مجله سلامت دکترنکست

شربت اشتها آور کودکان؛ عوارض و راهنمای مصرف آن

شربت اشتها آور کودکان

فهرست مطالب

از‌دست‌دادن اشتها به‌ویژه با شروع غذاهای مکمل‌ نوزادان، تاثیر قابل‌ توجهی بر تغذیه و وزن کودکان دارد و گاهی والدین را به سمت خرید بهترین شربت اشتها آور کودکان خارجی سوق می‌دهد. والدین کودکان کم‌وزن، اغلب نگران هستند که آیا وزن فرزندشان نشانه‌ای از سلامت و تغذیه نامناسب است یا خیر؟ قبل از هر چیز به یاد داشته باشید که وزن، تنها نشانه سلامت کلی کودک نیست! در برخی موارد، اگر کودکی فقدان اشتها دارد و از غذا‌خوردن امتناع می‌کند، ممکن است والدین وسوسه شوند که به سمت محرک‌های اشتها بروند تا به کودکشان کمک کنند بیشتر غذا بخورد. اما قبل از انجام این کار، باید برخی دلایل اصلی کمبود اشتها در نوزادان و اثرات شربت در افزایش آن را بدانید.

علل کم‌اشتهایی در کودکان 

کم‌اشتهایی همیشه نشانه مشکل در نوزاد یا کودک خردسال شما نیست. درک علل احتمالی به پزشک کمک می‌کند تا بداند آیا شربت اشتها آور برای کودکان، بهترین انتخاب است یا خیر. به‌طور کلی، دلیل بی‌اشتهایی کودک را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد.

  • دلایل پزشکی 

اگر کودک شما بیمار باشد، ممکن است ناگهان اشتهای خود را از دست بدهد یا لاغر به نظر برسد. به‌طور مثال، گاهی با بروز علائم پرکاری تیروئید در کودکان کاهش وزن نشانه‌ای محسوس است. همچنین این امر گاهی به دلیل مصرف داروهای تجویزشده برای برخی بیماری‌هاست که می‌تواند بر دستگاه گوارش و حس چشایی آن‌ها تاثیر بگذارد.

در چنین مواردی، ممکن است پزشک اطفال، استفاده از قطره‌های مولتی‌‌ویتامین را توصیه کند. همچنین توصیه می‌شود شربت اشتها آور برای کودکان زیر یک سال تا دو سال مصرف نشود. به جای آن از مکمل‌های حاوی ویتامین A، C و D به کودک داده شود. این ویتامین‌ها گرسنگی را در نوزادان افزایش می‌دهند. در واقع مصرف داروهای محرک اشتها و استفاده از آن‌ها، بدون راهنمایی پزشک اطفال، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. 

  • کمبود روی 

روی یک محرک اشتهای کودک و مسئول ترشح اسید هیدروکلریک در معده نوزاد است. همچنین با ایجاد احساس گرسنگی در کودک، باعث تحریک اشتها می‌شود. اگر کودک شما کمبود روی دارد، همین می‌تواند دلیل کم‌اشتهایی باشد؛ به‌ویژه زمانی که کودک دچار اسهال شدید است. در چنین مواردی، ممکن است مصرف شربت اشتها آور کودکان یا مکملی که حاوی روی باشد، زیر نظر و با تجویز پزشک توصیه شود.

  • کاهش سرعت رشد 

معمولا شیرخواران تا حدود 4 تا 5 ماهگی به مقدار زیاد تغذیه می‌کنند. پس‌ از این، والدین باید انتظار کاهش طبیعی اشتها را داشته باشند. این امر معمولا به خاطر کند‌ شدن طبیعی فرایند رشد کودک است که به انرژی و غذای کمتری هم نیاز دارد. بنابراین با هر کاهش اشتهایی، نباید به دنبال خرید و مصرف خودسرانه بهترین شربت تقویتی و اشتها آور برای کودکان بود!

علل کم‌اشتهایی کودکان 

انواع شربت اشتها آور در کودکان

  • کپسول روغن ماهی: کپسول‌های روغن ماهی، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3  و یک درمان برای کاهش اشتها در کودکان هستند. اگر کودک شما سن خیلی کمی دارد، ممکن است پزشک اطفال، روغن ماهی را به‌شکل شربت تجویز کند؛ زیرا خوردن کپسول برای آن‌ها دشوار است. در بسیاری از موارد، این دارو مانند بهترین شربت اشتها آور برای کودکان عمل می‌کند.
  • مکمل روی: از آنجایی‌ که کمبود روی، اغلب علت اصلی کاهش اشتها در نوزادان است، مکمل روی می‌تواند مشکل را برطرف کند. شربت سولفات روی ممکن است برای درمان این مشکل و به‌عنوان شربت اشتها آور کودکان تجویز شود.
  • تیامین: کمبود ویتامین B1 که با نام تیامین شناخته می‌شود، می‌تواند باعث کاهش اشتها و کاهش وزن در نوزادان شود. اگر کودک شما کمبود وزن دارد، ممکن است پزشک اطفال، قطره تیامین یا قرص ویتامین B1 را برای افزایش اشتهای کودک تجویز کند.

البته توجه داشته باشید که شربت‌ها و مکمل‌های اشاره‌شده را حتما با تجویز و مشورت با پزشک به کودک خود بدهید.

زمان مصرف شربت اشتها آور در نوزادان 

یک متخصص اطفال، اغلب مصرف شربت اشتها آور کودکان را به‌عنوان آخرین راه‌حل توصیه می‌کند. از آنجایی‌ که از‌دست‌دادن اشتها معمولا یک عارضه جانبی یک بیماری زمینه‌ای یا عارضه‌ای چون یبوست است تا یک بیماری، پس هنگامی‌ که این شرایط برطرف شد، اشتهای کودک معمولا به حالت عادی بازمی‌گردد. فقط در موارد بسیار خاص، ممکن است متخصص اطفال شربت اشتها آور برای کودکان زیر دوسال را تجویز کند. در واقع، این تجویز در صورتی انجام می‌شود که کودک شما علائم سوء تغذیه، ضعف یا توقف رشد را به دلیل از‌‌دست‌دادن اشتها نشان دهد. 

نحوه مصرف شربت اشتها آور کودکان

مصرف شربت مولتی ویتامین اشتها آور برای کودکان باید با تجویز و زیر نظر پزشک باشد و همچنین با در‌نظر‌گرفتن سن و شرایط نوزاد یا کودک شما، مشخص می‌شود که چه نوع شربت اشتها آور کودکان و به چه میزان برای او بی‌خطر است. با این توضیحات، مصرف این نوع شربت باید دقیقا طبق دوز تجویزی باشد.

عوارض جانبی شربت اشتها آور کودکان

اکثر عوارض جانبی این نوع شربت‌ها، نیازی به مراقبت پزشکی ندارند و با تطبیق بدن با شربت ناپدید می‌شوند. اما در صورت تداوم این عوارض، باید با پزشک خود مشورت کنید. شاید جالب باشد بدانید که برای درمان سریع یبوست در کودکان، یکی از راه‌ها قطع مصرف شربت چاق کننده قوی است؛ زیرا یکی از عوارض جانبی آن، ایجاد یبوست یا در مواردی، اسهال است. همچنین دیگر عوارض جانبی رایج آن عبارتند از:

  • خشکی دهان؛
  • اختلال در چرخه خواب؛
  • خواب‌آلودگی
ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان بیماری های کودکان در دکترنکست

 

تغییرات رژیم غذایی؛ راهی عالی برای افزایش اشتها در نوزادان 

به‌جای فکر‌کردن به اینکه بهترین شربت چاق کننده کودکان کدام است و محصول کدام برند بهتر است، باید این را در نظر بگیرید که راه‌های طبیعی زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. تغذیه فرزندتان با پروبیوتیک‌ها، می‌تواند راهی عالی برای افزایش اشتهای او و بهبود سلامت کلی دستگاه گوارش او باشد. غذاهای پروبیوتیک سالم مانند ماست، یک راه ایمن و آسان برای تغذیه کودک شما هستند.

جمع بندی

کودکان باید در معرض طیف گسترده‌ای از غذاهای سالم قرار گیرند و اشتهای ضعیف، ممکن است مانع از امتحان غذاهای جدید شود. بااین‌حال، بسیار مهم است که اجازه دهید یک پزشک اطفال تصمیم بگیرد که آیا شربت اشتها آور کودکان، برای فرزند شما لازم است یا خیر. برای مشاوره تخصصی در مورد بهبود تغذیه کودک خود و کشف دلیل کم‌اشتهایی، می‌توانید با یک متخصص بیماری های کودکان در ارتباط باشید.

منابع:

mfine، 1mg، webmd، healthline

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *