مجله سلامت دکترنکست

تاثیر پاندمی کووید-۱۹ بر غربالگری کلامیدیا و سوزاک

فهرست مطالب

پاندمی کووید-۱۹ تعبیه اقدامات پیشگیرانه‌ای که نحوه تعامل افراد با یکدیگر و خدمات بهداشتی را تغییر می‌داد ملزم ساخت. از جمله غربالگری و مراقبت از عفونت‌های مقاربتی (STI). کلامیدیا و سوزاک، ۲ مورد از شایع‌ترین بیماری‌های قابل اطلاع رسانی در ایالات متحده هستند. به طوری که میزان وقوع آن‌ها از سال ۲۰۱۳ به طور مداوم افزایش یافته است. افزایش نرخ این بیماری‌های مقاربتی ناشی از عوامل بی‌شماری می‌باشد. مانند گسترش شبکه‌های اجتماعی و جنسی و کاهش بودجه برای خدمات سلامت جنسی. یک مطالعه به بررسی تاثیر پاندمی کووید-۱۹ بر غربالگری کلامیدیا و سوزاک در ایالات متحده پرداخته است.

تأثیر تاخیر در غربالگری و همچنین اعزام پرسنل متخصص برای مبارزه با پاندمی ممکن است پیامدهای منفی بر پیشگیری و کنترل STIها داشته باشد. مراحل اولیه کلامیدیا و سوزاک اغلب بدون علامت است. بنابراین غربالگری این بیماری‌ها مبتنی بر سن و رفتار جنسی توصیه می‌شود. عواقب طولانی‌مدت بیماری‌های مقاربتی اغلب ناشناخته هستند و شامل خطر بالاتر عفونت HIV، بیماری التهابی لگن، ناباروری، حاملگی خارج رحمی و سایر پیامدهای نامطلوب بارداری می‌شوند. در طول پاندمی کووید-۱۹، تغییر احتمالی آزمایش به سمت بیماران علامت‌‌دار، می‌تواند توانایی شناسایی موارد بدون علامت، به ویژه موارد کلامیدیا در افراد مرد و زن را کاهش دهد. هدف از این مطالعه ارزیابی تأثیر پاندمی کووید-۱۹ بر آزمایش و تشخیص مورد کلامیدیا و سوزاک در بین بیماران ۱۴ تا ۴۹ ساله در طول شروع پاندمی کووید-۱۹ با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده از یک آزمایشگاه بالینی است.

مواد و روش‌ها

آزمایشات غربالگری کلامیدیا و سوزاک و مثبت بودن آن بر اساس بیش از ۱۸/۶ میلیون آزمایش (۱۳/۶ میلیون آزمایش برای بیماران زن و ۴/۷ میلیون آزمایش برای بیماران مرد) توسط یک آزمایشگاه بالینی از ژانویه ۲۰۱۹ تا ژوئن ۲۰۲۰ تجزیه و تحلیل شد.

داده‌ها

آزمایش کلامیدیا و سوزاک در اوایل آوریل ۲۰۲۰ با کاهش ۵۹٪ برای زنان و ۶۳٪ برای مردان به حد نادری رسید. کاهش در آزمایشات به شدت با افزایش نرخ مثبت هفتگی برای کلامیدیا (R2 = 0.96) و سوزاک (R2 = 0.85) مرتبط بود. انتظار می‌رود از مارس ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۰، ۲۷۶۵۹ مورد کلامیدیا و ۵۵۷۷ مورد سوزاک به طور بالقوه از دست رفته باشد.

نتیجه‌گیری

پاندمی کووید-۱۹ بر خدمات معمول عفونت‌های مقاربتی تأثیر گذاشته است. این موضوع نشان‌دهنده افزایش آزمایش‌های عفونت مقاربتی سندرومی و افزایش موارد بی‌علامت از دست رفته است. برای ارزیابی پیامدهای بلندمدت فرصت‌های غربالگری از دست رفته، به تحلیل‌های بعدی نیاز است. این یافته‌ها باید به عنوان هشداری برای پیامدهای بالقوه سلامت جنسی و باروری باشند.

متن کامل مقاله را از آدرس زیر بخوانید:

PubMed-Impact of the COVID-19 Pandemic on Chlamydia and Gonorrhea Screening in the U.S

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *