مجله سلامت دکترنکست

پزشکی از راه دور، گامی تازه در دنیای سلامت

فهرست مطالب

Telemedicine، اصطلاحی است که در دهه ۱۹۷۰ ابداع شد و به معنای “پزشکی از راه دور” است. هدف آن افزایش دسترسی به مراقبت و اطلاعات پزشکی است. این کار با کمک تکنولوژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می‌شود. در این مقاله دکترنکست در مورد اهداف پزشکی از راه دور و تاریخچه آن صحبت می‌کنیم.

بسیاری از تعاریف بر این نکته تاکید دارند که تله‌مدیسین، علمی باز و دائماً در حال تحول است. چرا که شامل پیشرفت‌های جدید در تکنولوژی، پاسخ‌دهی و سازگاری با نیازهای در حال تغییر سلامت و جامعه می‌باشد.

برخی، پزشکی از راه دور را از سلامت از راه دور (Telehealth) متمایز می‌کنند. در واقع پزشکی از راه دور تنها به ارائه خدمات توسط پزشکان محدود می‌شود. اما سلامت از راه دور به طور کلی خدمات ارائه‌شده توسط متخصصان سلامت مانند پرستاران و داروسازان را نشان می‌دهد.

سه هدفی که پزشکی از راه دور دنبال می‌کند:

  • فراهم کردن مراقبت‌های بالینی
  • غلبه بر موانع جغرافیایی و اتصال کاربرانی که در یک مکان فیزیکی نیستند.
  • بهبود پیامدهای بهداشت و سلامت

 

تاریخچه پزشکی از راه دور

از نظر تاریخی، تله‌مدیسین را می‌توان از اواخر قرن نوزدهم، زمانی که داده‌های نوار قلب از طریق سیم تلفن منتقل می‌شد، ردیابی کرد. همچنین شکل مدرن آن، در دهه 1960 توسط بخش‌های نظامی و تکنولوژی‌های فضایی آغاز شد.

پیشرفت‌های اخیر و افزایش دسترسی به فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، بزرگترین محرک تله‌مدیسین در طول دهه گذشته بوده و فرصت‌های جدیدی برای ارائه خدمات و مراقبت‌های بهداشتی ایجاد کرده است. این مساله در مورد کشورهای در حال توسعه و مناطق محروم کشورهای صنعتی صادق بوده است.

جایگزینی اشکال قدیمی ارتباطات با روش‌های دیجیتال و کاهش هزینه‌ فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، توجه زیادی را به کاربرد تله‌مدیسین در میان ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی جلب کرده‌ است. در واقع پیشرفت‌های تکنولوژی، سازمان‌های مراقبت بهداشتی را قادر ساخته ‌است تا روش‌های جدید و موثرتری را برای ارائه خدمت ابداع و اجرا کنند.

 

مزایای تله‌مدیسین

تله‌مدیسین ارائه خدمات سلامت در مناطق روستایی و دور افتاده را آسان‌تر می‌کند و از طرفی می‌تواند در کیفیت خدمات ارائه شده و کاهش خطاهای پزشکی موثر باشد. اگرچه این مقوله فرصت‌های بزرگی را به طور کلی در اختیار ما قرار می‌دهد، اما می‌تواند در کشورهای محروم و در حال توسعه سودمندتر باشد. یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌ها برای ارائه خدمات پزشکی از راه دور، افزایش دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی است.

تله‌مدیسین امکان ارزیابی، تشخیص، درمان و ارائه خدمات پی‌گیری (follow-up) را در دسترس ما قرار داده است.

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *