مجله سلامت دکترنکست

اثر توکسین بوتولینوم A در درد اسکلتی‌ عضلانی مزمن

درد اسکلتی‌عضلانی

فهرست مطالب

درد اسکلتی‌عضلانی (MSK) چیست؟

درد اسکلتی‌عضلانی یا MSK مزمن به عنوان درد حاد یا مزمنی تعریف می‌شود که بر استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و اعصاب تأثیر می‌گذارد و از بیماری‌هایی مانند آرتروز، کمردرد و فیبرومیالژیا (بیماری‌های RMD) ناشی می‌شود. چندین عامل خطر برای ایجاد درد MSK مورد تایید است.

این عوامل عبارتند از:

  •  سن و جنسیت: زنان مسن‌ مستعدتر هستند.
  • سیگار کشیدن
  •  سطح پایین تحصیلات
  • سطح پایین فعالیت بدنی
  •  تعامل اجتماعی ضعیف
  •  اختلالات روان‌پزشکی
  •  حجم کاری بالا
  • حمایت ضعیف خانواده

درد اسکلتی‌عضلانی مزمن چه علائمی دارد؟

بیماران مبتلا به MSK با طیف وسیعی از علائم، از جمله بدن درد، ضعف، سفتی، خستگی و اختلالات خواب مراجعه می‌کنند. درمان این وضعیت، به ویژه زمانی که مزمن باشد، باید بر اساس رویکرد توانبخشی چندوجهی متناسب با نیازها و انتظارات بیماران باشد.

رویکرد درمانی توصیه شده برای درد اسکلتی‌عضلانی مزمن

این رویکرد مستلزم درمان‌های غیرجراحی مانند ورزش درمانی و آموزش بیمار، به‌عنوان درمان‌های مداخله‌ای خط اول می‌باشد. در مراحل بعدی دارودرمانی (ضدافسردگی‌ها و سایر داروهای مؤثر) مد نظر است. با این حال، مدیریت شرایط درد MSK پیچیده است و اغلب با چالش‌هایی همراه است که عبارتند از:

  • طبقه‌بندی و تشخیص مشکل آن
  • استفاده بیش از حد از دارو و جراحی غیر ضروری
  • درصد پایینی از بیماران مراقبت‌ها و آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند.

BoNT-A در مدیریت درد اسکلتی‌عضلانی مزمن

در چند دهه اخیر، مطالعات متعددی استفاده از سم بوتولینومA  (BoNT-A) را در مدیریت درد مزمن MSK در چندین بیماری بررسی کرده‌اند. BoNT-A یکی از چندین نوروتوکسین کلستریدیوم بوتولینوم است و معمولا به دلیل توانایی آن در مهار آزاد شدن انتقال‌دهنده عصبی استیل‌کولین در اتصال عصبی عضلانی، پس از سکته مغزی، دیستونی فوکال و اختلالات هیپرکینتیک به کار می‌رود. با این حال طبق مطالعات اخیر، BoNT-A همچنین دارای یک فعالیت ضددرد است.

مکانیسم BoNT-A در کاهش درد

مطالعات تأیید کرده‌اند که BoNT-A می‌تواند انتقال‌دهنده‌های عصبی درد مختلف، مانند ماده P (SP)، پروتئین مرتبط با ژن کلسی‌تونین (CGRP) و انتقال‌دهنده‌های عصبی تحریک‌کننده مانند گلوتامات از اعصاب حسی را مهار کند. علاوه بر این، BoNT-A می‌تواند گیرنده‌های انتقال‌دهنده عصبی مختلف مرتبط با درد، مانند گیرنده NMDA و TRPV1 را بلوک کند. Fos، محصول پروتئینی ژن c-fos، که پس از مواجهه با محرک‌های عصبی دردناک بیان می‌شود، با قرار گرفتن در معرض محیطی با تزریق BoNT-A مهار می‌شود. در مجموع، این شواهد نشان می‌دهد که BoNT-A می‌تواند روی مسدود کردن حساسیت محیطی موثر باشد. این امر به نوبه خود، ممکن ‌است حساسیت مرکزی را نیز کاهش دهد. این اثرات مثبت بر مکانیسم‌های درد باعث می‌شود BoNT-A به عنوان یک مسکن احتمالی در افراد مبتلا به میگرن مزمن، انواع سردرد و درد مزمن نوروپاتیک استفاده شود. این فرضیه که BoNT-A می‌تواند بر حساسیت محیطی و مرکزی موثر باشد، راه را برای استفاده از آن جهت درمان درد مزمن MSK هموار کرده است.

BoNT-A به عنوان درمان کمکی درد را کاهش داد

این متاآنالیز نشان داد که BoNT-A به عنوان یک درمان کمکی، در مقایسه با درمان تکی آن در کاهش درد، تاثیر چندان متفاوتی ندارد. هنگام تفسیر چنین نتایجی باید احتیاط کرد. چرا که مطالعات، ناهمگنی بسیار بالایی را نشان دادند. قطعیت کلی شواهد بسیار پایین بود و داده‌های مورد بازیابی از این مرور سیستماتیک، از استفاده از BoNT-A به عنوان یک درمان کمکی در درمان دردهای اسکلتی‌عضلانی مزمن پشتیبانی نمی‌کند.

NCBI-The Use of Botulinum Toxin A as an Adjunctive Therapy in the Management of Chronic Musculoskeletal Pain: A Systematic Review with Meta-Analysis

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *