مجله سلامت دکترنکست

همه چیز درباره انواع روش های تست بارداری

انواع تست بارداری

فهرست مطالب

به‌طور قطع، می‌دانید که بهترین و مطمئن‌ترین روش تست بارداری، آزمایش خون و ادرار در آزمایشگاه‌های معتبر است؛ دقیقا همان‌طور که کلیه آزمایشات دوره بارداری را باید در آزمایشگاه معتبر انجام داد. با این‌ وجود، تست‌های بارداری خانگی وجود دارند که در آن‌ها از مواد اولیه خانگی مانند جوش‌شیرین، شامپو، شکر و … استفاده می‌شود. 

شاید جواب این نوع تست‌ها آنچنان دقیق نباشد و هیچ تحقیق علمی، قطعیت جواب آن‌ها را اثبات نکرده باشد؛ اما بسیاری علاقه دارند که قبل از مراجعه به آزمایشگاه و انتظار برای جواب تست بارداری، آن‌ها را امتحان کنند. در ادامه، چند نمونه از این تست‌های خانگی و راه‌های جایگزین و مطئمن‌تر به‌جای آزمایش بارداری در خانه را به شما معرفی می‌کنیم.

 

انواع تست بارداری در خانه

 

انواع تست بارداری در خانه

گاهی حتی در صورت مصرف انواع قرص ضد بارداری، ممکن است این روش‌ها شکست بخورند و حاملگی اتفاق بیفتد؛ برای همین، نیاز به انجام آزمایشات بارداری خون یا ادرار برای اطمینان بیشتر است. بدن زن پس از لانه‌گزینی جنین در رحم، هورمونی به نام hCG می‌سازد. در این آزمایش‌ها، خون یا ادرار را از نظر وجود گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) بررسی می‌کنند. 

آزمایش ادرار بدون نسخه هم در دسترس است. بااین‌حال، آزمایش‌های خانگی هم وجود دارند که عده‌ای معتقدند که به دلیل واکنش‌های بین hCG و برخی مواد طبیعی یا شیمیایی، مشخص می‌کنند فرد باردار است یا خیر؛ مانند مواردی که در ادامه آمده است:

استفاده از مواد طبیعی و شیمیایی برای تست خانگی بارداری

در گذشته که کیت‌ها و روش‌های مطمئن برای آزمایش بارداری نبودند، از مواد طبیعی برای این کار استفاده می‌شد؛ به‌طور مثال در تست بارداری خانگی با قند، اعتقاد بر این بود در صورت حل‌نشدن قند در ادرار زن، او باردار است. همچنین روش‌های دیگری هم برای این کار بود و از مواد طبیعی و شیمیایی که در هر خانه بود، برای این کار استفاده می‌شد که تعدادی از آن‌ها عبارت‌اند:

  • یکی از روش‌ها، تست بارداری با شامپو، وایتکس و جوش شیرین بود؛ به این صورت که ادرار باعث کف‌کردن بیش از حد این مواد می‌شد و اعتقاد بر این بود که زن باردار است. 
  • روش دیگر، استفاده از خمیر دندان سفید بود که در صورت واکنش به ادرار و تغییر رنگ آن هم تصور می‌شد که فرد در دوران حاملگی‌ست.
  • علاوه بر این موارد، راه‌های دیگری هم متداول بود که شیوه انجام آن‌ها کمی عجیب بود و با مشاهده علائم اولیه بارداری در یک زن چون تب، سرگیجه، درد نوک سینه و درد در سینه، آن‌ها را انجام می‌دادند که تست بارداری با پیاز یکی از آن‌ها بود.

البته نکته مهم، این است که هیچ‌کدام از روش‌های گفته‌شده برای تست خانگی بارداری مبنای علمی ندارند و تحقیقات علمی هم برای اثبات آن‌ها انجام نشده است. با این توضیحات، نمی‌توان به نتایج آن‌ها اعتماد کرد و آن‌ها را قطعی دانست.

 

تست خانگی بارداری

 

استفاده از کیت‌های دقیق‌تر برای تست بارداری در خانه

همان‌طور که اشاره شد، هیچ‌کدام از روش‌های خانگی و سنتی برای آزمایش بارداری در خانه مورد تایید نیست و نتایج قطعی ندارند. برای همین، توصیه می‌شود از روش‌هایی که مبنای علمی دارند و مورد تایید هستند، برای این کار استفاده کنید که در ادامه، به این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

  • استفاده از بی بی چک

یکی از روش‌های تست بارداری خانگی دقیق، استفاده از بی بی چک است. تولیدکنندگان ادعا می‌کنند که این نوع تست تا 99 درصد دقت دارد. بااین‌حال، زمانی دقیق است که از اولین ادرار روز استفاده شود و تاریخ انقضا داشته باشد. زودترین زمان تست بارداری هم با این روش یا هر روش دیگری یک روز پس از اتمام پریود است.

اگر عکس تست بارداری منفی با بی بی چک را دیده باشید، می‌دانید که نمایش یک خط قرمز روی آن، به معنای منفی‌بودن تست، دو خط قرمز پررنگ به معنای تست بارداری مثبت و همچنین وجود یک خط پررنگ و یک خط کمرنگ، نشانه مثبت ضعیف‌بودن تست است.

  • تست بارداری با بزاق دهان 

علاوه بر بی بی چک، کیت‌های آزمایشی مبتنی بر بزاق دهان هم در بازار هستند که وجود هورمون حاملگی یعنی همان گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) را در بزاق تشخیص می‌دهند. بااین‌حال در این روش برخلاف سایر تست‌های بارداری، نمونه بزاق تنها چیزی‌ست که لازم است. نتایج هم مانند بی بی چک است و یک خط یعنی تست منفی است، دو خط یعنی مثبت و یک خط پررنگ و یک خط کمرنگ در تست بارداری یعنی مثبت ضعیف است و باید تست تکرار شود.

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان زنان و زایمان و نازایی در دکترنکست

 

جمع بندی

وقتی صحبت از موضوعی احساسی و مهم مانند بارداری به میان می‌آید، بهتر است برای اطمینان بیشتر، یکی از تست‌های دقیق مانند آزمایش ادرار یا خون را انجام دهید. همچنین می‌توانید از خدماتی چون ثبت درخواست برای تست بارداری آنلاین استفاده کنید تا بدون نیاز به بیرون‌رفتن، تکنسین‌ها در خانه این کار را برای شما انجام دهند.

اگر فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، برای مشاوره گرفتن در مورد مسائلی چون رابطه جنسی در بارداری و مراقبت‌های لازم توصیه می‌کنیم فورا با یک متخصص زنان آنلاین مشورت کنید تا بتوانید آزمایش‌های لازم بارداری و مراقبت‌های ضروری برای این دوران را دریافت کنید. تشخیص زودهنگام بارداری به شما کمک می‌کند تا در بهترین زمان، مراقبت‌های مورد نیاز خود را دریافت کنید.

 

منابع:

healthline، clevelandclinic، pharmeasy، opera، medicalnewstoday، abingdonsimplytest

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *