مجله سلامت دکترنکست

اثربخشی واکسن وبا با سلول‌های کشته شده در پیشگیری

واکسن وبا

فهرست مطالب

بیماری وبا و علائم آن

بیماری وبا نوعی اختلال عفونی است که معمولا به دنبال مصرف آب و سبزیجات آلوده به وجود می‌آید. از علائم این بیماری می‌توان به اسهال آبکی شدید اشاره کرد. در صورتی که این اسهال قطع نشود و یا برای بیمار اقدامات حیاتی اولیه انجام نگیرد، بیمار در مدت کوتاهی جان خود را از دست خواهد داد. واضح است که رعایت استفاده از آب پاکیزه و بهداشت فردی می‌تواند تا حد زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کند.

واکسن های ساخته شده جهت پیشگیری از بیماری وبا

در سال‌های اخیر چندین نوع واکسن برای پیشگیری از این بیماری طراحی شده است. یکی از این واکسن‌ها که از سلول‌های کشته‌شده به دست آمده، در کشورهای در حال توسعه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما تا به حال هیچ مطالعه‌ای در زمینه پیگیری افرادی که تحت تزریق این واکسن قرار گرفته‌اند (حداقل به مدت 2 سال) انجام نشده است. در این قسمت به طور خلاصه مطالعه‌ای را بررسی خواهیم کرد که افراد واکسینه شده در بنگلادش را به مدت 2 سال پیگیری و نتایج را اعلام کرده است.

افراد واکسینه شده در بنگلادش

کارآزمایی بالینی‌ که در زمینه استفاده از این واکسن انجام شده بود، بعد از رسیدن به نتیجه به پایان رسید. در این مطالعه افراد موجود در این کارآزمایی به مدت 2 سال تحت پیگیری بیشتر قرار گرفتند. در این مطالعه بیماران به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول کسانی بودند که  دو دوز از واکسن را دریافت کردند. گروه دوم افرادی بودند که واکسن دریافت نکرده بودند. از اهداف اولیه این مطالعه می‌توان به اثر پیشگیری‌کننده‌ی کلی واکسن با ویروس کشته شده اشاره کرد. باید توجه داشت که اثر پیشگیری این واکسن در زمینه جلوگیری از بروز وبا شدید بود.

اثر واکسن وبا

این مطالعه که بین 17 آوریل 2011 الی 1 نوامبر 2015 انجام گرفت، 268896 شرکت‌کننده را وارد مطالعه کرد. از این تعداد 188206 نفر در گروه اول قرار داشتند و همچنین 80690 در گروه دوم جای گرفتند. بعد از 4 سال پیگیری این افراد مشخص شد که 441 نفر به بیماری وبا شدید مبتلا شده‌اند. از این بین 243 نفر واکیسنه شده بودند و 198 نفر از واکسن استفاده نکرده بودند. میزان پیشگیری کلی این واکسن برابر 46% بود.

همچنین این مطالعه نشان داد که میزان کلی پیشگیری این واکسن در افراد با سن کمتر از 5 سال پایین‌تر از افراد بالای این سن بود. البته باید توجه داشت که این اختلاف بین این دو گروه سنی، قابل مقایسه نبود. همچنین این مطالعه بیان کرد که تاثیر واکسن در کودکانی که سن بین 1 تا 4 سال داشتند، بعد از گذشت 3 سال، به میزان زیادی کاهش یافت. بنابراین به نظر می‌رسد واکسن کشته شده وبا می‌تواند تاثیر بسیار مناسبی در پیشگیری از بروز وبا شدید در مناطق اندمیک داشته باشد. نویسندگان این مطالعه بیان کردند که اثربخشی این واکسن به جز در افراد زیر 5 سال، به طور طولانی مدت است.

PubMed-Effectiveness of a killed whole-cell oral cholera vaccine in Bangladesh: further follow-up of a cluster-randomised trial

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *