مجله سلامت دکترنکست

روز جهانی پوکی استخوان

فهرست مطالب

28 مهر (20 اکتبر) به عنوان روز جهانی پوکی استخوان انتخاب شده است. هر ساله کمپینی برای افزایش آگاهی جهانی در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان و بیماری‌های متابولیک استخوان اختصاص داده شده است. این کمپین توسط بنیاد بین‌المللی پوکی استخوان (IOF) سازمان‌دهی شده است و در 90 کشور این اطلاع‌رسانی انجام می‌شود. در این مقاله دکترنکست به تاریخچه روز جهانی پوکی استخوان و اهداف اشاره می‌کنیم.

روز جهانی پوکی استخوان در 20 اکتبر 1996 توسط انجمن ملی پوکی استخوان و با حمایت کمیسیون اروپا آغاز شد و از سال بعد این روز به عنوان روز جهانی پوکی استخوان انتخاب شد.  در سال‌های 1998 و1999 سازمان بهداشت جهانی به عنوان حامی این روز عمل کرد و کمپین یک ساله‌ای برای افزایش آگاهی تعبیه شد. از سال 1999 این کمپین داراری موضوعی خاص بود.

پوکی استخوان بیماری است که باعث ضعف و شکنندگی استخوان‌ها می‌شود. این امر تا حد زیادی خطر شکستن استخوان را حتی پس از افتادن یا برآمدگی جزئی افزایش می‌دهد. این بیماری علائم واضحی ندارد و افراد دیر مطلع می‌شوند که این اختلال را دارند.

در سراسر جهان، از هر 3 زن یک نفر و از هر 5 مرد یک نفر 50 سال به بالا دچار اختلالات پوکی استخوان می‌شوند. در زنان بالای 45 سال، پوکی استخوان بیشتر از سایر بیماری‌ها از جمله دیابت، سکته قلبی و سرطان سینه در بیمارستان است. پوکی استخوان‌ها باعث می‌شود که استخوان‌ها ضعیف و شکننده شوند، به طوری که به راحتی می‌شکنند. شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان می‌‌تواند تهدیدکننده زندگی و عامل اصلی درد و ناتوانی طولانی‌مدت باشد.

فقط 20% از بیماران مبتلا به شکستگی‌های پوکی استخوان در واقع تشخیص داده می‌شوند. در سال 2010، تنها در اروپا حدود 12/3 میلیون نفر که در معرض خطر بالای شکستگی‌های پوکی استخوان بود بدون درمان رها شدند.

برای سلامت استخوان‌هایتان اقدام کنید

تحقیقات زیادی در سراسر جهان در خصوص پوکی استخوان انجام می‌شود. بنیاد بین‌المللی پوکی استخوان (IOF) تحقیقات در زمینه سلامت اسکلت را از طریق برنامه‌ای سالانه با جوایز به رسمیت می‌شناسد. همچنین برای کمک به تشویق و حمایت از محققین جوان، IOF جلسات منطقه‌ای برگزار می‌کند.

با رعایت موارد زیر می‌توان استخوان‌های سالم و آینده بدون شکستگی داشت:

  • به طور منظم ورزش کنید: ورزش‌هایی برای تقویت عضلات و تمرینات تعادلی می‌توانند کمک‌کننده باشند.
  • رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی استفاده کنید: کلسیم، ویتامین دی و پروتئین از مهم‌ترین مواد هستند.
  • از عادات بد دوری کنید: حفظ وزن مناسب، اجتناب از سیگار کشیدن و نوشیدن بیش از حد الکل
  • مطمئن شوید عامل خطر وجود دارد یا خیر: اگر شکستگی داشتید، سابقه خانوادگی پوکی استخوان دارید یا داروهای خاصی مصرف می‌کنید.
  • در صورت نیاز آزمایش‌های لازم را انجام دهید.همچنین در صورت نیاز به درمان، آن را کامل و با دقت انجام دهید.

”Take Action for Bone Health”

  • سایت مرکز پوکی استخوان :

https://www.osteoporosis.foundation/

  • شما می‌توانید در سایت رو به رو نیز بررسی کنید آیا در معرض ریسک پوکی استخوان قرار دارید: https://riskcheck.osteoporosis.foundation/
اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *