مجله سلامت دکترنکست

اثرات متفورمین بر پیری، سرطان و رتینوپاتی دیابتی

فهرست مطالب

این مطالعه مروری برای بررسی بینش جدید در مورد اثرات ضد‌سرطانی متفورمین و تعدیل احتمالی آن در انواع مرگ سلولی غیرآپاپتوز، فروپتوزیز، پیروپتوزیز و نکروپتوزیز طراحی شده ‌است. همچنین اثرات ضدمتاستاتیک و سرکوب‌کننده سیستم ایمنی متفورمین مورد بررسی قرار گرفت. نتایج، استراتژی‌های امیدوارکننده‌ای را در پیشگیری از سرطان پیشنهاد می‌کند.

در شرایط استرس متابولیک مانند هایپوکسی و عدم وجود گلوکز، نسبت AMP به ATP بیشتر شده و مسیر AMPK فعال شده و در نهایت باعث تعدیل متابولیسم سلولی می‌شود. متفورمین، از دسته بی‌گوانیدهاست که بیشتر برای بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم تجویز می‌شود. این دارو با مهار مسیر گلوکونئوژنز کبدی و افزایش حساسیت انسولین برای تسهیل جذب گلوکز توسط سلول‌ها، قند خون را تنظیم می‌کند.

در سطح مولکولی، شناخته‌شده‌ترین مکانیسم محافظت از سلولی با واسطه متفورمین، فعال‌سازی مسیر AMPK است که متابولیسم را تعدیل می‌کند. همچنین از سلول‌ها در برابر تخریب یا تغییرات بیماری‌زا، مانند پیری و رتینوپاتی دیابتی محافظت می‌کند.

اخیرا مشخص شده است که متفورمین از طریق مسیرهای AMPK و غیر AMPK عمل می‌کند. همچنین می‌تواند اثراتی فراتر از درمان دیابت داشته باشد و ممکن است باعث جلوگیری از پیری و بهبود رتینوپاتی شود.

اثرات متفورمین بر پیری

پیری یک پدیده بیولوژیک در همه موجودات زنده است و خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. متفورمین می‌تواند تولید ROS را تعدیل کند و مسیرهای پیام‌رسانی را افزایش دهد. از طرفی با گسترش مسیر پاکسازی توسط اتوفاژی و سرکوب بیان پروتئین‌های مرتبط با پیری، طول عمر را افزایش دهد.

متفورمین تاثیر منفی بر متاستاز دارد که ممکن است از طریق مهار پروتئین‌های مربوط به EMT ایجاد شود. همچنین تنظیم هایپوکسی TME را از طریق بیان TAMو سایر موارد بازیابی کند. این یک استراتژی بالقوه برای افزایش اثربخشی ایمونوتراپی می‌باشد.

اثرات سرکوب‌کننده تومور متفورمین به خوبی ثبت شده است. از تحقیقات دیگر و نتایج in vivo  و in vitro پیشنهاد شد که متفورمین با فعال کردن AMPK، بقای سلول سرطانی گیرنده استروژن را تقویت می‌کند. در مجموع، شناسایی دقیق مسیرهای سیگنالینگ ناشی از متفورمین برای کاربردهای درمانی بسیار مهم است.

International Journal of Molecular Sciences- New Insight into the Effects of Metformin on Diabetic Retinopathy, Aging and Cancer: Nonapoptotic Cell Death, Immunosuppression, and Effects beyond the AMPK Pathway

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *