مجله سلامت دکترنکست

ترکیب macitentan و تموزولوماید در گلیوبلاستوم راجعه

فهرست مطالب

مقدمه

گلیوبلاستوم مولتی فورم (GBM) یکی از بدخیم‌ترین تومورهای مغزی است. درمان این تومور از چندین مرحله تشکیل شده است. ابتدا بیمار تحت جراحی قرار گرفته و سپس رادیوتراپی و شیمی درمانی انجام می‌شود. احتمال عود این تومور زیاد است. تا به امروز روش درمانی قطعی برای تومور GBM عود کرده وجود ندارد. اولین قدم در درمان تومور عود کرده، جراحی (در صورت امکان) می‌باشد. در صورتی که مدت زمان زیادی از رادیوتراپی قبلی گذشته باشد می‌توان بیمار را مجددا تحت رادیوتراپی با و یا بدون شیمی درمانی قرار داد. داروهای متعددی برای مرحله عود این تومور معرفی شده‌اند. مطالعات جدید نشان داده‌اند که اضافه کردن داروی macitentan می‌تواند اثر ضد سرطانی داروی تموزولوماید را افزایش دهد. این مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب این دو دارو شاید بتواند باعث افزایش بقا بیمار شود. یک مطالعه فاز یک در این زمینه انجام شده است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثربخشی، تحمل و ایمنی استفاده از ترکیب این دو دارو در درمان GBM عود کرده است.

روش انجام مطالعه

بیمارانی که تومور مغزی گلیوبلاستوم مولتی فورم داشتند، وارد مطالعه شدند. به این بیماران به صورت روزانه حداقل 30 میلی گرم macitentan به علاوه تموزولوماید داده شد. اثربخشی، میزان تحمل این ترکیب دو دارویی و همچنین ایمنی آن مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین در این مطالعه بیان بیومارکرهای مولکولی بعد از درمان با macitentan مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج مطالعه

38 بیمار مبتلا به گلیوبلاستوم مولتی فورم تحت درمان با 300 میلی گرم macitentan قرار گرفتند. در هیچ کدام از این 38 بیمار، درمان به دلیل عوارض دارویی متوقف نشد. همه بیماران در طی درمان دچار عوارض درمانی شدند که اکثر این عوارض درمانی به دلیل مصرف تموزولوماید و یا به دلیل عوارض خود تومور بود. این مطالعه نشان داد که 16 بیمار (42%) به دلیل مصرف macitentan دچار عارضه دارویی شدند. از طرف دیگر 68% از بیماران به دنبال مصرف تموزولوماید دچار عارضه دارویی شدند. همانطور که پیش‌تر گفته شد، هیچ کدام از مصرف کنندگان داروی  macitentan، دچار عارضه دارویی شدید نشدند. نویسندگان این مطالعه بیان کردند که سطح خونی داروی macitentan وابسته به دوز است و با افزایش دوز، سطح خونی آن به حد ثابتی نخواهد رسید (همچنان افزایش خواهد یافت). قابل ذکر است که این مطالعه نتوانست ارتباط واضحی بین بیان بیومارکرهای مولکولی و درمان با  macitentan را نشان دهد.

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که مصرف دوز بالای داروی macitentan به همراه  تموزولوماید در بیماران با گلیوبلاستوم مولتی فورم عود کرده، قابل تحمل بوده و عوارض جانبی قابل توجهی نخواهد داشت. این مطالعه به صورت فاز یک انجام شده و نتایج قطعی‌تر از جهت بررسی اثربخشی، ایمنی و افزایش بقا نیازمند انجام مطالعات فاز 3 می‌باشد.

Results of a phase I trial to assess the safety of macitentan in combination with temozolomide for the treatment of recurrent glioblastoma

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *