مجله سلامت دکترنکست

صفر تا صد درمان ریزش مو

درمان ریزش مو

فهرست مطالب

ریزش مو یک عارضه جدی‌ست که عوارض جسمی و روحی شدیدی را به‌همراه دارد. روش صحیح درمان ریزش مو، مستقیما به دلایل بروز آن، یعنی عوامل ژنتیکی، عدم تعادل هورمونی، بیماری‌های قارچی، استرس، بیماری‌های خودایمنی و تغذیه غلط بستگی دارد. در ادامه، راه‌هایی را برای پیشگیری از این عارضه و درمان آن به شما معرفی کرده‌ایم.

درمان خانگی ریزش مو

فارغ از اینکه علت بروز ریزش مو چیست، راهکارهایی کلی وجود دارند که باعث تقویت رشد مو و جلوگیری از ریزش آن می‌شوند. تداوم در استفاده از این روش‌ها، شرط اصلی موفقیت و اثرگذاری آن‌هاست. البته ریزش مو جدی نیاز به مشورت با پزشک دارد تا راه‌حل درست انتخاب شود.

آلوئه‌ورا 

این گیاه جادویی، علاوه بر حفظ سلامت پوست، برای درمان ریزش مو هم مفید است. همچنین پوست سر را تسکین می‌دهد و موها را حالت‌پذیر می‌کند. می‌توانید چند بار در هفته، ژل آلوئه‌ورا خالص را به پوست سر و موهای خود بمالید. همچنین می‌توانید از شامپوهای حاوی آلوئه‌ورا استفاده کنید.

ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر، باعث تحریک آن می‎‌شود و ضخامت مو را بهبود می‌بخشد. برای اثربخشی بهتر، می‌توانید با روغن طبیعی این ماساژ را انجام دهید. ماساژ باعث تحریک سلول‌های پاپیلای پوستی می‌شود که منبع تغذیه فولیکول‌های مو هستند. ماساژ پوست سر باید روزانه به مدت 4 دقیقه و تا مدت 24 هفته انجام شود تا اثربخش باشد. 

مصرف روغن ماهی

اسیدهای چرب و پروتئین‌های موجود در روغن ماهی، می‌توانند به تغذیه موهای شما کمک کنند. مصرف مکمل روغن ماهی هم روشی مؤثر برای درمان ریزش مو مردان و زنان است که به بهبود تراکم موها و ضخامت‌شان کمک می‌کند. همچنین ریزش مو را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. 

روغن نارگیل 

می‌دانید راز زیبایی و رشد موهای هندی‌ها چیست؟ روغن نارگیل! این ماده مفید، حاوی اسید چرب مفیدی به نام اسید لوریک است که با نفوذ به ریشه مو، رشد آن را تقویت می‌کند. اگر موی چربی دارید، قبل از حمام و اگر موی خشکی دارید، بعد از حمام از این روغن روی ریشه و ساقه موها بزنید.

روغن نارگیل

روغن رزماری 

رزماری یک راه‌حل عالی برای تقویت رشد مو و درمان ریزش مو بعد از کروناست. برای استفاده از آن، کافی‌ست که چند قطره روغن رزماری را با روغن آرگان یا روغن جوجوبا مخلوط کنید و قبل از حمام، آن را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید. برای اثربخشی بهتر، باید این کار را 3 بار در هفته انجام دهید. همچنین می‌توانید چند قطره روغن رزماری را به شامپو و نرم‌کننده خود اضافه کنید. 

آب پیاز

 اگر به‌دنبال درمان خانگی ریزش مو هستید و با بوی پیاز مشکلی ندارید، این راهکار را امتحان کنید. آب پیاز، راه خوبی برای تقویت رشد مو و درمان آلوپسی‌آرتاست. این عارضه، یک بیماری خود‌ایمنی‌ست که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و باعث ریزش مو می‌شود. در اصل، آب پیاز گردش خون در پوست سر را بهبود می‌بخشد که فاکتور مهمی برای رشد مو است. 

برای امتحان این روش درمانی، کافی‌ست که چند عدد پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. بعد از آن، آب پیاز را به پوست سر و ریشه موهای خود بزنید و 15 دقیقه زمان بدهید تا روی مو بماند. بعد هم با یک شامپوی مناسب، موی خود را بشویید. 

جینسینگ 

مصرف جینسینگ به‌عنوان یکی از روش‌های درمان ریزش مو در طب سنتی شناخته می‌شود. جین‌سنوزیدها اجزای فعال جینسینگ هستند که باعث رشد مو و توقف ریزش آن خواهند شد. توصیه می‌شود قبل از مصرف جینسینگ به‌صورت خوراکی، حتما با متخصص پوست و مو مشورت کنید.

روغن شمعدانی 

روغن شمعدانی یا Pelargonium graveolens اسانس غلیظی است که از برگ این گیاه استخراج می‌شود. از خواص روغن شمعدانی می‌توان به تقویت رشد مو و افزایش گردش خون در پوست سر اشاره کرد. با توجه به این نکات، این روش، یکی از روش‌های مؤثر درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان و مردان است. 

سه قطره روغن شمعدانی را با هشت قطره روغن‌زیتون، نارگیل یا جوجوبا مخلوط کنید و نیم ساعت قبل از حمام، روی موهای خود بمالید. روغن شمعدانی می‌تواند به تقویت، آب‌رسانی و ترمیم موهای آسیب‌دیده هم کمک کند. 

روغن لیمو 

آب‌لیموی تازه یا روغن لیموترش به سلامت پوست سر و رشد بهتر موها کمک می‌کند. برای درمان ریزش مو 15 دقیقه قبل از حمام، آب‌لیموی تازه یا روغن لیمو را به پوست سر و موهای خود بمالید. همچنین می‌توانید از مخلوط روغن لیمو با روغن‌های طبیعی دیگر به‌عنوان ماسک مو استفاده کنید.

کنترل ریزش مو با رژیم غذایی مناسب

گاهی برای درمان سریع ریزش مو، نیازی به خرید ماسک موهای گران‌قیمت نیست؛ فقط باید در رژیم غذایی خود تجدیدنظر کنید. رژیم غذایی درست و مصرف مواد مغذی زیر، می‌تواند روند ریزش مو را معکوس کند.

درمان سریع ریزش مو

آب چغندر 

چغندر با جبران کمبود مواد مغذی در بدن، ریزش مو را متوقف می‌کند. آب چغندر، مواد مغذی مانند ویتامین C، آهن، ویتامین B6، منیزیم و پتاسیم دارد که همگی برای رشد مو حیاتی هستند. همچنین می‌تواند التهاب پوست سر را موقف کند که یکی از دلایل اصلی ریزش مو است. 

هویج 

گنجاندن هویج در رژیم غذایی، راهی برای درمان ریزش مو زنان و مردان است. هویج حاوی ویتامین A است که به بهبود رشد مو کمک می‌کند. کمبود ویتامین A منجر به خشکی و خارش پوست سر می‌شود که می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد. 

چای سبز 

نوشیدن یک فنجان چای سبز در روز، نه‌تنها برای سلامت کلی بدن مفید است، بلکه ریزش مو را نیز متوقف می‌کند. چای سبز می‌تواند فولیکول‌های مو را احیا کند و از ریزش موهای شما جلوگیری کند. 

گردو 

برای درمان ریزش مو، گردو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این ماده غذایی، تنها عضو خانواده آجیل‌هاست که حاوی بیوتین، ویتامین‌های گروه B، ویتامین E، پروتئین و منیزیم فراوان است. این مواد مغذی، باعث تقویت کوتیکول‌های مو و تغذیه بهتر پوست سر می‌شوند.

تخم‌مرغ و محصولات لبنی 

شیر، ماست، پنیر و تخم‌مرغ سرشار از مواد مغذی ضروری برای رشد مو هستند. پروتئین، ویتامین B12، آهن، روی، اسیدهای چرب امگا 6 و بیوتین (ویتامین B7) موجود در آن‌ها، برای مبارزه با ریزش مو مفید است.

سیب‌زمینی شیرین 

سیب‌زمینی شیرین برای درمان ریزش مو عالی‌ست. این ماده غذایی، حاوی مقدار زیادی آهن، پتاسیم، منیزیم و بتاکاروتن است. آهن برای رشد مو مفید است؛ زیرا باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به فولیکول‌های مو برسد. پتاسیم هم گردش خون را تنظیم می‌کند تا مو بهتر رشد کند. منیزیم هم به کاهش تجمع کلسیم در پوست سر کمک می‌کند که برای سلامت مو ضروری‌ست. 

تخمه آفتابگردان 

تخمه آفتابگردان حاوی آهن و روی است که دو ماده معدنی مهم برای درمان ریزش مو هستند. آهن به گردش بهتر خون در پوست سر کمک می‌کند و در مقابل، روی سلامت پوست سر را تضمین می‌کند. ترکیب این دو ماده معدنی به‌معنای کاهش ریزش مو است.

میگو

میگو سرشار از ویتامین B12، آهن و روی است که سه ماده کلیدی برای سلامت و رشد موها هستند. این مواد به تولید سلول‌های خونی غنی از اکسیژن کمک می‌کنند که این امر، سلامت فولیکول‌های مو و دریافت اکسیژن کافی توسط آن‌ها را تضمین می‌کند.

جمع بندی

گاهی ریزش مو، خود علامت یک بیماری دیگر است و باید جدی گرفته شود. با مشاهده علائم این بیماری و در صورت عدم بهبود با اصلاح تغذیه و روش‌های خانگی درمان ریزش مو، بهتر است به فکر مراجعه به پزشک باشید. می‌توانید با دریافت نوبت پزشک آنلاین برای درمان این عارضه نزد یک پزشک متخصص اقدام کنید.

منابع:

drbatras

webmd

healthline

kerahealth

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان پوست و مو در دکترنکست
اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *