مجله سلامت دکترنکست

آیا وازکتومی سرطان پروستات را افزایش می‌دهد؟

وازکتومی و سرطان پروستات

فهرست مطالب

مقدمه

سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان در آقایان است. این سرطان، سومین علت مرگ ناشی از سرطان در آمریکا می‌باشد. ارتباط بین انجام وازکتومی و احتمال بروز سرطان پروستات در طی 40 سال گذشته مورد بحث بوده است. به نظر می‌رسد که این بحث همچنان میان متخصصین اونکولوژی و اورلوژی ادامه داشته باشد.

وازکتومی یک روش برای جلوگیری از بارداری است که در آقایان انجام می‌شود. این روش به طور گسترده در سرتاسر جهان انجام می‌شود. وازکتومی نوعی عمل جراحی سبک است که نیاز به بی‌هوشی نداشته و با بی‌حسی موضعی توسط جراح اورولوژیست انجام می‌شود. در این روش، مجاری‌ای که وظیفه انتقال اسپرم تولید شده در بیضه را به مایع منی بر عهده دارند، قطع می‌شوند. برخی از مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده‌اند که  بروز سرطان پروستات می‌تواند به عوامل مختلفی از قبیل مسائل بیولوژیک، محیطی و اجتماعی وابسته باشد.هدف از انجام این مطالعه، استفاده از مطالعات و داده‎های تولید شده برای پاسخ به این سوال است. یک مطالعه متاآنالیز با بررسی مطالعات انجام شده اخیر، این مسئله را مورد ارزیابی قرار داد.

روش انجام مطالعه

مطالعاتی که از تاریخ 14 مارچ 2021 به بعد انجام شده‌اند، وارد مطالعه شدند. این مطالعات از طریق جست‌وجو در داده‌های pubmed و embase به دست آمدند. به طور کلی 58 مطالعه وارد این متاآنالیز شدند. 16989237 بیمار شرایط ورود به متاآنالیز را داشتند و بنابراین وارد مطالعه شدند.

نتایج مطالعه

بعد از تحلیل داده‎‌های موجود، مشخص شد که بین وازکتومی و هرگونه سرطان پروستات، ارتباط قابل توجهی وجود دارد. قابل ذکر است که ارتباط قابل توجهی بین وازکتومی و سرطان پروستات پیشرفته (advanced)، سرطان پروستات با درجه پایین (Low grade) و سرطان پروستات درجه متوسط (intermediate garde) وجود داشت. باید توجه داشت که وازکتومی با بروز سرطان پروستات با درجه بالا (Highe grade) ارتباطی ندارد. از طرف دیگر نویسندگان این مطالعه بیان کردند که ارتباط قابل توجهی بین وازکتومی و مرگ ناشی از سرطان پروستات وجود ندارد.

نتیجه‌گیری

این مطالعه نشان داد که ارتباط قوی و قابل توجهی بین انجام وازکتومی و بروز سرطان پروستات وجود دارد. از طرف دیگر ارتباطی بین وازکتومی و مرگ ناشی از سرطان پروستات وجود ندارد. با دانستن این شواهد، بیمارانی که قرار است به هر دلیلی تحت وازکتومی قرار بگیرند، باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته و به طور کامل توسط پزشک آگاه شوند. علت تاثیر وازکتومی بر افزایش بروز سرطان پروستات به طور دقیق مشخص نیست. تئوری‌های متعددی در این زمینه وجود دارد. از این تئوری‌ها می توان به علل هورمونی، تغییر در پرولیفراسیون سلولی و پاسخ‌های ایمونولوژِیک اشاره کرد. با وجود شواهد بدست آمده در مورد ارتباط بین سرطان پروستات و وازکتومی، این مطالعه محدودیت‌های متعددی داشت، از این محدودیت‌ها می‌توان به در دسترس نبودن اطلاعات افراد در هنگام شروع مطالعه و همچنین مدت زمان پیگیری آن‎ها اشاره کرد.

برای مطالعه متن کامل این مقاله، به لینک زیر مراجعه کنید:

Association between vasectomy and risk of prostate cancer: a meta- analysis

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

 

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *