مجله سلامت دکترنکست

ویتامین D برای پیشگیری از سرطان در سالمندان

فهرست مطالب

مطالعه متاآنالیزی که اخیرا انجام شده بود نشان داد که تجویز ویتامین D می‌تواند تا حد قابل توجهی باعث کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان شود.

همانطور که می‌دانید سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در سرتاسر جهان است. در سال 2018 در حدود 9.6 میلیون نفر در جهان به دنبال ابتلا به سرطان جان باختند.

قابل ذکر است که درمان این تعداد از بیماران سرطانی با هزینه‌های بالایی همراه است. همانند بسیاری از بیماری‌های دیگر، تشخیص زودهنگام این بیماری و یا پیشگیری از آن می‌تواند تا حد زیادی از مرگ و میر و هزینه‌های سنگین درمانی بکاهد. مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است.

یک مطالعه که در سال 2021 انجام شد به بررسی تاثیر تجویز ویتامین D در کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان و همچنین هزینه‌های ناشی از آن پرداخت. این اولین مطالعه‌ای بود که توانسته در سطح کشوری به بررسی میزان مرگ و میر و هزینه‌های ناشی از آن بپردازد.

روش انجام مطالعه

در این مطالعه افراد بالای 50 سال شرکت داشتند. این افراد به طور روتین از مکمل‌های ویتامین D استفاده کردند. سپس نویسندگان این مطالعه میزان کاهش هزینه‌های درمانی ناشی از پیشگیری از مرگ بیماران سرطانی را مورد محاسبه قرار دادند. داده‌هایی که در این مطالعه استفاده شد مربوط به اطلاعات سازمان بهداشت کشور آلمان بود. این اطلاعات مربوط به سال 2016 بودند.

نتایج مطالعه

بعد از محاسبه تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان در افراد بالای 50 سال و همچنین تعداد مرگ ناشی از سرطان در افرادی که از مکمل‌های ویتامین D استفاده می‌کردند، این مطالعه نشان داد که میزان مرگ و میر در افراد بالای 50 سالی که از این مکمل استفاده می‌کردند به میزان 13% کمتر بود.

هزینه خرید مکمل ویتامین D در کشور آلمان برای هر فرد بالای 50 سال در سال برابر 25 یورو بود. این مطالعه نشان داد که مصرف مکمل ویتامین D باعث کاهش مرگ و میر تقریبا 3000 نفر در سال می‌شود. تخمین نویسندگان این مطالعه برای میزان کاهش هزینه‌ها در حدود 254 میلیون یورو در سال بود.

نتیجه گیری مطالعه

این مطالعه نشان داد که مصرف مکمل‌های ویتامین D به صورت روتین در افراد بالای 50 سال می‌تواند تا حد قابل توجهی میزان مرگ و میر ناشی از سرطان را در کشور کاهش دهد. این کاهش در میزان مرگ و میر می‌تواند باعث جلوگیری از هدر رفتن مقدار زیادی از بودجه کشور و سازمان بهداشتی آن شود.

بنابراین توصیه نویسندگان این مطالعه مصرف روتین این مکمل در افراد بالای 50 سال بود. در نهایت نویسندگان این مطالعه سایر محققان را به انجام مطالعات گسترده‌تر در زمینه تاثیر مصرف ویتامین D و یا سایر مکمل‌های ویتامینی در کاهش میزان مرگ و میر ناشی از سرطان تشویق کردند.

Vitamin D supplementation to the older adult population in Germany has the cost-saving potential of preventing almost 30 000 cancer deaths per year

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *