرفتن رژیم غذایی و سبک زندگی در مورد مدیریت وزن ضروری است. در حالی که قرص مگنیفورت به خودی خود چاق‌کننده نیست، اگر بخشی از یک رژیم غذایی شامل مصرف بیش از حد کالری یا انتخاب‌های غذایی ناسالم باشد، ممکن است به‌طور غیر مستقیم به افزایش وزن کمک کند. علاوه بر این، اگر فردی به دلیل بهبود سلامت کلی یا تغییر در متابولیسم ناشی از مصرف مگنیفورت، اشتها یا هوس‌های بیشتری را تجربه کند، ممکن است احتمال بیشتری برای مصرف کالری اضافی داشته باشد که به مرور زمان منجر به افزایش وزن می‌شود.

ایا مگنیفورت همان منیزیم است؟

جزء اصلی قرص مگنیفورت منیزیم است اما در کنار آن ویتامین‌های B1 و B6، ویتامین D3 و ویتامین K نیز وجود دارد. به‌طور دقیق‌تر ترکیبات کپسول مگنیفورت عبارت است از ۱۵۰ میلی‌گرم منیزیم المنتال، ۹۹ میلی‌گرم ویتامین B1 و ۲۰ میلی‌گرم ویتامین B6 و ۴۰۰ واحد ویتامین د۳ و ۵۰ میکروگرم ویتامین K2-7.
اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *