مجله سلامت دکترنکست

چرا نشستن طولانی مدت برای من ضرر دارد؟

فهرست مطالب

بسیاری از افراد، بیشتر ساعت‌های روز خود را روی صندلی سپری می‌کنند. شغل خیلی از ما به گونه‌ای است که لازم است مدت زیادی بدون حرکت بنشینیم. نشستن طولانی مدت، به سبک زندگی ما وارد شده و بدون آنکه بدانیم، آسیب‌های فراوانی به بدن ما وارد می‌کند. اگر فردی هستید که مدت زیادی را روی صندلی می‌نشینید، احتمالا بعد از مطالعه‌ی این مطلب دکترنکست، کمی در سبک زندگی خود تجدیدنظر خواهید کرد.

طولانی مدت بنشینید تا همه‌ی بیماری‌ها به شما حمله کنند!

انواع بیماری‌ها ممکن است بر اثر نشستن زیاد به سراغ شما بیایند. نشستن زیاد باعث می‌شود که عضلات باسن و پاهای شما از حالت انقباض خارج شود. در نتیجه این عضلات قند لازم خود را از خون بر نمی‌دارند و بنابراین احتمال بروز دیابت در شما افزایش پیدا می‌کند.

نشستن زیاد باعث افزایش وزن می‌شود. عدم تحرک، باعث می‌شود که شما کالری نسوزانید و چربی بدن شما بالا برود. در نتیجه‌ی افزایش وزن، بیماری‌های مربوط به چاقی به سراغ شما می‌آیند.

بر اثر نشستن زیاد، از بیماری‌های قلبی عروقی نیز در امان نخواهید بود. به دلیل عدم تحرک و نبود گردش خون کافی در بدن، ممکن است پلاک‌های چربی در رگ‌های شما تشکیل شده و انسداد رگ، سکته و حمله قلبی ایجاد کند.

یکی دیگر از مشکلات ناشی از نشستن طولانی مدت، کمردرد است. به طور کلی عوارض مربوط به آسیب استخوان‌ها، در نشستن زیاد افزایش می‌یابد. اگر فردی باشید که زیاد می‌نشینید، با گذشت زمان و افزایش سن، متوجه ضعف استخوان‌ها و مفاصل خود خواهید شد. به طوری که ممکن است دچار پوکی استخوان شده و با کوچکترین ضربه‌ای، دچار شکستگی استخوان شوید.

علاوه بر همه‌ی این‌ها، احتمال بروز سرطان و بیماری‌های اضطرابی در شما افزایش پیدا می‌کند. دانشمندان می‌گویند که با وجود اینکه ورزش کردن از بروز مشکلات نشستن می‌کاهد، اما این تصور که آن را به طور کامل جبران می‌کند، کافی نیست. آن‌ها بعد از ارزیابی‌های متعدد، به این نتیجه رسیدند که کسانی که مدت زیادی می‌نشینند، طول عمر کمتری نسبت به افرادی دارند که زیاد پشت میز نشین نیستند.

راه حل چیست؟

اگر شغل شما مرتبط با نشستن نیست و صرفا برای تماشای تلویزیون یا انجام بازی کامپیوتری مدت زیادی را به نشستن می‌پردازید، راه حل این است که این گونه فعالیت‌ها را محدود کرده و به کارهای مفیدتری بپردازید! اما اگر شغل شما به گونه‌ای است که مجبور هستید مدت زیادی بنشینید، مثلا راننده هستید و یا کارهای گرافیکی کامپیوتری انجام می‌دهید، چند راه حل ساده وجود دارد که می‌توانید با انجام آن‌ها، احتمال بروز همه‌ی این مشکلات را به مقدار زیادی کاهش دهید:

  • مهمترین کار این است که در مدت زمانی که نشسته‌اید، هر نیم ساعت یک بار بلند شوید و کمی ورزش‌های کششی انجام دهید. دستان خود را به سمت بالا بکشید و نوک انگشتان دست را به انگشتان پا برسانید. زنگ موبایل یا ساعت خود را روی هر نیم ساعت تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند.
  • از استاندارد بودن میز کار خود مطمئن شوید. اگر میز و صندلی شما خیلی بالا و یا خیلی پایین باشند، آسیب بیشتری به شما وارد می‌شود.
  • به جای اینکه در زمان استراحت، بنشینید، با همکاران خود به پیاده روی کوتاهی بروید.
اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *