مجله سلامت دکترنکست

استفاده از مونوکلونال آنتی‌ بادی‌ها در درمان عفونت ناشی از کرونا

استفاده از مونوکلونال آنتی‌ بادی‌ها در درمان عفونت ناشی از کرونا

فهرست مطالب

مقدمه

مونوکلونال آنتی‌ بادی‌ها مولکول‌هایی هستند که در آزمایشگاه تولید می‌شوند. این مولکول‌ها توسط سلول‌های لنفوسیت B تولید می‌شوند. وقتی بدن فرد، آلوده به ویروس می‌شود، مونوکلونال آنتی‌ بادی‌ها توسط این سلول‌‌ها تولید می‌شوند. در حال حاضر از این دسته دارویی برای درمان بیماری‌های مختلف از قبیل برخی از سرطان‌ها استفاده می‌شود. اخیرا، مطالعات مختلفی استفاده از این مولکول‌ها در درمان عفونت ناشی از ویروس کرونا را مورد بررسی قرار داده‌اند.

روش انجام مطالعه

هدف از انجام این مطالعه بررسی ایمنی و تاثیر مونوکلونال آنتی‌ بادی‌ها در درمان بیماران مبتلا به عفونت کرونا می‌باشد. برای رسیدن به این هدف، افراد شرکت کننده در این مطالعه به 3 دسته تقسیم شده اند. دسته اول مونوکلونال آنتی‌ بادی‌ها را دریافت کرده و دسته دوم با دارونما درمان شدند. دسته سوم هیچ دارویی دریافت نکرده‌اند. این مطالعه نتایج 6 کارآزمایی بالینی مختلف را در این زمینه مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

نتایج مطالعه

در این مطالعه 17496 شرکت کننده حضور داشتند. این مطالعه در بین ماه جولای 2021 و دسامبر 2021 انجام شد. روش درمان شرکت کنندگان این مطالعه به دو دسته بستری و سرپایی  تقسیم می‌شد. این مطالعه اطلاعاتی در مورد مرگ ومیر و کیفیت زندگی در طی این مدت بیان نکرد. در این مطالعه مونوکلونال آنتی‌ بادی‌هایی از قبیل ترکیب bamlanivimab و etesevimab، bamlanivimab تنها، sorovimab، regdanvimab و ترکیب casirivimab و imdevimab مورد بررسی قرار گرفتند. قطعیت نتایج این مطالعه به دلایل متعددی پایین بود. عوارض جانبی و تاثیر گذاری هر یک از این موارد به طور جداگانه در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است.

نتیجه ‌گیری مطالعه

همانطور که گفته شد تاثیر هیچ یک از داروها بر روی کیفیت زندگی مورد بررسی قرار نگرفت. همچنین در این مطالعه مرگ و میر ناشی از بیماری در طی 30 روز مورد ارزیابی قرار نگرفت. بهبودی و یا بدتر شدن علائم بیماری و یا بروز علائم شدید در این مطالعه گزارش نشد. قطعیت نتایج گزارش شده در این مطالعه برای بیماران سرپایی کم و برای بیماران بستری بسیار کم بود. نتایج این مطالعه نتوانست شواهد کافی را در اختیار نویسندگان قرار دهد. بنابراین، نتیجه گیری‌های انجام شده در این مطالعه از اهمیت بالایی برخوردار نیستند. به معنای دیگر، همچنان نمی‌توان پاسخ دقیق و مناسبی در مورد تاثیر استفاده از مونوکلونال آنتی‌ بادی‌ها در درمان عفونت ناشی از ویروس کرونا ارائه کرد. با توجه به گسترش روز افزون بیماری ناشی از ویروس کرونا و نبود درمان قطعی برای این بیماری، بررسی‌های هرچه بیشتر برای یافتن راه حل درمانی توصیه می‌شود. استفاده از مونوکلونال آنتی‌ بادی‌ها می‌تواند نتایج درمانی مناسبی را به همراه داشته باشد. در نهایت توصیه نویسندگان این مطالعه، انجام تحقیقات هرچه بیشتر برای تایید و یا رد کردن نتایج این مطالعه می‌باشد.

Pubmed-SARS-CoV-2-neutralising monoclonal antibodies for treatment of COVID-19

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *