مجله سلامت دکترنکست

۷ دلیل برای داشتن فعالیت فیزیکی منظم

فهرست مطالب

فعالیت فیزیکی ناکافی یکی از عوامل خطر اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و در بسیاری از کشورها رو به افزایش است. فعالیت بدنی منظم و کافی، که به عنوان هر حرکت بدنی که نیاز به انرژی دارد تعریف می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، دیابت، سرطان سینه و روده بزرگ و افسردگی را کاهش دهد. سایر مزایای مرتبط با فعالیت بدنی شامل بهبود سلامت استخوان و عملکرد است.

انرژی مصرف شده در هنگام فعالیت بدنی نیز بخش اساسی تعادل انرژی و کنترل وزن است. علاوه بر مزایای سلامتی متعدد فعالیت بدنی، جوامعی که فعال‌تر هستند، می‌توانند بار اقتصادی ناشی از هزینه‌های پزشکی و سال‌ها از دست رفتن بهره‌وری را به حداقل برسانند. به دلیل اهمیت فعالیت فیزیکی، ۶ آوریل مصادف با ۱۷ فروردین، روز جهانی فعالیت فیزیکی نام‌گذاری شده است. آیا به دلایل بیشتری برای شروع فعالیت فیزیکی منظم نیاز دارید؟ در این مقاله دکترنکست به بررسی ۷ دلیلی که ورزش از شما فردی سالم‌تر و شاداب‌تر می‌سازد، پرداخته‌ایم:

۱. فعالیت فیزیکی، وزن را کنترل می‌کند

ورزش می‌تواند به جلوگیری از اضافه وزن یا به کاهش وزن کمک کند. وقتی فعالیت بدنی انجام می‌دهید، کالری می‌سوزانید. با فعالیت بدنی شدیدتر، کالری بیشتری می‌سوزانید. جلسات منظم باشگاه عالی است. اما اگر نمی‌توانید هر روز زمان زیادی برای ورزش پیدا کنید، نگران نباشید. هر مقدار فعالیت بهتر از هیچ است. برای بهره‌مندی از مزایای ورزش، فقط در طول روز فعال‌تر باشید. مثلا به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید یا کارهای خانه را انجام دهید.

۲. ورزش، مبارزی در برابر بیماری‌ها و مشکلات سلامتی

نگران بیماری قلبی هستید؟ می‌خواهید از فشار خون بالا پیشگیری کنید؟ مهم نیست وزن فعلی شما چقدر است، فعال بودن باعث افزایش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یعنی کلسترول “خوب” می‌شود و تری‌گلیسیریدهای ناسالم را کاهش می‌دهد. این باعث می‌شود خون شما به آرامی جریان داشته باشد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش یابد.

ورزش منظم به پیشگیری یا مدیریت بسیاری از مشکلات سلامتی کمک می‌کند، از جمله:

  • سکته
  • سندرم متابولیک
  • فشار خون بالا
  • دیابت نوع ۲
  • افسردگی
  • اضطراب
  • بسیاری از انواع سرطان
  • آرتروز

۳. ورزش باعث بهبود خلق‌وخو می‌شود

نیاز به تقویت عاطفی دارید؟ روز پر استرسی داشتید؟ یک جلسه باشگاه یا پیاده‌روی سریع می‌تواند کمک‌کننده باشد. فعالیت بدنی مواد شیمیایی مختلف مغز را تحریک می‌کند که ممکن است احساس شادی، آرامش و اضطراب کمتری در شما ایجاد کند. همچنین ممکن است با ورزش منظم نسبت به ظاهر و خودتان احساس بهتری داشته باشید، که می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد و عزت نفس شما را بهبود بخشد.

۴. فعالیت فیزیکی انرژی شما را بالا می‌برد

فعالیت بدنی منظم می‌تواند به بهبود قدرت عضلانی و استقامت شما کمک کند. ورزش، اکسیژن و مواد مغذی را به بافت‌های شما می‌رساند و به سیستم قلبی عروقی کمک می‌کند تا کارآمدتر کار کند. در نتیجه، هنگامی که سلامت قلب و ریه شما بهبود یابد، انرژی بیشتری برای انجام کارهای روزانه خواهید داشت.

۵. ورزش باعث داشتن خوابی بهتر می‌شود

در به خواب رفتن دچار مشکل شده‌اید؟ فعالیت بدنی منظم می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر بخوابید، بهتر بخوابید و خواب عمیق‌تری داشته باشید. البته خیلی نزدیک به زمان خواب ورزش نکنید. زیرا ممکن است آنقدر پرانرژی باشید که نتوانید بخوابید.

۶. ورزش زندگی جنسی شما را پرشورتر می‌کند

آیا برای لذت بردن از صمیمیت فیزیکی، بیش از حد احساس خستگی می‌کنید؟ فعالیت بدنی منظم می‌تواند به افزایش سطح انرژی کمک کند. همچنین می‌تواند اعتماد به نفس شما را در مورد ظاهرتان افزایش دهد. در نتیجه‌ی این عوامل ممکن است زندگی جنسی شما تقویت شود. فعالیت بدنی منظم می‌تواند برانگیختگی زنان را افزایش دهد. همچنین اختلال نعوظ در مردانی که ورزش می‌کنند کمتر دیده شده است.

۷. ورزش می‌تواند سرگرم‌کننده و اجتماعی باشد!

ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند لذت بخش باشد. زیرا به شما فرصتی می‌دهند تا از استرس‌های روزمره فاصله بگیرید، از فضای باز لذت ببرید یا در فعالیت‌هایی شرکت کنید که شما را خوشحال می‌کند. فعالیت بدنی همچنین می‌تواند همراه دوستان یا خانواده یا در یک محیط اجتماعی سرگرم‌کننده انجام شود. بنابراین در کلاس رقص شرکت کنید، در مسیرهای پیاده‌روی بروید یا به یک تیم فوتبال بپیوندید. فعالیت بدنی مورد‌پسند خود را پیدا کنید و به آن مشغول شوید. آیا از فعالیت بدنی کنونی خود خسته شدید؟ چیز جدیدی را امتحان کنید یا کاری را با دوستان یا خانواده انجام دهید.

نکات نهایی درباره‌ی فعالیت فیزیکی

ورزش و فعالیت بدنی راه‌هایی عالی برای داشتن احساس بهتر، تقویت سلامت و تفریح ​​هستند. برای اکثر بزرگسالان سالم، دستورالعمل‌های ورزشی زیر توصیه می‌شود:

  • داشتن حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط ​​یا ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید در هفته یا ترکیبی از فعالیت متوسط ​​و شدید. بهتر است این زمان را در روزهای مختلف هفته پخش کنید. برای کمک به کاهش وزن یا حفظ کاهش وزن، حداقل ۳۰۰ دقیقه فعالیت بدنی در هفته توصیه می‌شود. البته به یاد داشته باشید که حتی مقدار کمی فعالیت بدنی مفید است.
  • حداقل دو بار در هفته تمرینات قدرتی را برای تمام گروه‌های عضلانی اصلی انجام دهید. سعی کنید یک ست از هر تمرین را با استفاده از وزنه یا سطح مقاومتی به اندازه کافی سنگین انجام دهید تا بعد از حدود ۱۲ تا ۱۵ تکرار، عضلات شما را خسته کند.
  • ورزش هوازی متوسط ​​شامل فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری، شنا و چمن‌زنی است. ورزش‌های هوازی شدید شامل فعالیت‌هایی مانند دویدن، کار سنگین در محوطه و رقص هوازی است. تمرینات قدرتی می‌توانند شامل استفاده از دستگاه‌های وزنه‌برداری، کیسه‌های سنگین یا فعالیت‌هایی مانند صخره‌نوردی باشند.
  • به یاد داشته باشید که قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید. به خصوص اگر در مورد تناسب اندام خود نگرانی دارید، برای مدت طولانی ورزش نکرده‌اید یا اگر بیماری مزمن مانند اختلال قلبی، دیابت یا آرتریت دارید.
اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *