Search
Search

نقش شبکه‌های اجتماعی در سلامت چیست؟

Table of Contents

Advertisement

امروزه شاهد نقش برجسته شبکه‌های اجتماعی در هر حیطه‌ای هستیم. سیستم خدمات بهداشتی نیز مشابه هر اجتماع دیگری تحت تاثیر گسترش پیشرونده شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. سازمان‌ها و نهاد‌های متعددی جهت بررسی اثر شبکه‌های اجتماعی بر سیستم خدمات بهداشتی، مطالعات و بررسی‌های متعددی انجام داده‌اند. در ادامه به نقش شبکه‌های اجتماعی در سیستم خدمات بهداشتی می‌پردازیم. طبق مطالعه، حدود ۴۴ درصد از افرادی که به صورت آنلاین درباره بیمارستان‌ها و پزشکان تحقیق می‌کنند، نهایتا یک قرار ملاقات تعیین می‌کنند. در نتیجه اکنون بیش از هر زمان دیگری، شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تیم درمان را جهت ارتباط با افراد بیشتر یاری کنند.

آنچه ‌‌شبکه‌های اجتماعی برای پزشکان فراهم کرده‌اند

  • ایجاد استراتژی‌های تعاملی با بیمار، مانند مشارکت مستقیم بیمار در روند درمانی از طریق فیس‌بوک، اینستاگرام یا توییتر
  • ارتباط با مخاطبان علاقه‌مند در زمینه اطلاعات مربوط به نحوه ارائه خدمات بهداشتی، اخبار بیمارستان و کلینیک درمانی
  • تسهیل ارتباط بیمار با بیمار از طریق پلتفرم‌های اجتماعی. این امر با جلب نظر بیماران در شبکه‌های اجتماعی، نه تنها راهی برای برقراری ارتباط منظم پزشک با بیماران ایجاد می‌کند، بلکه ارتباط بیماران با یکدیگر و اشتراک تجربیات را فراهم می‌سازد.
  • انجام مطالعات و پژوهش‌های جامع‌تر و گسترده‌تر. طبق گزارشات، ۸۸ درصد از پزشکان از طریق اینترنت و پلتفرم‌های اجتماعی داده‌های اولیه مطالعات را گردآوری می‌کنند.

آنچه ‌‌شبکه‌های اجتماعی برای پرستاران فراهم کرده‌اند

  • به‌روز‌رسانی بیماران از جهت اخبار بیمارستان یا مرکز پزشکی مورد نظر
  • بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی در زمینه‌های مختلف و فراهم کردن امکان ارتباط آسان بیمار با همراهانش
  • امکان ارتباط پرستاران حرفه‌ای با مسئولان مراقبت با تجربه‌کاری کمتر، آموزش آن‌ها و نظارت بر عملکردشان
  • ایجاد یک پلتفرم ارتباطی برای همه پرستاران یک مرکز درمانی. این ارتباط باعث هماهنگی گروه پرستاران مجموعه و اطلاع‌رسانی جامع اخبار و نکات مراقبتی مهم و نهایتا ارائه خدمات بهتر از سوی پرستاران می‌شود.
  • امکان ارتباط با پرستاران شاغل در سایر مراکز درمانی. این امر موجب اطلاع پرستاران از استانداردهای مراکز مختلف و افزایش کیفیت ارائه خدمات می‌شود.

متخصصان بهداشت عمومی و مربیان بهداشت

از آنجایی که روزانه افراد زیادی جهت پاسخ به سوالات پزشکی به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت رجوع می‌کنند، حضور آنلاین و فعال برای کارکنان بهداشت عمومی و مربیان بهداشت حائز اهمیت است. بر اساس دفتر آمار کار ایالات متحده، نقش اصلی یک مربی بهداشت عمومی «ارزیابی نیازهای بهداشتی جوامعی است که به آن‌ها خدمت می‌کنند». برای این منظور، یکی دیگر از استفاده‌های شبکه‌های اجتماعی در مراقبت‌های بهداشتی این است که متخصصان بهداشت عمومی بستری ایجاد کنند تا بیماران بتوانند نگرانی‌های سلامت خود را بیان کنند. همچنین می‌توانند افراد را در زمینه اطلاعات نادرست و شایعاتی که در اینترنت پیدا کرده‌اند، راهنمایی کنند. مهمتر از همه، آژانس‌های بهداشت عمومی و متخصصان می‌توانند بر اساس اطلاعات آنلاین آماری اقدام کنند. برای مثال، اگر از شیوع قریب‌الوقوع یک بیماری آگاه شوند، می‌توانند برای دسترسی به تجهیزات و نیروی ارائه‌دهنده خدمات برنامه‌ریزی کنند.

چالش‌های شبکه‌های اجتماعی در زمینه خدمات درمانی

پزشکان، پرستاران و متخصصان بهداشت عمومی از رسانه‌های اجتماعی برای کمک به ارتقای خدمات سازمان‌ها و همچنین کمک به بیماران برای دسترسی به اطلاعات پزشکی مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. با این حال در این زمینه با چالش‌هایی روبرو هستند.

صحت اطلاعات

بسیاری از سیاست‌گذاری‌های مسئولان بهداشت عمومی جوامع منوط به کسب اطلاعات دقیق سلامت در پلتفرم‌های آنلاین می‌باشد. اما گاها صحت اطلاعات موجود خصوصا اطلاعات آماری، کمتر از حد مورد نیاز است. همچنین برای بیمارانی که در صدد جست‌وجوی اطلاعات درباره‌ی بیماری خود هستند، داده‌های نادرست می‌تواند باعث شود این افراد فکر کنند که از یک بیماری خطرناک رنج می‌برند. به عنوان مثال در طول همه‌گیری کووید-19، اطلاعات نادرست گسترده‌ای برای مردم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که با رعب و وحشت همگانی همراه بود. حجم بالای اطلاعات متنوع افراد را دچار سردرگمی می‌کند. انتشار اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی بر کار متخصصان بهداشت عمومی تأثیر می‌گذارد و مانع از آگاه نگه داشتن مردم در مورد مسائل مهم سلامت می‌شود. سازمان‌ها و متخصصان بهداشت عمومی باید به طور مستمر بر گسترش اطلاعات بهداشتی نادرست نظارت داشته باشند و با ارائه منابع تحقیقاتی معتبر به مردم، شایعات را از بین ببرند.

حرفه‌ای بودن

نگرانی دیگری که پزشکان ممکن است در مورد شبکه‌های اجتماعی داشته باشند، نیاز به حفظ حرفه‌ای‌گری خود با بیماران و همکاران است. بیش از حد معمولی بودن در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند بر اعتبار آن‌ها تأثیر بگذارد. در نتیجه بسیاری از پزشکان با وجود عدم تمایل شخصی، در شبکه‌های اجتماعی به طور مستمر فعالیت می‌کنند.

زمان

محدودیت‌های زمانی چالش دیگری است که متخصصان هنگام استفاده از رسانه‌های اجتماعی در زمینه سیستم خدمات بهداشتی، با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به همین دلیل، برای پزشکان می‌تواند یک چالش باشد که به طور منظم در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشد.

مزایای شبکه‌های اجتماعی در مراقبت‌های بهداشتی چیست؟

علی‌رغم چالش‌های مختلف، شبکه‌های اجتماعی می‌تواند توانایی یک متخصص را در ارائه مراقبت بهینه از بیماران افزایش دهد. مزایای بسیاری می‌تواند بر چالش‌های استفاده از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برتری داشته باشد.

فواید برای بیماران

توانایی رسانه‌های اجتماعی در ارتباط مستقیم با بیماران می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای پویایی حرفه‌ای بین بیماران و حوزه پزشکی را بهبود بخشد. بیماران می‌توانند اطلاعات را مستقیماً از پزشکان، پرستاران و متخصصان به صورت آنلاین دریافت کنند. افراد می‌توانند پست‌ها و اخبار پزشکی جدید را با خانواده و دوستان خود به اشتراک بگذارند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی در زمینه مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به مشارکت بیماران کمک کند، زیرا آن‌ها را دائما در جریان و به روز نگه می‌دارد.

فواید برای بیماران جوان‌تر

طبق مطالعه‌ای که توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا انجام شده است، نسل جوان بیشترین استرس را دارند، اما تنها 7 درصد به طور منظم ویزیت‌های پیشگیرانه را برنامه‌ریزی می‌کنند. از آنجایی که جوانان در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بیشترین ارتباط را دارند، به طور منظم از دوستان و دنبال‌کنندگان خود مشاوره دریافت می‌کنند و همچنین به دنبال این هستند که ببینند دیگران در مورد مسائل مشابه چه می‌کنند. به همین دلیل، کسانی که بیشترین بهره را از شبکه‌های اجتماعی در زمینه مراقبت‌های بهداشتی می‌برند، به طور بالقوه می‌توانند بیماران جوان‌تر باشند. چرا که در غیر این صورت ممکن است با کارشناسان مراقبت‌های بهداشتی تماس حاصل نکنند.

مزایا برای کارکنان مراکز مراقبت‌های بهداشتی

در حالی که استفاده از شبکه‌های اجتماعی در زمینه مراقبت‌های بهداشتی مزایای واضحی برای بیماران دارد، برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی نیز مزایایی دارد. به دلیل ماهیت مشارکتی، رسانه‌های اجتماعی به پزشکان و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های اولیه اجازه می‌دهند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و اطلاعات را به اشتراک بگذارند. این ارتباط اغلب در زمینه‌های زیر است:

  • گزینه‌های دارویی ارجح
  • تغییر در سیاست‌ها و مقررات
  • به روزرسانی در داده‌های بیوتکنولوژی
  • روش‌های جراحی ارجح

مزایا برای سازمان‌های ارائه دهنده خدمات بهداشتی

از آنجایی که این سازمان‌ها امکانات خود را از طریق استراتژی‌های بازاریابی مختلف ارتقا می‌دهند، استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند در سطوح مختلف کمک‌کننده باشد. رسانه‌های اجتماعی در درجه اول می‌توانند آگاهی را در مورد آنچه که یک سازمان خاص می‌تواند از نظر مراقبت‌های پزشکی به بیماران ارائه دهد، گسترش دهد. رسانه‌های اجتماعی همچنین یکی از مقرون به صرفه‌ترین ابزارهای توزیع اطلاعات هستند. تبلیغات رسانه‌های اجتماعی نسبت به هر نوع تبلیغات دیگری در زمینه مراقبت‌های بهداشتی بازده بالاتری دارند.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک گزاری مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

خرید اکانت آپ تو دیت
آپ تو دیت چیست؟

آپتودیت چیست و برای چه استفاده می‌شود؟ Uptodate یک پایگاه علمی برای تشخیص‌های بالینی جامع و مبتنی بر شواهد است.

مالاریا
مالاریا و پیشرفت‌های درمانی

از سال ۲۰۰۰، جهان در برابر مالاریا پیشرفت تاریخی داشته است و جان میلیون‌ها نفر از این بیماری نجات یافته

آنلاین نوبت بگیر

آنلاین نوبت بگیر