مجله سلامت دکترنکست

آنچه باید قبل از مصرف قرص فلوکستین بدانیم

فلوکستین

فهرست مطالب

همه ما در مورد قرص شادی اور فلوکستین شنیده‌ایم. فلوکستین که معمولاً با نام تجاری آن یعنی پروزاک (Prozac) شناخته می‌شود، دارویی است که عمدتاً برای درمان اختلال افسردگی، اختلال هراس (پنیک) و اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) استفاده می‌شود. فلوکستین با افزایش سطح سروتونین در مغز عمل می‌کند. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که نقش مهمی در تنظیم خلق و خو، احساسات و برخی رفتارها دارد. فلوکستین با مهار بازجذب سروتونین به افزایش در دسترس بودن آن در مغز کمک می‌کند و در نتیجه علائم افسردگی و اختلالات مرتبط را بهبود می بخشد.

نحوه مصرف قرص فلوکستین ۱۰ و قرص فلوکستین ۲۰ چگونه است؟ عوارض قرص فلوکستین ۲۰ برای خانمها و آقایان چیست؟ آیا قرص اعصاب فلوکستین به نسخه نیاز دارد؟ هدف این مطلب ارائه اطلاعات ارزشمند در مورد استفاده از Fluoxetine است و در عین حال بر اهمیت مشاوره با متخصصان روانپزشکی و روانشناسی برای مشاوره شخصی و گزینه‌های درمانی تاکید دارد.

همه چیز درباره قرص فلوکستین

اما فلوکستین چیست و برای چه مشکلاتی تجویز می‌شود؟ فلوکستین قرص مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) بوده و از دسته داروهای ضد افسردگی است. فلوکستین جذب سروتونین توسط سلول‌های عصبی (نورون‌ها) را مهار می‌کند و به درمان افراد مبتلا به افسردگی، هراس، اضطراب یا علائم وسواس می‌پردازد. این دارو نیاز به نسخه پزشک دارد و برای درمان اختلال افسردگی اساسی، پرخوری عصبی (اختلال خوردن)، اختلال وسواس فکری-اجباری، اختلال هراس و اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) استفاده می‌شود.

کپسول پروزاک

اشکال دارویی و نام‌های تجاری فلوکستین

نام تجاری

  • پروزاک (Prozac)
  • سدوکستین
  • فلوکسیبکس
  • فلوزیرن
  • فلوکسومید (Floxomid)

فلوکستین در بازار دارویی ایران بیشتر از آن که با نام‌های تجاری داخلی شناخته شود با نام شرکت سازنده آن مثلا فلوکستین عبیدی، فلوکستین آریا، فلوکستین اکتوور و … مشهور شده است.

اشکال دارویی

  • قرص فلوکستین ۱۰
  • قرص فلوکستین ۲۰
  • کپسول فلوکستین ۱۰
  • کپسول فلوکستین ۲۰
  • کپسول فلوکستین ۹۰
  • شربت فلوکستین ۴ میلی‌گرم بر میلی‌لیتر

اخیرا کپسول فلوکستین ۹۰ با نام تجاری فلوکسومید تولید شده است به علت داشتن پوشش روده‌ای به‌صورت یک بار در هفته استفاده می‌شود.

فلوکستین ۹۰

نکات مهم قبل از مصرف فلوکستین

قبل از استفاده از فلوکستین، مهم است که چندین نکته کلیدی را در نظر بگیرید. در مرحله اول، ارائه یک تاریخچه پزشکی جامع به پزشک خود بسیار مهم است. این شامل هرگونه بیماری زمینه‌ای قبلی یا فعلی، داروها و سابقه آلرژی است. اگر به فلوکستین حساسیت دارید و همچنین داروهای پیموزاید یا تیوریدازین مصرف می‌کنید، نباید از این دارو استفاده کنید. اگر در ۱۴ روز گذشته از داروهای مهارکننده MAO (از جمله ایزوکاربوکسازید، لینزولید، فنلزین، سلژیلین و ترانیل سیپرومین) استفاده کرده‌اید، از فلوکستین استفاده نکنید. ممکن است یک تداخل دارویی خطرناک رخ دهد. همچنین شما باید ۵ هفته پس از قطع فلوکستین صبر کنید تا بتوانید داروهای ذکر شده را مصرف کنید. در مورد سایر داروهای ضدافسردگی که مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید. برای اینکه مطمئن شوید فلوکستین برای شما بی‌خطر است، اگر تا به حال موارد زیر را داشته‌اید به پزشک خود اطلاع دهید:

  •       سیروز کبدی
  •       مشکلات دفع ادرار
  •       دیابت
  •       گلوکوم 
  •       تشنج یا صرع
  •       مشکلات جنسی
  •       اختلال دوقطبی
  •       سوء مصرف مواد مخدر یا افکار خودکشی
  •       الکتروشوک درمانی (ECT)

برخی از جوانان در اولین مصرف یک داروی ضد افسردگی افکار خودکشی دارند. پزشک باید در ویزیت‌های منظم پیشرفت شما را بررسی کند. خانواده یا سایر مراقبان شما نیز باید نسبت به تغییرات خلق و خو یا علائم شما هوشیار باشند. افراد مسن ممکن است نسبت به اثرات فلوکستین حساس تر باشند. علاوه بر این، فلوکستین باید با توجه به دوز و دستور پزشک مصرف شود. مهم است که از دوز توصیه شده تجاوز نکنید یا به طور ناگهانی مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید.

شاید برایتان سوال باشد که فلوکستین کی اثر میکنه؟ بهتر است بدانید که ممکن است مدتی طول بکشد تا فلوکسیتین به اثر کامل خود برسد. مهم است که مصرف دارو را همانطور که تجویز شده است ادامه دهید.

 فلوکستین در بارداری

بارداری یک دوره حیاتی برای هر زنی است و مهم است که در این دوران سلامت جسمی و روانی در اولویت قرار گیرد. با این حال، بسیاری از زنان ممکن است مشکلات افسردگی را در دوران بارداری تجربه کنند، که می تواند تأثیرات قابل توجهی بر سلامت کلی آن‌ها داشته باشد و در مورد خوردن فلوکستین در بارداری دچار ابهام باشند. هنگامی که صحبت از درمان افسردگی در بارداری می شود، پزشکان به دقت خطرات و مزایای احتمالی هر دارویی را که ممکن است تجویز شود در نظر می‌گیرند. 

در حالی که مطالعات گسترده ای در مورد استفاده از SSRI مثل فلوکستین در بارداری انجام شده، مشاهده شده است که ممکن است برخی از خطرات بالقوه و اندکی مرتبط با استفاده از آن‌ها وجود داشته باشد. با این حال، بسیار مهم است که تأکید کنیم این خطرات معمولاً با در نظر گرفتن مزایای کلی درمان افسردگی در دوران بارداری نسبتاً کم در نظر گرفته می‌شوند با این حال اگر قبل از دوران بارداری در حال مصرف فلوکستین بوده‌اید بهتر است در مورد جایگزین فلوکستین در بارداری با پزشک خود مشورت کنید. همیشه توصیه می شود قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از دارو در دوران بارداری با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

فلوکستین در شیردهی

تغذیه با شیر مادر یکی از جنبه‌های مهم مراقبت‌های پس از زایمان است که فواید بی شماری برای مادر و جنین دارد. با این حال، هنگامی که یک زن شیرده به افسردگی پس از زایمان تشخیص داده می‌شود، در نظر گرفتن گزینه‌های درمانی مناسب که هم برای مادر و هم برای کودک بی خطر هستند، مهم می‌شود. هنگامی که صحبت از مصرف فلوکستین در شیردهی می‌شود، مهم است که با پزشک متخصص مشورت کنید. فلوکستین می‌تواند وارد شیر مادر شود. هنگامی که پزشک قصد دارد برای اولین بار داروی ضد افسردگی برای یک زن شیرده شروع کند، داروهایی غیر از فلوکستین ترجیح داده می‌شوند. اما زنانی که با موفقیت با فلوکستین در دوران بارداری تحت درمان قرار گرفتند، در صورتی که موارد منع مصرف دیگری وجود نداشته باشد، ممکن است در دوران شیردهی به مصرف خود ادامه دهند.

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان اعصاب و روان در دکترنکست

 

چاقی و فلوکستین

برای خیلی از افراد سوال است که نحوه مصرف قرص فلوکستین برای لاغری چگونه است؟ قرص فلوکستین و چاقی به هم مرتبط هستند. فلوکستین برای اثرات آن بر وزن در افراد چاق یا افرادی که اضافه وزن دارند مورد مطالعه قرار گرفته است. در حالی که به طور خاص توسط مقامات نظارتی برای درمان چاقی تایید نشده است (off-label)، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که فلوکستین ممکن است به کاهش وزن کمک کند. مکانیسم‌های دقیقی که از طریق آن فلوکستین ممکن است بر وزن بدن تأثیر بگذارد به طور کامل شناخته نشده است. اعتقاد بر این است که این دارو ممکن است بر مراکز کنترل اشتها در مغز تأثیر بگذارد یا سطوح انتقال‌دهنده‌های عصبی خاص در تنظیم رفتار خوردن را تغییر دهد.

فلوکستین چاق میکنه یا لاغر؟ توجه به این نکته مهم است که پاسخ‌های فردی به فلوکستین ممکن است متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است کاهش وزن را به عنوان یک عارضه جانبی دارو تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تغییرات قابل توجهی را مشاهده نکنند یا حتی وزن اضافه کنند. علاوه بر این، هرگونه مزایای بالقوه باید در برابر عوارض جانبی احتمالی سنجیده شود و همیشه باید با یک پزشک متخصص مشورت شود.

زودانزالی و فلوکستین

آيا قرص فلوکستین ۲۰ برای زود انزالی تجویز می‌شود؟ سیستم سروتونین نقش مهمی در سیستم‌های کنترل انزال ایفا کرده و راه جدیدی را برای درمان بالینی زودانزالی ارائه می‌کند. به عنوان یک SSRI طولانی اثر، فلوکستین می‌تواند به طور موثری بازجذب سروتونین را مهار کند و غلظت سروتونین را در سیستم عصبی مرکزی برای بهبود علائم زودانزالی افزایش دهد. در حالی که فلوکستین در درمان زود انزالی ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به انزال زودرس مفید باشد، ممکن است برای همه مناسب یا موثر نباشد. سایر گزینه‌های درمانی مانند تکنیک‌های رفتاری، کرم‌های موضعی یا مشاوره ممکن است بسته به شرایط فردی مورد بررسی قرار گیرند.

سندرم پیش ‌از قاعدگی و فلوکستین

وقتی صحبت از تجویز فلوکستین برای سندرم پیش از قاعدگی (PMS) می‌شود، تحقیقات نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داده است. فلوکستین به طور معمول روزانه به مدت دو هفته قبل از شروع مورد انتظار چرخه قاعدگی زنان مصرف می‌گردد. البته دوز ممکن است بسته به نیازهای خاص فرد متفاوت باشد و باید توسط پزشک تعیین شود. اگرچه ممکن است طی چند هفته پس از درمان احساس بهتری داشته باشید، اما اثرات کامل دارو ممکن است تا چند هفته بعد از شروع دارو طول بکشد.

نحوه مصرف فلوکستین

  •       فلوکستین را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل‌های روی نسخه خود را دنبال کنید و همه راهنماهای دارو یا برگه‌های دستورالعمل را بخوانید. پزشک ممکن است گاها دوز مصرفی شما را تغییر دهد.
  •       کپسول را به طور کامل قورت دهید و آن را له نکنید، نجوید، نشکنید یا باز نکنید.
  •       داروی مایع را با دقت اندازه‌گیری کنید.
  •       ممکن است تا ۴ هفته طول بکشد تا علائم شما بهبود یابد. به استفاده از دارو طبق دستور ادامه دهید و در صورت عدم بهبود علائم به پزشک خود اطلاع دهید.
  •       اگر تغییراتی در عملکرد جنسی دارید، مانند از دست دادن علاقه به رابطه جنسی، مشکل در ارگاسم یا (در مردان) مشکلات نعوظ یا انزال، به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از مشکلات جنسی قابل درمان هستند.
  •       مصرف فلوکستین را به طور ناگهانی قطع نکنید، زیرا ممکن است علائم ناخوشایندی داشته باشید. از پزشک خود بپرسید که چگونه باید مصرف فلوکستین را متوقف کنید.
  •       دارو در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت نگهداری شود.
  •     فلوکستین را هر صبح طبق دوز تجویز شده مصرف کنید. 
  • نوشیدن الکل می‌تواند عوارض جانبی خاصی از فلوکستین را افزایش دهد.
  • تا زمانی که نمی‌دانید فلوکستین چه تأثیری بر روی شما دارد از رانندگی یا فعالیت‌های خطرناک خودداری کنید. واکنش‌های شما ممکن است طی مصرف این دارو مختل شود.

 

مصرف فلوکستین

 

فراموش کردن مصرف فلوکستین

اگر دوزی از این دارو را فراموش کردید، در اسرع وقت دارو را مصرف کنید، اما اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید. دو دوز را در یک زمان مصرف نکنید.

عوارض قرص فلوکستین

عوارض قرص فلوکستین ۱۰ چیست؟ برای جلوگیری از عوارض فلوکستین بهتر است با آن‌ها آشنا باشید. معمولاً عوارض جانبی گزارش شده شامل: 

  • احساس تهوع
  • سردرد
  • مشکلات به خواب رفتن یا خواب آلودگی بیش از حد
  • سرگیجه
  • احساس عصبی بودن یا اضطراب خصوصا در ابتدای درمان
  • اختلالات گوارشی مانند اسهال یا یبوست

 ذکر این نکته ضروری است که این عوارض جانبی معمولاً خفیف و موقتی هستند. مهم است به خاطر داشته باشید که همه افرادی که فلوکستین می‌خورند این علائم را تجربه نمی‌کنند. علاوه بر این، بدن به مرور زمان به دارو عادت می‌کند، این عوارض جانبی اغلب کاهش می‌یابند. اگر نگران هر گونه عوارض جانبی بالقوه هستید یا اگر آن‌ها با گذشت زمان ادامه یابند یا بدتر می‌شوند، توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت کنید.

سندرم سروتونین

اگر چه فلوکستین به طور کلی برای درمان شرایط مختلف بی خطر و موثر در نظر گرفته می‌شود، مهم است که از عوارض جانبی بالقوه‌ای که ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشد، آگاه باشید. یکی از بیماری‌های جدی مرتبط با فلوکستین، سندرم سروتونین است که اگرچه نادر است، اما در صورت عدم درمان می‌تواند تهدید‌کننده زندگی باشد. سندرم سروتونین از طریق علائمی مانند بی قراری، توهم، ضربان قلب سریع، سفتی عضلات یا اسپاسم ظاهر می‌شود. اگر هر یک از این علائم را در حین مصرف فلوکستین تجربه کردید، بسیار مهم است که فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید تا از درمان سریع و کاهش خطرات احتمالی اطمینان حاصل کنید.

عوارض قطع ناگهانی فلوکستین

هنگام استفاده از فلوکستین، مهم است که جنبه مهم دیگری را در نظر بگیرید، و آن امکان تجربه علائم ترک در صورت قطع ناگهانی دارو است. این علائم ترک می‌تواند طیف وسیعی از اثرات را شامل شود، از جمله تحریک‌پذیری، نوسانات خلقی، سرگیجه یا سبکی سر و همچنین اختلالات حسی مانند احساس سوزن سوزن شدن. آگاهی از این اثرات نامطلوب بالقوه برای مدیریت صحیح و رسیدگی به هر گونه چالشی که ممکن است در طول فرایند قطع ایجاد شود ضروری است.

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک به فلوکستین (کهیر، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو) یا واکنش شدید پوستی با اورژانس تماس بگیرید. هرگونه علائم جدید را به پزشک خود گزارش دهید، مانند: تغییرات خلق‌وخو یا رفتار، اضطراب، حملات پانیک، مشکلات خواب، تحریک‌پذیری، بی‌قراری، پرخاشگری، بیش‌فعالی (ذهنی یا فیزیکی)، تشدید افسردگی یا افکار خودکشی و صدمه زدن به خود.

تداخلات با فلوکستین

فلوکستین می‌تواند باعث مشکل جدی قلبی شود. اگر از داروهای خاصی برای عفونت‌ها، آسم، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، افسردگی، بیماری‌های مربوط به روان، سرطان، مالاریا یا HIV استفاده می‌کنید، خطر شما ممکن است بیشتر باشد. بنابراین درباره داروهای مصرفی خود با پزشک مشورت کنید.

استفاده از فلوکستین با سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی می‌شوند می‌تواند این اثر را بدتر کند. قبل از استفاده از داروهای مخدر، قرص خواب، شل‌کننده عضلانی یا داروی اضطراب و تشنج، از پزشک خود سوال کنید.

قبل از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) مانند آسپرین، ایبوپروفن، قرص ناپروکسن، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین و ملوکسیکام از پزشک خود سوال کنید. استفاده از NSAID همراه با فلوکستین ممکن است باعث کبودی یا خونریزی شما شود.

 

داروی فلوکستین

 

جمع بندی

فلوکستین مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) بوده و یک داروی ضد افسردگی است. این دارو به افراد مبتلا به افسردگی، هراس، اضطراب یا علائم وسواس کمک می‌کند. فلوکستین در موارد چاقی، زودانزالی و سندرم پیش از قاعدگی کاربرد دارد. فلوکستین می‌تواند قضاوت، تفکر یا مهارت‌های حرکتی را مختل کند. مصرف فلوکستین را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید.

منبع:

drugs

سوالات متدوال

آیا فلوکستین تداخل با آمپول کتورولاک دارد؟

استفاده از کتورولاک همراه با فلوکستین می‌تواند باعث کبودی یا خونریزی شود.

آیا فلوکستین درمان کرونا است؟

مطالعات نشان داده داروی فلوکستین در سیر بیماری کرونا موثر است. اما نباید بدون مشورت با پزشک استفاده شود. زیرا برای همه بیماران کاربرد ندارد.

آیا فلوکستین با ایجاد وابستگی همراه است؟

مکانیسم اثر این دارو به گونه‌ای است که وابستگی جسمی و روانی ایجاد نمی‌کند. اما قطع ناگهانی دارو با علائم ناخوشایندی همراه است و باید زیر نظر پزشک انجام شود.

تفاوت فلوکستین و ولبان چیست؟

قرص ولبان (بوپروپیون) و فلوکستین داروهای ضدافسردگی هستند که برای مدیریت افسردگی شدید استفاده می‌شوند. ولبان همچنین برای درمان اختلال عاطفی فصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلوکستین نیز برای درمان بولیمیا، اختلال وسواس فکری-اجباری و اختلال هراس تجویز می‌شود. ولبان اغلب اضطراب را بدتر می‌کند، بنابراین فلوکستین ممکن است انتخاب بهتری برای درمان اضطراب همراه با افسردگی باشد.
اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *