مجله سلامت دکترنکست

لیراگلوتاید در کاهش وزن زنان با سندرم تخمدان پلی کیستیک

کاهش وزن

فهرست مطالب

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع‌ترین اختلالات غدد درون ریز در جنوب آسیا است. این اختلال بر کیفیت زندگی و سلامت فرد اثرگذار است. اکثر زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک علائم سندرم متابولیک نظیر چاقی، فشار خون بالا، دیس لیپیدمی و مقاومت به انسولین را نشان می‌دهند. چاقی همراه با مقاومت به انسولین خطر ابتلا به هایپرآندروژنیسم را افزایش می‌دهد. به این ترتیب زنجیره‌ای از شرایط دست به دست هم می‌دهند و منجر به پیشرفت سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌شوند.

مدیریت اضافه وزن در زنان با سندرم تخمدان پلی کیستیک

تغییر سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی خط اول درمان زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک با اضافه وزن است. در صورتی که مداخله سبک زندگی در کاهش وزن موثر نباشد، با مشورت پزشک درمان تهاجمی‌تر مانند استفاده از لیراگلوتاید برای بیمار در نظر گرفته می‌شود.

لیراگلوتاید آگونیست گیرنده GLP-1 است که با تنظیم ترشح انسولین بعد از غذا، به اصطلاح اثر اینکرتین، سطح گلوکز خون بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ را کنترل می‌کند. خواص فارماکوکینتیک لیراگلوتید امکان کنترل قند خون 24 ساعته توسط این دارو را فراهم می‌آورد. همچنین این دارو خطر سکته و وقایع قلبی عروقی در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. لیراگلوتاید محبوبیت زیادی دارد زیرا علاوه بر پوتنسی بالا می‌تواند همراه با اغلب داروهای دیابت استفاده گردد.

کاربرد لیراگلوتاید در کاهش وزن

با این حال، اندیکاسیون استفاده از لیراگلوتاید فقط به درمان دیابت محدود نمی‌شود. چندین مطالعه اخیر نشان می‌دهد که این دارو می‌تواند زنان چاق مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک را درمان کند. یک کارآزمایی که در سال 2015 منتشر شد، اثر لیراگلوتید و متفورمین را بر کاهش وزن در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مقایسه کرد. 28 نفر در این مطالعه شرکت کردند و به‌ طور تصادفی به بیماران دریافت‌ کننده لیراگلوتاید (14=n) یا بیماران دریافت کننده متفورمین (14=n) دسته‌بندی شدند. مطالعه فوق الذکر می‌دهد که استفاده کوتاه مدت از لیراگلوتاید به طور قابل توجهی باعث کاهش وزن در زنان با تشخیص اخیرا سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌شود.

مورد فوق تنها مطالعه‌ای نیست که این نتیجه را تایید می‌کند. در سال 2018 در یک متاآنالیز که نتایج آن در Obesity Reviews منتشر گردیده است، نقش سه داروی لیراگلوتید، متفورمین و اورلیستات در کاهش وزن زنان چاق مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مقایسه شد. داده‌های ۲۳ کارآزمایی کنترل شده و تصادفی بر روی ۹۴۱ زن بیانگر آن است که لیراگلوتاید به تنهایی یا همراه با متفورمین به کاهش وزن کمک می‌کند.

PubMed-Antiadhesive and anti-inflammatory effects of pirfenidone in postoperative intra-abdominal adhesion in an experimental rat model

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *