مجله سلامت دکترنکست

آندومتریوز و پیامدهای نامطلوب بارداری

آندومتریوز

فهرست مطالب

آندومتریوز چیست؟

آندومتریوز یک بیماری ژنیکولوژیک است که در آن بافت مشابه آندومتر در خارج از رحم یافت می‌شود. بیماران معمولاً با دیسمنوره، درد لگنی غیرمتناوب، دیسپارونی، ناباروری یا ترکیبی از این موارد مراجعه می‌کنند. تخمین زده می‌شود که ۶ تا ۱۰ درصد از زنان تحت تأثیر آندومتریوز قرار می‌گیرند. این عدد در میان زنان دچار ناباروری بالاتر است (تقریباً ۲۰-۳۰  درصد). اگرچه شواهد حاکی از احتمال بیشتر ناباروری در زنان مبتلا به اندومتریوز است، بیش از ۸۰ درصد زنانی که آندومتریوز را تجربه می‌کنند در نهایت باردار می‌شوند. پیامدهای نامطلوب بارداری با مکانیسم‌های فرضی مختلفی در نتیجه آندومتریوز ایجاد می‌شود.

مکانیسم‌های مفروض در ایجاد پیامدهای نامطلوب بارداری

مکانیسم‌های فرضی زیادی وجود دارد که از طریق آن اندومتریوز ممکن است با پیامدهای نامطلوب بارداری مرتبط باشد. یک فرضیه این است که آندومتریوز برای تغییر محیط رحم از طریق مقاومت پروژسترونی آندومتر و تأثیر بر کیفیت تخمک است که می‌تواند به رشد نامطلوب جنین و اختلال در لانه‌گزینی کمک کند. به‌علاوه بر اساس تحقیقات، زنان مبتلا به اندومتریوز سطوح بیشتری از التهاب را به صورت موضعی، در حفره صفاقی و به صورت سیستمیک دارند. فرضیه دیگر نقش برجسته التهاب در وقوع دیابت بارداری، اختلالات فشار خون بارداری (پرفشاری خون بارداری و پره‌اکلامپسی) و زایمان زودرس است. همچنین بر اساس فرضیات، زنان مبتلا به اندومتریوز دارای انقباض ناکافی رحم و نارسایی جفتی هستند. هر دو این عوامل ممکن است بر لانه‌گزینی، رشد جنین و طول بارداری تأثیر بگذارند.

مشکلات مربوط به مطالعات اخیر پیرامون پیامدهای نامطلوب بارداری در زمینه آندومتریوز

مطالعات اخیر ارتباط مشخصی را در چندین پیامد نامطلوب، از جمله سقط خودبه‌خود، زایمان زودرس، و وزن کم هنگام تولد نشان می‌دهند. با این حال، محدودیت‌ها در طراحی و پتانسیل سوگیری در مطالعات قبلی مانع از نتیجه‌گیری قطعی شده است. اکثر تحقیقات در مورد این موضوع محدود به مطالعات کوچکی است که در کلینیک‌های ناباروری به عمل آمده است. از آنجایی که به خوبی ثابت شده است که سن مادر، درمان‌های ناباروری و بارداری پرخطر با پیامدهای نامطلوب بارداری مرتبط است، این محیط‌های مطالعه ممکن است تأثیر درمان ناباروری، سن و باروری پرخطر را با خطر خاص آندومتریوز ادغام کند. استفاده از موارد بستری در بیمارستان به دلیل آندومتریوز نیز ممکن است منجر به سوگیری شود. زیرا این مطالعات ممکن است فقط شدیدترین فنوتیپ‌های بیماری را نشان دهد.

یک مطالعه جدید

بنابراین مطالعه‌ای جهت غلبه بر محدودیت‌های قبلی طراحی شد. هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین آندومتریوز و پیامدهای نامطلوب بارداری است. در این بررسی زنان بین سنین ۲۵ تا ۴۲ سال در سال ۱۹۸۹ با اطلاعات دقیق در مورد بارداری‌ها و سلامت باروری وارد مطالعه شدند. این اطلاعات هر دو سال تا سال ۲۰۰۹ جمع آوری شد. در سال ۲۰۰۹ آن‌ها یک پرسشنامه دقیق و متمرکز بر بارداری را تکمیل کردند. پیامدهای نامطلوب بارداری شامل سقط خود به خودی، حاملگی خارج از رحم، مرده‌زایی، دیابت بارداری، اختلالات فشار خون بارداری (پره‌اکلامپسی یا فشار خون بارداری)، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد بود. بر این اساس، طبق نتایج این مطالعه آندومتریوز واضحا با خطر بیشتر پیامدهای نامطلوب بارداری همراه بود.

Pubmed – Endometriosis and Risk of Adverse Pregnancy Outcomes

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *