مجله سلامت دکترنکست

آسودگی جنسی چیست و تاثیر آن بر سلامت عمومی

آسودگی جنسی

فهرست مطالب

سلامت جنسی به مدت چندین دهه، راهنمایی را برای مورد خطاب دادن جنسیت در سلامت عمومی ارائه کرده است. تعریف سلامت جنسی که توسط WHO پذیرفته شده، بسیار گسترده است و شامل مفاهیمی مانند عدم وجود بیماری و اجبار می‌باشد. این تعریف، بیشتر توجهات را به حقوق جنسی و امکان لذت جنسی جلب می‌کند. آسودگی (wellbeing)، یک عنصر کمکی برای سلامت جنسی ذکر می‌شود.

اگرچه تعریف WHO از سلامت جنسی در داشتن دید درست نسبت به رابطه جنسی دیدگاهی انقلابی است، اما رویکردهای بهداشت عمومی همچنان بر خطرات و پیامدهای نامطلوب متمرکز هستند. تلفیق سلامت جنسی و آسودگی جنسی باعث شده که توانایی ما در پرداختن به مسائل جنسی روزمره تحت تاثیر قرار گیرد.

این مطالعه، آسودگی جنسی (همانند احساس راحتی با جنسیت، اعتماد به نفس نسبت به جنسیت جنسی و احساس امنیت در رابطه با جنسیت)‌ را به عنوان یک مفهوم متمایز پیشنهاد می‌کند و آن را در کنار سلامت جنسی (همانند مدیریت باروری)، عدالت جنسی (همانند حقوق جنسی) و لذت جنسی به عنوان یکی از چهار ستون تحقیقات بهداشت عمومی قرار می‌دهد.

همچنین استدلال می‌کند که آسودگی جنسی برای سلامت عمومی به عنوان یک نشانگر برابری سلامت، شاخص معنادار جمعیت برای آسودگی و فرصتی برای تمرکز مجدد بر اخلاق، شکل و شیوه‌های بهداشت عمومی ضروری است.

این مطالعه معتقد است در حال حاضر قبول و ادغام آسودگی جنسی در زمینه سلامت عمومی ضروری است و موجب بهبود نابرابری‌های فراگیر مربوط به جنسیت و رفتار جنسی (به ویژه موارد ناشی از جنسیت و هویت جنسی) می‌شود.

تاثیرات کووید-۱۹

قابل توجه است که تلفات ناشی از بیماری و مرگ، تهدید سلامتی خانواده، اثرات قرنطینه و فاصله اجتماعی و پیامدهای اقتصادی فراگیر پاندمی کووید-۱۹، به طور حتم تاثیرات ماندگاری بر آسودگی جنسی خواهد داشت که هنوز به آن توجه نشده است و منابع اصلی بهداشت عمومی صرفاً برای رفع نیازهای اساسی بسیاری از مردم مورد نیاز هستند. تغییر پیشنهاد شده در این مطالعه در رابطه با تفکر درباره جنسیت در سلامت عمومی، پیشرفت را در روند سازماندهی مجدد ساختارهای اجتماعی تسهیل می‌کند.

متن کامل مقاله را در لینک زیر بخوانید:

The Lancet-What is sexual wellbeing and why does it matter for public health

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

 

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *