مجله سلامت دکترنکست

افسردگی نوجوانان، دارودرمانی همراه با روان‌درمانی

افسردگی نوجوانان

فهرست مطالب

افسردگی چیست؟

افسردگی یک اختلال روانپزشکی رایج است که به ویژه در سنین نوجوانی اتفاق می‌افتد. اختلال افسردگی یک اختلال جامع با ویژگی‌های متعدد است، مانند خلق افسرده، عقب‌ماندگی تفکر، عقب‌ماندگی روانی حرکتی، اختلال شناختی و علائم جسمی. گزارش شده است که در ایالات متحده، شیوع افسردگی در نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ ساله ۱۱ تا ۱۴ درصد است. تخمین زده می‌شود که ۲۰ درصد از نوجوانان در سن ۱۸ سالگی به اختلال افسردگی اساسی (MDD) مبتلا هستند و تقریباً ۲۵ درصد آن‌ها دارای علائم افسردگی خفیف هستند که منجر به مشکلاتی در عملکرد روزانه می‌شود. علاوه بر این، تقریباً نیمی از موارد شروع افسردگی در ایالات متحده در نوجوانی رخ می‌دهد. در میان علل مختلف افسردگی نوجوانان، عوامل بیرونی اصلی‌ترین عواملی هستند که منجر به اختلالات روانی یا عصبی و در نهایت افسردگی می‌شوند.

افسردگی نوجوانان حائز اهمیت است

توسعه بیشتر افسردگی به MDD با مشکلات بین فردی و کاهش عملکرد تحصیلی و چاقی همراه است. شروع افسردگی معمولاً تدریجی است، اما گاهی اوقات ممکن است ناگهانی باشد. برای اکثر بیماران، سیر بیماری متناوب است و مدت، تعداد و الگوی حملات و تعداد حملات متغیر است. خطر این است که افسردگی می‌تواند باعث خودکشی شود، به ویژه افسردگی در دوران کودکی یا نوجوانی. به طور خاص، ۴۸ درصد از بیماران مبتلا به افسردگی زودرس اقدام به خودکشی کردند. این در حالی است که ۲۶ درصد از بزرگسالان مبتلا به افسردگی اقدام به خودکشی را گزارش کردند. با توجه به خطر بالای خودکشی در کودکان و نوجوانان، بررسی درمان موثر افسردگی برای این گروه بسیار مهم است.

درمان فعلی افسردگی نوجوانان

در بالین، درمان افسردگی عمدتاً شامل دارودرمانی و روان‌درمانی است. داروهای اصلی عبارتند از داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای، مهارکننده‌های بازجذب نوراپی‌نفرین و دوپامین و مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین. سرترالین برای درمان علائم مرتبط با افسردگی، از جمله افسردگی همراه با اضطراب و افسردگی با یا بدون سابقه شیدایی معرفی شده است. پس از دستیابی به نتایج رضایت‌بخش، تداوم تجویز سرترالین اغلب از نظر بالینی ادامه می‌یابد تا به طور موثر از عود افسردگی جلوگیری شود.

استفاده بی‌حساب از دارو در افسردگی نوجوانان معایبی دارد

اکثر داروهای ضد افسردگی که بر روی انتقال عصبی مونوآمینرژیک اثر می‌گذارند، اثرات اولیه را در سیناپس ایجاد می‌کنند. سپس بر سیگنال‌دهی درون‌سلولی و مسیرهای پیام‌رسان دوم تأثیر می‌گذارند و در نهایت به بهبود افسردگی منجر می‌شوند. اگرچه داروهای ضد افسردگی می‌توانند خلق‌وخوی بیماران را بهبود بخشند، اما مصرف طولانی‌مدت و بی‌حساب باعث عوارض جانبی جدی مانند اختلال عملکرد جنسی، افزایش وزن، حالت تهوع و سردرد می‌شود.

اثربخشی درمان ترکیبی در افسردگی نوجوانان

روان‌درمانی عبارت است از متعادل کردن الگوی تفکر منفی بیمار از طریق مراقبت مثبت، که عمدتاً شامل درمان شناختی‌رفتاری (CBT)، روان‌درمانی بین فردی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد است. در میان این‌ها، CBT بهترین اثر بالینی را دارد. روان‌درمانی نیاز به یک چرخه درمانی طولانی و هزینه زیاد دارد. بنابراین، برخی از مطالعات بر ترکیب دارودرمانی و روان‌درمانی متمرکز شده و نتایج مثبتی را نشان داده‌اند. با این حال، ارزیابی جامعی از اثر سرترالین همراه با روان‌درمانی وجود ندارد. بنابراین این مطالعه، مروری سیستماتیک از سال‌های اخیر را انجام داد و به این ترتیب تأثیر درمانی سرترالین همراه با روان‌درمانی بر افسردگی نوجوانان را ارزیابی کرد و مرجعی برای درمان بالینی این بیماری ارائه داد.

اگرچه تعداد کارآزمایی‌های مقایسه‌ای کم است، این مطالعه نشان می‌دهد که سرترالین برای افسردگی نوجوانان موثر است، اما سرترالین همراه با روان‌درمانی موثرتر است. این ترکیب درمانی می‌تواند به طور قابل توجهی بروز علائم افسردگی، اضطراب و واکنش‌های نامطلوب را در بیماران کاهش دهد. بنابراین این درمان ترکیبی برای درمان افسردگی نوجوانان توصیه می‌شود.

PubMed – Efficacy of Sertraline Combined with Cognitive Behavioral Therapy for Adolescent Depression: A Systematic Review and Meta-Analysis

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *