مجله سلامت دکترنکست

وزیکول سمینال و تفاوت بالینی درگیری یکطرفه و دوطرفه آن در بیماران مبتلا به سرطان پروستات

وزیکول سمینال

فهرست مطالب

در یک مقاله به بررسی تفاوت بالینی درگیری یکطرفه و دوطرفه وزیکول سمینال در بیماران مبتلا به سرطان پروستات که قرار است تحت رادیکال پروستاتکتومی قرار بگیرند پرداخته شده است. سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌های موجود در سرتاسر جهان است. این سرطان یکی از علل مرگ و میر ناشی از سرطان در آقایان می‌باشد. برای درمان این سرطان از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. از این روش‌ها می‌توان به جراحی پروستاتکتومی، شیمی درمانی، هورمون درمانی و رادیوتراپی اشاره کرد.

انتخاب هر یک از روش‌های درمانی ذکر شده بر اساس شدت گسترش بیماری انجام می‌شود. یکی از قسمت‌های بدن که در مجاورت پروستات قرار دارد، وزیکول سمینال است که از دو قسمت تشکیل شده که در بسیاری از موارد در سرطان پروستات دچار درگیری می‌شود.

مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است. اعتقاد بر این است که درگیری این عضو می‌تواند در نتایج حاصل از درمان و آینده بیماری فرد موثر باشد (خاصیت پروگنوستیک دارد). بسیاری از محققان معتقد هستند که درگیری دو طرفه وزیکول سمینال در مقایسه با درگیری یک طرفه آن از نظر بالینی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و ممکن است در نتایج درمان بیمار موثر باشد.

مطالعه‌ای که در سال 2021 منتشر شد به بررسی تفاوت بالینی درگیری یکطرفه و دوطرفه وزیکول سمینال در بیماران مبتلا به سرطان پروستات که قرار است تحت رادیکال پروستاتکتومی قرار بگیرند، پرداخت.

روش انجام مطالعه

در این مطالعه بیمارانی که تحت رادیکال پروستاتکتومی قرار گرفته بودند شرکت داشتند. این مطالعه شامل 248 بیمار بود. از این تعداد 139 نفر درگیری یکطرفه وزیکول سمینالی داشته و 109 نفر درگیری 2 طرفه داشتند. سپس این بیماران از نظر نتایج بلند مدت درمانی با یکدیگر مقایسه شدند.

نتایج حاصل از مطالعه

این مطالعه نشان داد که گرید تومور به میزان قابل توجهی با درگیری دو طرفه وزیکول سمینال در ارتباط است (در مقایسه با درگیری یک طرفه وزیکول سمینال).

همچنین این مطالعه بیان کرد که درگیری دو طرفه وزیکول سمینال به میزان قابل توجهی با درگیری لنفووسکولار (LVI)، متاستاز لنفاوی، مارژین مثبت جراحی و حجم تومور در ارتباط می‌باشد.

وقتی که ویژگی‌های هیستوپاتولوژی تومور پروستات در این دو دسته بیمار مورد برسی و مقایسه قرار گرفت، مشخص شد که مورفولوژی cribriform بخه میزان قابل توجهی با درگیری دو طرفه وزیکول سمینال در ارتباط است.

تحلیل داده‌ای حاصل از این مطالعه نشان داد که  بیماران با درگیری دو طرفه وزیکول سمینال در خطر بالاتری برای عود و پیشرفت بیماری قرار دارند.

همچنین نویسندگان این مطالعه نشان دادند که بیمارانی که درگیری دو طرفه سمینال دارند در کل مطالعه احتمال بالاتری برای عود داشتند (حتی در تحلیل زیرگروه‌های مطالعه).

در نهایت این مطالعه نشان داد که گرید تومور در بیمارانی که درگیری یکطرفه داشتند یک عامل پیش بینی کننده غیر مستقیم برای پیش‌بینی نتایج حاصل از درمان خواهد بود.

نتیجه گیری مطالعه

این مطالعه بیان کرد که درگیری دو طرفه وزیکول سمینال با خصوصیت‌های هیستوپاتولوژی بدتر و همچنین نتایج درمان و بقا ضعیف‌تر همراهی خواهد داشت. بنابراین توصیه می‌شود که پاتولوژیست بعد از جراحی حتما وضعیت درگیری وزیکول سمینال را به طور دقیق گزارش کند.

The Clinical Impact of Unilateral Versus Bilateral Invasion Into the Seminal Vesicle in Patients With Prostate Cancer Undergoing Radical Prostatectomy

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *