مجله سلامت دکترنکست

ارتباط بین سندرم متابولیک و التهاب لثه (پریودنتیت)

هفته بارداری

فهرست مطالب

التهاب لثه

التهاب لثه یک بیماری التهابی مزمن است که با بیوفیلم‌های پلاک دیس‌بیوتیک همراه می‌باشد. این التهاب با تخریب پیش‌رونده دستگاه نگهدارنده دندان مشخص می‌شود. این التهاب بر 42.2 درصد از جمعیت ایالات متحده در سنین بالای 30 سال و 59.8 درصد از افراد بالای 65 سال اثر دارد. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، التهاب لثه عامل اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان است.

التهاب لثه با بسیاری از بیماری‌ها و شرایط سیستمیک از جمله سندرم متابولیک همراه است. سندرم متابولیک مجموعه‌ای از شرایط است که همزمان رخ می‌دهند و با هم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را دو برابر می‌کند.

ارتباط بین پریودنتیت و سندرم متابولیک

در این بررسی بر ارتباط بین سندرم متابولیک و التهاب لثه تمرکز شده است. با این حال، در این مطالعه همچنین اطلاعاتی در مورد دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی آورده شده است. این دو وضعیت به طور قابل توجهی با سندرم متابولیک در ارتباط هستند. با توجه به پریودنتیت و سندرم متابولیک، تا به امروز، اکثر مطالعات به ارتباط بین این دو بیماری اشاره می‌کنند و همچنین نشان می‌دهند که پریودنتیت می‌تواند به ایجاد سندرم متابولیک یا بدتر شدن آن کمک کند.

با ارزیابی اثر سندرم متابولیک بر میکروبیوم بزاق، داده‌های ارائه شده در این مطالعه این فرضیه را تایید می‌کنند که مشخصات باکتریایی بزاقی در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک در مقایسه با بیماران سالم تغییر می‌کند. با در نظر گرفتن پریودنتیت و این سه شرایط، اکثر مطالعات انسانی و حیوانی به ارتباط بین التهاب لثه و سندرم متابولیک، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی اشاره می‌کنند. علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سندرم متابولیک و دیابت می‌توانند میکروبیوم دهان را تغییر دهند. با این حال، مطالعات بیشتری برای درک کامل تأثیر این شرایط بر یکدیگر مورد نیاز است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله زیر مراجعه فرمایید:

Pubmed-Association between metabolic syndrome and periodontitis: The role of lipids, inflammatory cytokines, altered host response, and the microbiome

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *