مجله سلامت دکترنکست

مطالعه لیپیدوم پلاسما در اوایل بارداری و ارتباط آن با دیابت بارداری

دیابت بارداری

فهرست مطالب

ارتباط متابولیسم لیپید و دیابت بارداری

متابولیسم لیپید نقش مهمی در پاتوژنز دیابت دارد. شواهد کمی در مورد ارتباط احتمالی لیپیدوم مادر با دیابت بارداری (GDM)، به ویژه در جمعیت چینی وجود دارد. هدف این مطالعه شناسایی گونه‌های جدید لیپید مرتبط با خطر دیابت بارداری در زنان چینی است. به این ترتیب، ظرفیت پیش بینی دیابت بارداری با سنجش این لیپیدها ارزیابی می‌شود.

روش ارزیابی لیپیدوم‌ها و تحلیل نتایج

این مطالعه بر روی گروه تولد Tongji-Shuangliu با 336 مورد دیابت بارداری و 672 شاهد صورت گرفت. شرکت کنندگان به نسبت 1 به 2 بر حسب سن و هفته بارداری، تقسیم بندی شدند. نمونه‌های خون مادر طی هفته 6 تا 15 بارداری جمع آوری شدند. نمونه‌های خون توسط targeted ultra-HPLC-tandem MS از نظر لیپیدوم‌ها ارزیابی شدند. دیابت بارداری با تست تحمل گلوکز خوراکی در هفته 24-28 بارداری تشخیص داده شد. رگرسیون لاسو یا عمل‌گر گزینش و انقباض کمترین قدرمطلق، یک روش تحلیل است که برای انتخاب نشانگرهای زیستی جدید استفاده می شود. به منظور برآورد ارتباط از رگرسیون لجستیک شرطی چند متغیره استفاده شد.

نتایج

در این مطالعه، از میان 366 لیپید شناسایی شده، 10 مورد انتخاب گردید. لیپیدهای انتخاب شده به طور قابل توجهی با GDM ارتباط دارند. نتایج این بررسی شامل موارد زیر است:

  • ارتباط مثبت GDM با فسفاتیدیل اینوزیتول 6:40
  • ارتباط مثبت GDM با آلکیل فسفاتیدیل کولین 1:36
  • ارتباط مثبت GDM با پلاسمالوژن فسفاتیدیل اتانول آمین 6:38
  • ارتباط مثبت GDM با دی آسیل گلیسیرید 0:18 یا 1:18
  • ارتباط مثبت GDM با آلکیل فسفاتیدیل اتانول آمین 5:40
  • ارتباط معکوس GDM با اسفنگومیلین 1:34
  • ارتباط معکوس GDM با دی هگزوزیل سرامید 0:24
  • ارتباط معکوس GDM با مونو هگزوسیل سرامید 0:18
  • ارتباط معکوس GDM با دی هگزوسیل سرامید 1:24
  • ارتباط معکوس GDM با فسفاتیدیل کولین 7:40

افزودن این لیپیدهای جدید به مدل پیش بینی کلاسیک GDM منجر به بهبود قابل توجه آمار C (قدرت تمایز مدل) به 0.801 شد. برای هر 1 امتیاز افزایش در نمره ریسک لیپید از بین 10 لیپید، OR دیابت بارداری 1.66 بود (95٪ CI: 1.50 ، 1.85). تجزیه و تحلیل‌ها نشانگر وجود ارتباط بین گونه‌های خاصی از لیپیدها و دیابت بارداری است که تا حدی با شاخص‌های قند خون و شاخص‌های مربوط به انسولین توضیح داده می‌شود.

نشانگرهای زیستی لیپیدی پلاسما در اوایل بارداری با دیابت بارداری در زنان چینی همراه بود و به طور قابل توجهی پیش بینی دیابت بارداری را بهبود بخشید.

لینک مقاله در زیر آورده شده است:

Pubmed-Plasma lipidomics in early pregnancy and risk of gestational diabetes mellitus: a prospective nested case-control study in Chinese women

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *