مجله سلامت دکترنکست

قرص فیفول برای چیست و چه عوارضی دارد ؟

قرص فیفول (ففول)

فهرست مطالب

قرص فیفول (ففول) یا در واقع کپسول Fefol نوعی مکمل آهن است که معمولا برای درمان کم‌خونی فقر آهن استفاده می‌شود. کم خونی ناشی از فقر آهن زمانی رخ می‌دهد که بدن آهن کافی برای تولید گلبول‌های قرمز نداشته باشد و می‌تواند منجر به علائمی مثل خستگی، ضعف، افت فشار و سایر علائم شود.

قرص فیفول خارجی حاوی ترکیبی از آهن و اسید فولیک است که مواد مغذی ضروری برای تولید گلبول‌های قرمز سالم هستند. آهن به حمل اکسیژن در سراسر بدن کمک می‌کند، در حالی که اسید فولیک در تشکیل DNA و سلول‌های جدید نقش دارد. برای آشنایی بیشتر با این مکمل و عوارض و کاربردهای آن در ادامه با ما همراه باشید.

نقش آهن و قرص فیفول (ففول) در بدن

آهن نقش مهمی در حفظ سلامت و تندرستی کلی دارد. یک ماده معدنی ضروری است که برای عملکردهای مختلف بدن مورد نیاز است. یکی از عملکردهای اصلی آهن، مشارکت آن در تولید هموگلوبین است، پروتئینی که در گلبول‌های قرمز خون یافت می‌شود و اکسیژن را از ریه‌‌ها به تمام قسمت‌های بدن می‌رساند.

کمبود آهن می‌تواند منجر به یک بیماری به نام کم خونی شود که می‌تواند باعث خستگی، ضعف، تنگی نفس و کاهش عملکرد شناختی شود. تشخیص زودهنگام علائم کمبود آهن برای جلوگیری از هر‌گونه عوارض بیشتر مهم است. در کنار رعایت رژیم غذایی مناسب برای کمبود آهن، کپسول فیفول اینترافارم به‌طور خاص برای کمک به افرادی که از کم خونی ناشی از فقر آهن رنج می‌برند طراحی شده‌اند. علاوه بر این، کپسول‌های فیفول ممکن است اغلب توسط افرادی که در جذب آهن از منابع غذایی مشکل داشته باشند، به خوبی تحمل شود. فرمول موجود در این کپسول‌ها جذب و استفاده بهینه از آهن را در بدن فراهم می‌کند.

قرص فیفول خارجی

انواع قرص آهن ففول و محتویات آن

کپسول فیفول (ففول)

حاوی 150 میلی‌گرم فروس سولفات (معادل 45 میلی‌گرم آهن المنتال) + 500 میکروگرم فولیک اسید

کپسول فیفول پرگننسی

مولتی‌ویتامینی برای کمک به سلامت مادر باردار حاوی انواع مختلف ویتامین از جمله 27 میلی‌گرم آهن المنتال و 400 میکروگرم فولیک اسید

کپسول فیفول پرگننسی

کپسول فیفول ویتامینز

حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از جمله 4.5 میلی‌گرم آهن المنتال و 100 میکروگرم فولات

کپسول فیفول گاین (ففول گاین)

حاوی ویتامین‌هایی برای درمان کم‌خونی فقر آهن از جمله 80 میلی‌گرم فروس بیس‌گلایسینات

کپسول ففول دئودنال

حاوی ویتامین‌هایی برای درمان کم‌خونی فقر آهن از جمله 80 میلی‌گرم فروس بیس‌گلایسینات به شکل دئودنال

کپسول ففول برست فیدینگ  

مولتی‌ویتامینی برای کمک به سلامت مادر شیرده حاوی انواع مختلف ویتامین از جمله 9 میلی‌گرم آهن المنتال 

کپسول ففول پلاس

قرص فیفول پلاس برای تامین مقدار مورد نیاز آهن روزانه حاوی چند ویتامین مناسب برای پیشگیری از کم خونی از جمله 27 میلی‌گرم آهن المنتال، 300 میکروگرم فولیک اسید، ویتامین ب ۱۲ و ویتامین سی است.

کاربرد قرص فیفول (کپسول ففول)

درمان کم خونی فقر آهن

قرص فیفول یک انتخاب درمانی برای پزشکان با هدف درمان کم خونی فقر آهن است. یکی از فواید مصرف کپسول‌ فیفول توانایی آن‌ در تامین مجدد سطوح آهن در بدن است. کپسول Fefol حاوی ترکیبی از آهن و اسید فولیک است که به افزایش سطح هموگلوبین و بهبود سطح انرژی کلی کمک می‌کند. قرص فیفول برای مردان نیز معمولا به همین دلیل تجویز می‌شود اگرچه کم خونی فقر آهن در مردان کمتر شایع است. در نظر داشته باشید که کم خونی می‌تواند به دلایلی به‌غیر از فقر آهن مثل کمبود ویتامین b12 بروز پیدا کند؛ بنابراین مهم است که حتما تحت نظر پزشک این مکمل را مصرف کنید.

قرص فیفول برای ریزش مو

ریزش مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله ژنتیک، مشکلات هورمونی، اختلالات خودایمنی، کم‌خونی، مصرف برخی داروها و کمبود برخی از مواد مغذی. کپسول فیفول حاوی آهن و اسید فولیک است، دو ماده مغذی ضروری که نقش مهمی در حفظ و رشد موی سالم دارند. آهن به تولید هموگلوبین کمک می‌کند که اکسیژن را به فولیکول‌های مو می‌رساند. تامین اکسیژن کافی برای عملکرد مناسب فولیکول‌های مو و تقویت رشد مو ضروری است. شایان ذکر است که قرص ففول ممکن است برای همه انواع ریزش مو مناسب یا موثر نباشد. علل مختلف زمینه‌ای نیازمند رویکردهای متفاوتی برای درمان هستند. از آنجایی که قرص فیفول حاوی مقادیر بالایی از آهن است، قبل از مصرف خودسرانه آن، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان بیماری‌های داخلی در دکترنکست
 

قرص فیفول برای پوست

با محدود شدن مقدار هموگلوبین و گلبول‌های قرمز، خون از پوست منحرف می‌شود و به جای آن برای تامین اندام‌های حیاتی هدایت می‌شود. بنابراین کمبود آهن منجر به کمبود هموگلوبین می‌شود که به این معنی است که ممکن است خون به سطح یا لایه‌های بیرونی پوست نرسد و باعث رنگ پریدگی و مشکلات سلامتی پوست گردد. همچنین آهن با کمک به تولید کلاژن، پروتئینی که به ساختار و کشسانی پوست کمک می‌کند، نقش مهمی در حفظ سلامت پوست ایفا می‌کند. توجه به این نکته مهم است که اگرچه کپسول ففول می‌تواند برای پوست و ناخن‌ها فوایدی داشته باشد، اما نباید به عنوان جایگزینی برای یک رژیم غذایی متعادل یا توصیه‌های پزشکی استفاده شود. اگر نگرانی خاصی در مورد سلامت پوست یا ناخن خود دارید، بهتر است با متخصص پوست و مو مشورت کنید.

قرص فیفول برای تالاسمی مینور

تالاسمی یک اختلال خونی ژنتیکی است که بر تولید هموگلوبین تأثیر می‌گذارد. تالاسمی مینور شکل خفیف‌تری از این اختلال است که در آن افراد معمولاً علائم کمتری دارند و ممکن است نیازی به درمان منظم پزشکی نداشته باشند. مکمل‌های آهن، مانند کپسول فیفول، معمولا برای افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن تجویز می‌شود. با این حال، تالاسمی مینور معمولاً با کمبود آهن همراه نیست و مصرف قرص آهن در افراد مبتلا به تالاسمی مینور بدون کمبود آهن نه تنها ممکن است ضروری نباشد و بلکه به طور بالقوه می‌تواند مضر باشد.

در تالاسمی، توانایی بدن برای تولید هموگلوبین طبیعی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و اضافه بار آهن به دلیل افزایش جذب آهن ممکن است رخ دهد. بنابراین، برای افراد مبتلا به تالاسمی، از جمله تالاسمی مینور، دریافت مراقبت‌های پزشکی و راهنمایی‌های مناسب از پزشک متخصص، مهم است.

قرص فیفول برای چاقی صورت

قرص فیفول به طور معمول برای رفع کمبودهای آهن و اسید فولیک در بدن توصیه می‌شود. اما مصرف Fefol یا هر مکمل دیگری به تنهایی برای چاقی صورت یا هر قسمت دیگر از بدن به عنوان یک روش موثر و علمی تأیید شده، معتبر نیست. چاقی یا لاغری در بخش‌های خاص از بدن به عوامل مختلفی مانند ژنتیک، سبک زندگی، ترکیب بدنی و تعدادی از عوامل دیگر بستگی دارد.

بیشتر بدانید: تشخیص و درمان فیبروم رحم

نحوه مصرف قرص فیفول

  • قرص فیفول را روزانه یک عدد و یا طبق تجویز پزشک یا داروساز مصرف کنید. 
  • ففول نباید یک ساعت قبل یا دو ساعت پس از خوردن یا نوشیدن موادی مثل چای، قهوه، شیر، تخم مرغ، شیر و غلات کامل مصرف شود.
  • گوشت و محصولات حاوی ویتامین C می‌توانند جذب آهن را افزایش دهند.
  • کل کپسول را با یک لیوان آب قورت دهید. اگرچه فرآورده‌های آهن برای جذب بیشتر بهتر است با معده خالی مصرف شوند، اما برای کاهش عوارض گوارشی می‌توان بعد از غذا مصرف کرد. 
  • در مواقع نیاز می‌توان کپسول را باز و پلت‌ها را با غذای نرم و خنک مخلوط کرد، اما نباید آن‌ها را جوید یا مکید.
  • این دارو برای کودکان یا بیماران مسن توصیه نمی‌شود.
  • در صورت مصرف بیش از حد کپسول ففول و مسمومیت با آهن فورا با اورژانس تماس بگیرید.

کپسول ففول

عوارض قرص فیفول

مانند هر داروی دیگری، کپسول ففول می‌تواند با عوارض جانبی همراه باشد، اگرچه در همه افراد این عوارض وجود ندارد.

عوارض جانبی جدی قرص فیفول

اگر هر یک از عوارض جانبی جدی زیر را داشتید که نشان‌دهنده واکنش‌های آلرژیک هستند، فوراً با اورژانس تماس بگیرید:

  • بثورات پوستی
  • تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو
  • تنگی نفس

عوارض جانبی شایع ففول 

عوارض جانبی شایع ففول که به‌علت آهن است شامل موارد زیر می‌شود:

  • تحریک دستگاه گوارش (ناراحتی معده)
  • دل درد
  • تهوع یا استفراغ
  • یبوست (بعضاً سفت‌شدگی مدفوع)
  • سیاه شدن مدفوع

جمع‌بندی

به طور خلاصه، قرص فیفول چندین مزیت کلیدی برای افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن دارد. این کپسول به جبران سطوح آهن کمک می‌کند، سطح انرژی را بهبود می‌بخشد و مصرف آن‌ راحت است. با این حال، مشورت با یک پزشک یا داروساز قبل از شروع هر رژیم مکمل برای اطمینان از استفاده ایمن و موثر ضروری است. قرص ففول با افزایش سطح آهن، می‌تواند به کاهش علائمی مانند خستگی، تنگی نفس و رنگ پریدگی پوست کمک کند. علاوه بر کم خونی فقر آهن پزشک ممکن است در موارد دیگری مثل ریزش مو و مشکلات پوست و مو نیز قرص فیفول را تجویز کند. شایع‌ترین عوارض ففول مشکلات گوارشی مثل تهوع، استفراغ و دل درد است که برای کاهش آن می‌توانید کپسول را بعد از غذا مصرف کنید هرچند که جذب گوارشی آهن در این حالت کاهش پیدا می‌کند. مهم است که قبل از مصرف خودسرانه قرص فیفول با دکتر عمومی آنلاین مشورت کنید.

منابع:

fefol.com، drugs.com، UpToDate

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *