مجله سلامت دکترنکست

آمپول نوروبیون چیست؟ کاربردها، فواید و عوارض آن

آمپول نوروبیون

فهرست مطالب

آمپول نوروبیون نام دارویی‌ست که حاوی دوز بالای 3 ویتامین نوروتروپیک یعنی B1، B6 و B12 است. این ویتامین‌ها در متابولیسم سیستم عصبی مرکزی و سلامت سیستم عصبی محیطی نقشی اساسی دارند. بسیاری از پزشکان برای درمان ضعف و خستگی این دارو را تجویز می‌کنند؛ اما کاربردهای بیشتر و عوارض ‌جانبی مختصری دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

آمپول نوروبیون چیست؟

Neurobion دارویی تزریقی و خوراکی‌‌ست که شامل 3 نوع ویتامین B1، B6 و B12 است. این ویتامین‌ها به‌عنوان ویتامین‌های نوروتروپیک با کاربردهای زیر شناخته می‌شوند: 

  • ویتامین B1: نقش بسیار پراهمیتی در متابولیسم دارد. 
  • ویتامین B6: قادر به کاهش تسکین درد عصبی است. 
  • ویتامین B12: یک جزو ضروری در تولید سلول‌های خونی و جلوگیری از تحلیل‌رفتن سیستم عصبی است.

 نوروبیون به دو صورت قرص با روکش شکری و آمپول برای تزریق، تهیه و تولید می‌شود که به قرار زیر هستند:

  • قرص‌های روکش‌دار با شکر نوروبیون: گرد، سفید و 2 وجهی محدب هستند. هر قرص، حاوی 100 میلی‌گرم ویتامین B1، 200 میلی‌گرم ویتامین B6 و 200 میکروگرم ویتامین B12 است. 
  • آمپول Neurobion برای تزریق: حاوی 100 میلی‌گرم ویتامین B1، 100 میلی‌گرم ویتامین B6 و 1000 میلی‌گرم ویتامین B12 است. 

کاربردهای تزریق نوروبیون و فواید آن چیست؟ 

خانواده ویتامین B نقش مهمی در بدن ما دارند؛ از تقویت سیستم عصبی سالم گرفته تا کمک به متابولیسم و ​​سنتز خون. بنابراین، کمبود ویتامین B می‌تواند به طرق مختلف بر سلامت ما تاثیر منفی بگذارد. تزریق نوروبیون به پیشگیری از کمبود ویتامین B یا درمان این کمبود کمک می‌کند. البته تنها کاربرد آمپول نوروبیون برای سرماخوردگی نیست و موارد زیر هم جزو کاربردهای آن به شمار می‌روند.

جبران کمبود مواد مغذی در بدن

تزریق نوروبیون به درمان کمبودهای تغذیه‌ای که می‌توانند عملکرد بدن را به خطر بیندازند، کمک می‌کند. برخی از علائم رایج کمبود ویتامین B می‌توانند شامل موارد زیر باشند: 

  • خستگی؛
  • ضعف؛
  • علائم آسیب عصبی مانند سوزن‌‌سوزن‌شدن، درد اندام یا بی‌حسی؛
  • افسردگی؛
  • ایمنی ضعیف بدن؛
  • مشکل در عملکرد اعضای بدن.

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
پزشکان بیماری‌های عمومی در دکترنکست

 

جلوگیری از کم‌خونی 

کمبود ویتامین B همچنین با نوعی کم‌خونی به نام مگالوبلاستیک مرتبط است؛ بنابراین، تزریق نوروبیون می‌تواند به پیشگیری از آن کمک کند. البته تشخیص این‌گونه کم‌خونی از روی علائم ظاهری مشکل است و حتما باید به پزشک مراجعه کرد و آزمایش‌ داد.

سرکوب دردهای عضلانی 

تسکین درد عضلانی، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای آمپول نوروبیون است. همچنین مطالعات کافی علمی در این زمینه وجود دارند که نشان می‌دهند بین سلامت استخوان و ویتامین B ارتباط مهمی برقرار است. به همین دلیل، تزریق نوروبیون به ارتقای سلامت استخوان هم کمک می‌کند.

کنترل سطح کلسترول

ویتامین‌های عضو گروه B علاوه بر تسکین درد و جلوگیری از کم‌خونی، به کنترل سطح کلسترول خون هم کمک می‌کنند. در نتیجه با کنترل کلسترول، برای بهبود وضعیت سلامت قلب هم مفید هستند. البته هر فردی مجاز به تزریق این دارو برای کلسترول بالا نیست و باید در مورد آن با پزشک خود مشورت کند.

 تسکین دردهای عصبی و کمک به متابولیسم بهتر

این دارو همچنین در درمان شرایطی مانند نوروپاتی محیطی که بیماری عصبی است، کاربرد دارد. علاوه بر آن، برای بهبود متابولیسم هم تزریق نوروبیون مفید است؛ زیرا به ارتقای متابولیسم سالم در بدن کمک می‌کند که برای کاهش وزن هم بسیار مهم است. 

 

عوارض آمپول نوروبیون

 

عوارض آمپول نوروبیون چیست؟

ویتامین‌های B1، B6 و B12 همگی محلول در آب هستند؛ بنابراین، وقتی وارد بدن شوند، از طریق کلیه‌ها دفع می‌شوند. طبق آمار، پدیده بسیار نادری است که با عوارض جانبی تزریق این دارو، مواجه شوید. بااین‌حال، تزریق نوروبیون به‌صورت خودسرانه و در حالت کلی، می‌تواند باعث تکرر ادرار شود. در برخی موارد، دوز بالای ویتامین B می‌تواند ادرار را زرد روشن کند. این اثر معمولا موقتی و بی‌ضرر است. همچنین مصرف بیش‌ازحد این دارو، ممکن است عوارض جانبی دیگری هم به دنبال داشته باشد؛ مانند: 

  • ورم معده؛
  • حالت تهوع؛
  • استفراغ؛
  • اسهال؛
  • آسیب عصبی.

واکنش‌های آلرژیک یکی دیگر از عوارض جانبی بسیار نادر بعد از تزریق این آمپول است. هر فردی که بعد از تزریق آمپول نوروبیون، علائم واکنش آلرژیک را تجربه می‌کند، باید فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد. برخی از این علائم عبارتند از بثورات پوستی، مشکل در تنفس و تورم در صورت یا دهان. علاوه بر این، استفاده طولانی‌مدت از ویتامین B6 (بیش از 2 ماه) با دوزهای بالا بیش از 1 گرم در روز می‌تواند منجر به نوروپاتی محیطی شدید همراه با عدم تعادل در راه رفتن و بی‌حسی اندام‌ها شود. 

در مجموع، باید در نظر داشت که پزشک با درنظرگیری تمام مزایا و معایب، این آمپول را برای شما تجویز می‌کند؛ اما مهم است که با عوارض احتمالی آن آشنا باشید و از خوددرمانی بپرهیزید. البته ممکن است این عوارض فقط در برخی از مصرف‌کنندگان نمود پیدا کنند. در پایان، این را هم اضافه کنیم که اگر هر کدام از عوارض فوق را داشتید، نمی‌توان به‌طور قطعی، علت را استفاده از این آمپول دانست. در این خصوص، حتما با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

آمپول نوروبیون مناسب چه کسانی است؟

از انجایی که مهم ترین ویژگی آمپول نوروبیون، تامین ویتامین B بدن است، در نتیجه همه افراد و گروه هایی که در رژیم غذایی خود ویتامین B را به اندازه کافی دریافت نمی کنند در فهرست مناسب ترین افراد برای دریافت آمپول نوروبیون قرار می گیرند. از جمله این افراد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افراد گیاهخوار
  • خانم های باردار
  • افراد دارای ضعف جسمی
  • همه افراد بالای 50 سال
  • کسانی که کمبود وزن دارند
  • هر کسیکه به هر دلیل کمبود ویتامین B دارد.
  • افرادی که عمل بای پس معده انجام داده اند.
  • برخی از کسانی که از داروهای خاص استفاده می کنند، با نظر و تایید پزشک.

موارد منع تزریق نوروبیون

حتی اگر آمپول نوروبیون خارجی تهیه کرده‌اید، بهتر است از تزریق خودسرانه آن دست بکشید؛ زیرا برای برخی افراد، منع مصرف دارد و می‌تواند پرخطر باشد. ممکن است ندانسته شما جزو یکی از این گروه‌ها باشید:

  • افراد دارای سابقه بیماری‌های آلرژیک یا حساسیت مفرط به مواد تشکیل‌دهنده دارو؛ 
  • افراد مبتلا به بیماری‌های بدخیم؛
  • افراد مبتلا به بیماری پارکینسون.

تزریق آمپول نوروبیون در بارداری و دوران شیردهی معمولا مجاز است. بااین‌حال، اگر زنان باردار، دوز بالای ویتامین B6 را برای مدت طولانی دریافت کنند، این امر می‌تواند باعث ایجاد سندرم وابستگی به دارو در نوزاد شود. علاوه بر این، ممکن است میزان اضافی آن از شیر انسان دفع شود و خطراتی برای نوزاد به همراه داشته باشد. همچنین دوز بالای ویتامین B6 (بیش از 600 میلی‌گرم در روز) ممکن است باعث کاهش یا از‌دست‌رفتن شیر مادر شود. 

برخی از تداخلات داروهای نوروبیون 

یکی از دلایلی که توصیه می‌شود هیچ دارویی را بدون نظر پزشک مصرف نکنید یا هیچ آمپولی را تزریق نکنید؛ تداخلات دارویی است. بسیاری از ما از این تداخلات بی‌خبریم و فارغ از درد آمپول نوروبیون، شاید به‌صورت ناخواسته با تزریق آن، باعث کاهش اثرات دارویی چون موارد زیر شویم:

  • لوودوپا: در صورت مصرف همزمان با ویتامین B6 اثر آن کاهش می‌یابد. 
  • پیریدوکسین: اثربخشی ویتامین B6 موجود در نوروبیون را کاهش می‌دهد.
  • دیورتیک‌های لوپ: استفاده طولانی‌مدت از دیورتیک‌های لوپ (فوروزماید) همزمان با تزریق مرتب نوروبیون، ممکن است باعث کاهش سطح تیامین در خون شود. 

 

تداخلات دارو نوروبیون

 

همچنین تزریق نوروبیون می‌تواند با سایر داروها مانند رقیق‌کننده‌های خون، قرص‌های ضد دیابت، قرص‌های ضد سرطان و داروهای ضد سرطان تداخل داشته باشد. بنابراین، بهتر است برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی دارو یا تداخلات دارویی، به‌جای مصرف خودسرانه با پزشک خود مشورت کنید.

جمع بندی

همان‌طور که اشاره شد، نوروبیون نام دارویی‌ست که حاوی دوزهای بالای 3 ویتامین نوروتروپیک B1، B6 و B12 است. برای اطمینان از استفاده مؤثر و جلوگیری از عوارض جانبی ناخواسته، بیماران باید دستورالعمل‌ها را به‌دقت مطالعه و قبل از استفاده، با پزشک مشورت کنند. همچنین از آنجایی‌ که آمپول نوروبیون نحوه تزریق خاص خود را دارد، بعد از آنکه یک پزشک عمومی یا متخصص آن را تجویز کرد، باید فردی دارای تجربه در این زمینه آن را تزریق کند.

 

منابع:

healthline

medicalnewstoday

medibuddy

healthwire

vinmec

سوالات متدوال

چه مدت طول می‌کشد تا تزریق نوروبیون عمل کند؟ 

به‌طور کلی، دارو پس از 2 ساعت مصرف یا تزریق، اثربخشی خود را آغاز می‌کند.

چه اقدامات احتیاطی در مورد تزریق آمپول نوروبیون باید در نظر داشت؟

اگر به هر یک از مواد موجود در دارو حساس هستید، آن را مصرف نکنید. بدون مشورت با پزشک، آن را در کنار هیچ دارو یا مکمل دیگری مصرف نکنید. زنان شیرده و باردار نیز باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند. افرادی که از ضعف اندام رنج می‌برند هم باید همیشه قبل از تزریق، با پزشک خود مشورت کنند.

آیا تزریق نوروبیون برای زنان باردار بی‌خطر است؟ 

تزریق نوروبیون می‌تواند به زنان باردار کمک کند تا از خستگی، گرفتگی و درد بارداری خلاص شوند. با این‌ وجود، بستگی به شرایط مادر و سلامت نوزاد دارد و باید زیر نظر پزشک باشد. 
اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *