مجله سلامت دکترنکست

بررسی اثر dapoxetine در درمان انزال زودرس

انزال زودرس

فهرست مطالب

انزال زودرس، یک اختلال شایع

انزال زودرس (PE) احتمالاً شایع‌ترین اختلال عملکرد جنسی مردان است که ۲۱ تا ۳۹ درصد از مردان بالغ در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث نارضایتی جنسی، ناامیدی و ناراحتی می‌شود. دو نوع زود انزالی وجود دارد:

  • زود انزالی اولیه مادام‌العمر (LPE)
  • انزال زودرس اکتسابی (APE)

انزال زودرس اولیه ممکن است توسط عوامل ژنتیکی خاص ایجاد شود، در حالی که نوع اکتسابی آن اغلب با مسائل غدد درون ریز، اورولوژیک، و عصبی یا مسائل روانی مرتبط است.

درمان زود انزالی

درمان انزال زودرس با مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) به عنوان یک درمان ایمن و موثر تایید شده است. این داروها شامل paroxetine ،fluvoxamine ،fluoxetine ،citalopram و sertraline هستند. درمان روزانه و طولانی مدت انزال زودرس با SSRIs در کارآزمایی‌های بالینی متعدد برای پیامدهای مختلف، به‌ویژه تأخیر در انزال داخل واژینال (IELT) و عوارض جانبی (AEs) ارزیابی شده است.

dapoxetine در انزال زودرس

dapoxetine یک SSRI کوتاه اثر است که به طور خاص برای درمان انزال زودرس ساخته شده است. این دارو پس از مصرف خوراکی، جذب سریع دارد و به سرعت به حداکثر غلظت پلاسما می‌رسد. میانگین نیمه عمر dapoxetine پس از یک دوز واحد ۱.۳-۱.۵ ساعت گزارش شده است. این در حالی است که نیمه عمر نهایی داپوکستین ۱۵ تا ۱۹ ساعت پس از یک دوز واحد می‌باشد. علاوه بر این، dapoxetine دارای مشخصات فارماکوکینتیک متناسب با دوز است و اثربخشی آن تحت تأثیر غذا قرار نمی‌گیرد. این ویژگی‌ها و عوارض جانبی خفیف دارو نشان می‌دهد که dapoxetine گزینه خوبی برای درمان انزال زودرس می‌باشد.

sertraline در انزال زودرس

قبل از اینکه dapoxetine توسط سازمان غذا و داروی چین برای درمان PE در چین تایید شود، چندین SSRI تایید نشده در درمان PE تجویز می‌شد. در میان آن‌ها sertraline یکی از رایج‌ترین داروهایی است که تجویز می‌شود. اگر پاسخ به درمان با سرترالین رضایت بخش نبود، SSRI دیگری برای بیماران مبتلا به PE تجویز می‌شود. در حالی که dapoxetine و sertraline هر دو SSRI هستند، آیا dapoxetine می‌تواند در درمان بیماران مبتلا به زود انزالی اولیه یا دائم‌العمر به عنوان جایگزینی برای درمان با sertraline استفاده شود؟

هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی dapoxetine در درمان بیماران مبتلا به انزال زودرس اولیه یا مادام‌العمر (LPE) به عنوان جایگزینی برای درمان sertraline می‌باشد. این مطالعه آینده‌نگر شامل بیماران دچار انزال زودرس اولیه می‌باشد که قبلاً تحت درمان با sertraline بودند و با دریافت درمان dapoxetine در بیمارستان ما از ژانویه ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۱ موافقت کرده‌اند. بیمارانی که هر گونه درمان انزال زودرس را طی دو ماه قبل از درمان با dapoxetine دریافت کرده‌اند از مطالعه خارج شدند. همه بیماران 30 میلی گرم dapoxetine (که ۱ تا ۳ ساعت قبل از مقاربت مصرف می‌شد) به مدت 12 هفته دریافت کردند و در طول کارآزمایی sertraline مصرف نکردند.

نتایج چگونه بود؟

در مجموع ۱۴۴ بیمار مبتلا به LPE این مطالعه را تکمیل کردند. این تعداد شامل ۶۴ بیمار بود که گزارش دادند که درمان قبلی با sertraline  رضایت بخش بوده است (گروه A) و ۸۰ بیمار که درمان قبلی sertraline برای آن‌ها رضایت بخش نبوده است (گروه B). هر دو گروه به طور قابل توجهی افزایش زمان انزال داخل واژینال را تجربه کردند. تغییرات کلینیکی در درمان با dapoxetine توسط ۶۷.۵٪ از بیماران مبتلا به LPE که در آن‌ها درمان sertraline رضایت بخش نبود، بعد دریافت dapoxetine رضایت‌بخش گزارش شد. در هر دو گروه نتایج مشابهی در عوارض جانبی اضطراری درمان دیده شد. اگر چه dapoxetine و sertraline هر دو مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین هستند، درمان با dapoxetine در ۶۷.۵ درصد از بیماران مبتلا به LPE که درمان sertraline در آن‌ها رضایت بخش نبود، رضایت بخش است. در ضمن باید دانست که اثر dapoxetine مستقل از اثر sertraline است.

Sexual medicine – Efficacy of Dapoxetine in the Treatment of Patients With Lifelong Premature Ejaculation as an Alternative to Sertraline Therapy

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *