مجله سلامت دکترنکست

زندگی در کنار یک فرد دوقطبی

فهرست مطالب

وقتی به اختلال دوقطبی فکر می‌کنیم، طبیعتاً همدردی خود را بر فردی که از بیماری رنج می‌برد و مشکلاتی که باید با آن روبرو شود، متمرکز می‌کنیم. اغلب اوقات فراموش می‌کنیم که به چالش‌هایی که عزیزان او با آن روبرو هستند فکر کنیم. آیا با فردی که اختلال دوقطبی دارد رابطه دارید؟ آیا احساس می‌کنید گاهی اوقات برخورد با آنها غیرممکن است، به ویژه هنگامی که آنها حمله دوقطبی را تجربه می‌کنند؟ این مقاله دکترنکست را بخوانید تا بدانید که برای مقابله با کسی که حمله دوقطبی را تجربه می‌کند، می‌توانید چه کاری انجام دهید.

خشم (حمله) دوقطبی چیست؟

حمله و خشم دوقطبی مانند خشم معمولی نیست. خشم، مانند شادی و غم، یک احساس و واکنش کاملاً طبیعی انسان در برابر حوادث زندگی است. اما خشم دوقطبی با سطح معمولی خشم که اغلب مردم احساس می‌کنند متفاوت است. برای افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، کوچکترین چیزی می‌تواند آن‌ها را از بین ببرد. این می‌تواند به سادگی یک اتاق آشفته در خانه باشد، پیشخدمت سفارش را اشتباه گرفته یا احساس کند در محل کار با آن‌ها ناعادلانه رفتار می‌شود. چیزهای کوچکی که معمولاً منجر به خشم نمی‌شوند یا نباید بشوند، منجر به طغیان و فروپاشی خشم دوقطبی می‌گردند.

رویارویی با خشم دوقطبی

برقراری رابطه یا زندگی با فردی که خشم دوقطبی را تجربه می‌کند، به دلیل ماهیت متغیر احساسات فرد، بسیار دشوار است. اگر با فردی در ارتباط هستید که خشم دوقطبی را تجربه می‌کند، این موضوع می‌تواند چالش برانگیز باشد. به خود یادآوری کنید که قرار گرفتن در چنین موقعیتی برای عزیز شما نیز نمی‌تواند آسان باشد. گاهی اوقات ممکن است آن‌ها تشخیص دهند که خشم آن‌ها بی‌دلیل است، اما کنترل آن را غیرممکن می‌دانند، به ویژه در یک دوره افسردگی.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان اعصاب و روان در دکترنکست

 

خشم دوقطبی چگونه می‌تواند بر شما تأثیر بگذارد؟

در صورت عدم کنترل، خشم دوقطبی می‌تواند منجر به بسیاری از عوارض جانبی منفی شود. حالت دائمی خارج از کنترل، عصبانیت و تحریک پذیری، عوارض زیادی را برای همه به دنبال دارد. اگر خشم دوقطبی کنترل نشود، می‌تواند باعث شود که افراد مهمترین روابط خود، از جمله رابطه با همسر، فرزندان و والدین خود را از دست بدهند. همچنین اگر نتوانند خود را در محل کار کنترل کنند، ممکن است برای آن‌ها هزینه حرفه‌ای به دنبال داشته باشد داشته باشد.

اگر با فردی که خشم دوقطبی دارد در ارتباط هستید، باید این اختلال را بفهمید تا بتوانید با آن پیشگیرانه برخورد کنید. همچنین مراقبت از خود بسیار مهم است. زیرا استرس در یک رابطه دشوار می‌تواند شما را به سمت استفاده ناخودآگاه از برخی مکانیسم‌های مقابله‌ای خطرناک مانند موارد زیر سوق دهد:

سوء مصرف الکل

وقتی وضعیتی خارج از کنترل به نظر می‌رسد یا استرس روزانه زیاد می‌شود، برخی از افراد وسوسه می‌شوند که به الکل روی آورند. این موضوع معمولا شروع آرامی دارد، مانند نیاز به یک لیوان شراب برای خنک شدن در پایان یک روز بخصوص. الکل وضعیت شما را بهبود نمی‌بخشد، بلکه مصرف آن می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود و سلامت شما را به خطر بیندازد.

قطع ارتباط با اطرافیان

اکثر مردم خشم کنترل نشده شخصی را برای مدت طولانی تحمل می‌کنند تا حدی که مجبور شوند ارتباط خود را با اطرافیان قطع کنند. اگر ناگهان متوجه شدید که به خاطر معشوق خود با اختلال دوقطبی، خود را از دیگران جدا می‌کنید، باید از دیگران کمک بگیرید. در حالی که گرفتن کمی فضای خصوصی برای خودتان  از شریک زندگیتان می‌تواند موقتا ایده خوبی باشد. به ویژه هنگامی که آنها عصبانی هستند.

خرج کردن برنامه‌ریزی نشده

خرج کردن بیش از حد پول برای روحیه بخشیدن به خودتان ممکن است در این لحظه حال شما را بهتر کند، اما زندگی خارج از توان شما فقط مشکلات و استرس بیشتری را برای شما و همسرتان به دنبال خواهد داشت. هیچ چیز نمی‌توانید بخرید که احساسات منفی و سردرگمی را که تجربه می‌کنید برطرف کند.

برخورد با سوء رفتار

در موارد خاص، ممکن است رابطه با سوء رفتار همراه شود. سوء رفتار با شما می‌تواند کلامی، جسمی یا احساسی باشد. سوء رفتار کلامی شامل رفتارهایی مانند نامگذاری و تحقیر است. سوء رفتار عاطفی زمانی است که فرد سعی می‌کند شما را کنترل کند و شما را مسئول رفتار خود می‌داند (توجیه اشتباهات). وقتی بحث‌ها فیزیکی می ‌شود، مانند ضربه زدن، لگد زدن، مشت زدن و غیره، سوء رفتار فیزیکی است. اگر همسرتان با شما سوء رفتار دارد ، ممکن است در نتیجه بیماری او این امر را توجیه کرده و او را معاف کنید. با این کار فقط به خود آسیب می‌رسانید. اختلال روانشناختی به کسی حق موارد مذکور را نمی‌دهد.

اگر در یک رابطه مورد سوء رفتار قرار گرفتید، باید بلافاصله به دنبال کمک باشید. اگر فرد با شما بدرفتاری فیزیکی می‌کند، مهم این است که خود را فوراً از موقعیت خارج کنید. اگر سوء رفتار کلامی یا احساسی است و نمی‌خواهید از این رابطه دست بکشید، به زوج‌درمانگر جهت مشاوره مراجعه کنید. به یاد داشته باشید، هیچ نوع سوء رفتاری قابل قبول نیست.

نکاتی در مورد برخورد با فردی که دارای حمله و خشم دوقطبی است:

برای اینکه بتوانید در رابطه خود شاد بمانید و از هرگونه مشکلاتی که در بالا ذکر شد اجتناب کنید، ایده خوبی است که برخی از مهارت‌های مقابله را تمرین کنید. با درک بهتر بیماری، به پیش بینی خشم بپردازید و با گذشت زمان بدانید چگونه واکنش نشان دهید. برخی از راهکارها برای مقابله با خشم دوقطبی در همسر یا همسر شما عبارتند از:

  • محکم بایستید و اجازه ندهید عصبانیت شما را شکست دهد. در عوض درمان زوجین را در نظر بگیرید تا نحوه برقراری ارتباط صحیح را بیاموزید.
  • با شریک خود به شیوه ای مثبت و دلگرم کننده تعامل داشته باشد.
  • شریک خود را تشویق کنید تا از طریق درمان و کنترل خشم در راستای کمک به بهبود رابطه تلاش کند.
  • اطمینان حاصل کنید که او داروهای خود را مصرف می کند. یکی از اشتباهاتی که اکثر بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی مرتکب می‌شوند این است که به محض شروع به بهبود، مصرف داروهای خود را متوقف می‌کنند. به عنوان یک دوست یا شریک زندگی، اطمینان حاصل کنید که آن‌ها همچنان داروهای خود را مصرف می‌کنند.
  • در صورت امکان از موقعیت‌هایی که ممکن است باعث حمله و خشم در فرد دوقطبی شود اجتناب کنید.

  • از دوستان، خانواده و جامعه خود حمایت و کمک بگیرید. همچنین می‌توانید به صورت حضوری یا آنلاین با متخصص روانپزشک یا روانشناس صحبت کنید.
  • مراقبت از خود را تمرین کنید زیرا مهم این است که اجازه ندهید مشکلات شما را تحت فشار قرار دهد و بر سلامت روانی و جسمی شما تأثیر بگذارد. مطمئن شوید که درست غذا می‌خورید، استراحت مورد نیاز خود را دارید ، ورزش می‌کنید و در فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید شرکت می‌کنید. از اینکه برای خود وقت می‌گذارید احساس بد یا گناه نکنید، زیرا فدا کردن لذت و سلامتی شما به شریک زندگی شما کمکی نمی‌کند.
  • حتی اگر به خاطر سپردن آن در برخی مواقع دشوار باشد، مهم این است که بدانید شریک زندگی شما از شما ناراحت نیست. خشم علامت بیماری بوده و خارج از کنترل آنهاست.

 

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *