مجله سلامت دکترنکست

چرا دست‌ها و پاهایم خواب می‌رود؟

خواب رفتن دست‌ها و پاها

فهرست مطالب

خواب رفتن دست و پا یک علامت است

گزگز، سوزن سوزن شدن، بی‌حس شدن و خواب رفتن دست‌ها و پاها، این‌ها همه تعاریفی از یک احساس است که همه‌ی ما حداقل یک بار در زندگی تجربه کرده‌ایم. خواب رفتن دست و پا را نه یک بیماری، بلکه می‌توان یک علامت یا نشانه دانست. عموما این خواب‌ رفتن‌ها ناشی از اختلالی خاص و جدی نیست و صرفا به دلیل فشار موضعی به اعصاب اتفاق می‌افتد. مثل زمانی که برای مدتی طولانی روی دست خود خوابیده باشید و یا زمان زیادی را به صورت چهار زانو نشسته باشید. در این موارد گزگز و سوزن شدن معمولا پس از چند دقیقه از بین رفته و دیگر شما را آزار نمی‌دهد. اما اگر خواب رفتن و گزگز دست و پای شما بیشتر طول بکشد و یا بدون دلیل و به صورت مزمن در شما ایجاد شود، باید به پزشک مراجعه کنید. خصوصا اگر همراه آن دچار درد، خارش یا ضعف عضلات می‌شوید. بیماری‌هایی وجود دارند که خواب رفتن دست‌ها و پاها یکی از علائم آن‌ها می‌باشد. برای مشورت با پزشک می‌توانید از خدمات نوبت دهی آنلاین دکترنکست بهره ببرید.

دیابت، عامل ۳۰٪ از دردهای عصبی محیطی

دیابت از جمله مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند باعث گزگز و درد عصبی در دست‌ها و پاها شود. به این دردهای عصبی، نوروپاتی دیابتی می‌گویند. در نوروپاتی دیابتی گزگز و دیگر علائم معمولا ابتدا در هر دو پا ایجاد شده و به سمت بالای پاها، دست‌ها و بازو پیش می‌رود. از هر ۳ نفری که به دیابت مبتلا هستند، ۲ نفر علائم نوروپاتی دیابتی دارند. توجه به این‌گونه گزگزهای طولانی مدت بسیار مهم است. چرا که در بیشتر موارد، اولین نشانه‌ی دیابت، همین علامت بوده و می‌توان با تشخیص زودهنگام، به کنترل سریع‌تر بیماری کمک کرد.

سندرم‌های عصبی

برخی بیماری‌ها اثر آسیب به اعصاب محیطی ایجاد می‌شوند. از جمله این اختلالات، سندرم تونل کارپال است که در دست‌ها ایجاد می‌شود. یکی از دلایل بروز این بیماری، تایپ کردن زیاد با موبایل یا کامپیوتر است.

کمبود ویتامین‌ها

کمبود برخی ویتامین‌ها در بدن، می‌تواند منجر به خواب رفتن در دست و پا شود. از جمله این ویتامین‌ها، B1 ،B3 ،B6 ،B12 و E هستند. برای مثال کمبود ویتامین B12 منجر به نوعی کم‌خونی می‌شود. این کم‌خونی گزگز دست و پا را به همراه دارد. بنابراین لازم است رژيم غذایی سرشار از ویتامین‌های مختلف داشته باشید تا از بروز این علامت پیشگیری شود. افرادی که به صورت مزمن الکل مصرف می‌کنند، نمی‌توانند ویتامین‌های مورد نیاز خود، خصوصا ویتامین B1 را جذب کنند. بنابراین اکثرا دچار خواب رفتگی دست‌ها و پاها می‌شوند. علاوه بر آن، خود الکل نیز می‌تواند باعث گزگز دست و پا شود که به آن نوروپاتی الکلی می‌گویند.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
پزشکان بیماری‌های عمومی در دکترنکست

 

بیماری‌های خودایمنی

در این نوع از بیماری‌ها، سیستم ایمنی بدن، بر علیه سلول‌های خودی فعالیت می‌کند. اختلالاتی مثل التهاب مفاصل و لوپوس، در این دسته قرار دارند.

عوارض جانبی داروها

خواب رفتن دست‌ها و پاها می‌تواند عوارض یکی از داروهایی باشد که مصرف می‌کنید. داروهایی که برای درمان سرطان، ایدز، فشار خون بالا، سل و عفونت‌هایی خاص استفاده می‌شوند، ممکن است باعث خواب‌رفتن دست و پا شوند. اگر دارویی را به تازگی شروع کرده‌اید و دچار گزگز دست و پا شده‌اید، با پزشک خود مشورت کنید. به هیچ وجه بدون مشورت گرفتن از پزشک، مصرف دارو را قطع نکنید.

سایر عوامل

همان طور که گفته شد، گزگز دست و پا می‌تواند یکی از علائم مهم در بسیاری از بیماری‌ها باشد. این بیماری‌ها شامل موارد زیر است:

  • اختلالات کلیوی و کبدی
  • بیماری‌های خونی
  • آسیب رگ‌ها
  • التهاب مزمن
  • اختلالات هورمونی مثل کم کاری تیروئید
  • سرطان‌های مربوط به اعصاب
  • انواعی از عفونت‌ها
  • برخی اختلالات ژنتیکی

بارداری نیز می‌تواند یکی از عوامل بروز خواب‌ رفتگی دست‌ها و پاها باشد.

اشتراک‌گذاری مطلب:

1 Comment

    مرسی از مطلب خوبی که باشتراک گذاشتید.من چندروزه داروهای آنتی کرونا مصرف میکنم و دوسه روزه که دچار گزگز انگشتان دست و خواب رفتگی پا شده م
    مطلب فوق اشاره به ارتباط مصرف چنین داروهایی با مشکل اذعان شده داره

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *