مجله سلامت دکترنکست

ژنیکوماستی (بزرگی سینه در آقایان) چیست؟

ژنیکوماستی

فهرست مطالب

وقتی نام یک بیماری جدید می‌شنوید، به‌دنبال راه درمان آن می‌روید. ممکن است شما امروز برای اولین‌بار با بیماری Gynecomastia آشنا شده باشید و فکر کنید به آن مبتلا هستید. به‌ همین ‌دلیل در گوگل جست‌وجو می‌کنید ژنیکوماستی چیست؟ در این مطلب از سایت دکترنکست ما تصمیم داریم خیال شما را راحت کنیم و شما را با این بیماری آشنا کنیم و بگوییم که آیا این بیماری ترسناک است یا خیر.

ژنیکوماستی در بدنسازی چیست؟

اگر شما بدنساز باشید، ممکن است به‌دنبال این باشید که بدانید ژنیکوماستی چیست و چقدر بین بدنسازان شایع است؟ در بدن مردان طبق یک نظم، به‌صورت خودکار هورمون‌های استروژن و تستوسترون ترشح می‌شود. اگر تعادل بین این هورمون‌ها به‌هم بخورد، علائمی مانند پف‌کردن یا متورم‌شدن سینه، حساسیت در نوک سینه و… در بدن فرد بیمار پدید می‌آید.

طبق مطالعه آمریکایی‌ها، از سال 1980 الی 2013 حدود 1574 بدنساز در آمریکا به‌دنبال درمان ژنیکوماستی از طریق عمل جراحی بوده‌اند. بااین‌وجود نمی‌توان گفت که تمام بدنسازان به این بیماری مبتلا می‌شوند. پدید آمدن این بیماری در بدن بدنسازان به عواملی مانند میزان هورمون مرد و دارویی که مصرف می‌کند، بستگی دارد.

اگر نوک پستان شما متورم شده باشد، ممکن است نگران شوید؛ به همین دلیل در ادامه شما را با انواع ژنیکوماستی، علائم و راه‌های درمان این بیماری آشنا می‌کنیم.

آشنایی با انواع ژنیکوماستی

قبل از درمان ژنیکوماستی، باید بدانید این بیماری به 3 نوع فلورید، فیبروز استرومایی و ژنیکوماستی میانی تقسیم‌بندی می‌شود. در نوع فلورید بیماری تا 4 ماه پس‌از ابتلا در بدن مشاهده می‌شود. راه تشخیص این مدل، بررسی میزان افزایش بافت سینه توسط پزشک است. فردی که یک‌سال به این بیماری مبتلا باشد، به نوع فیبروز استرومایی دچار می‌شود و پس‌از آن به نوع ژنیکوماستی متوسط مبتلا می‌شود.

 

درمان ژنیکوماستی

 

علائم ژنیکوماستی را بشناسیم

ژنیکوماستی مردان زمانی در بدن شروع می‌شود که تعادل بین هورمون‌های استروژن و تستوسترون به‌هم خورده باشد. طبق اطلاعات سایت NHS و Webmd، علائم زیر در یک یا هر دو سینه کودکان، افرادی که تازه به بلوغ رسیده‌اند، مردان مسن و…،  پس‌از به‌هم‌خوردن تعادل این هورمون‌ها دیده شود.

  •   مقداری بافت اضافی در اطراف نوک سینه پدیدار می‌شود؛
  •   پسران نوجوان در ناحیه سینه احساس درد می‌کنند؛
  •   بافت سینه در مردان متورم می‌شود؛
  •   نوک سینه پس‌از برخورد با لباس دچار حساسیت می‌شود؛
  •   سینه مردان ناخودآگاه دچار حساسیت می‌شود.

با وجود این‌که از‌بین‌رفتن تعادل بین هورمون‌ها علت ژنیکوماستی است؛ اما بافت سینه‌های شما ممکن است به یک دلیل دیگر متورم شده باشد و هیچ ارتباطی به این بیماری نداشته باشد. بهتر است شما مقاله چک آپ روتین مردان در دکترنکست را مطالعه کنید و سپس با یک پزشک در خصوص مشکل خود مشورت کنید.

روش درمان ژنیکوماستی

برخی از افراد ممکن است به دنبال قرص برای درمان ژنیکوماستی بدون دستور پزشک باشند. اگر شما هم به این راه برای درمان فکر می‌کنید، پیشنهاد می‌شود سلامتی خود را به خطر نیندازید. درمان خانگی ژنیکوماستی یکی از راه‌های راحت برای خلاص‌شدن از این بیماری است. پس بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا او بهترین راه برای رفع مشکل تورم سینه‌های شما معرفی کند.

ژنیکوماستی در بلوغ، کودکان تازه متولد‌شده و افراد مسن دیده می‌شود. چند راه درمان برای این بیماری وجود دارد که برای هر بیمار متفاوت است. در برخی از افراد، مصرف دارو، عامل ابتلای آن‌ها به‌این بیماری می‌شود. در ادامه شما را با علت ژنیکوماستی و  راه‌های درمان آن آشنا می‌کنیم:

  •   وقتی تعادل بین هورمون‌ها به‌هم می‌خورد، فرد به این بیماری مبتلا می‌شود و بدن به صورت خودکار بین هورمون‌های استروژن و تستوسترون تعادل برقرار می‌کند و بیماری برطرف می‌شود؛
  •   برخی از داروها باعث تورم سینه می‌شود؛ در برخی از افراد با قطع کردن دارو به دستور پزشک این بیماری برطرف می‌شود؛
  •   در برخی از افراد با مصرف دارو بیماری مردانه ژنیکوماستی برطرف می‌شود؛
  •   و مشکل برخی دیگر از مردان با عمل جراحی برطرف می‌شود.

افزایش یا کاهش برخی از هورمون‌های بدن از دلایل ابتلای مردان به این بیماری است. حدود 60% از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. چند راه برای درمان این بیماری وجود دارد که می‌توان به مصرف دارو، مشاوره و عمل جراحی تقسیم‌بندی کرد.

افرادی که از طریق مصرف دارو درمان می‌شوند، ابتدا باید توسط پزشک چکاپ شوند و میزان هورمون‌های بدن آن‌ها چک شود و سپس پزشک داروی مدنظر خود را تجویز می‌کند. افرادی که به سن بلوغ رسیده‌اند، ممکن است مشکل آن‌ها پس‌از گذشت زمان برطرف شود؛ ولی ممکن است آن‌ها اعتماد‌به‌نفس خود را از دست بدهند؛ این افراد با برقراری مشاوره آنلاین با پزشکان دکترنکست، به‌راحتی می‌توانند مشکل خود را برطرف کنند؛ اما عمل ژنیکوماستی چگونه است؟

 

عمل ژنیکوماستی

 

عمل ژنیکوماستی چگونه است؟

همان‌طور که می‌دانید، یکی از راه‌های درمان این بیماری، عمل جراحی است. پزشک از طریق عمل جراحی چربی‌های اضافی سینه و بافت غدد را برمی‌دارد و بیمار پس‌ از استراحت در منزل، درمان می‌شود. اگر به‌دنبال این هستید که بدانید هزینه عمل ژنیکوماستی چقدر است، بهتر است نزد پزشکانی که در بخش جراح عمومی از سایت دکترنکست فعالیت می‌کنند، نوبت رزرو کنید و به صورت آنلاین گفت‌و‌گو کنید.

جمع بندی

در این مطلب از مجله دکترنکست، شما با علائم ژنیکوماستی و راه‌های درمان آن آشنا شده‌اید. ممکن است در حال حاضر تصور کنید که به این بیماری مبتلا هستید و می‌خواهید بدانید که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید. اگر یک یا هر دو سینه شما یا فرزند شما دچار حساسیت، تورم یا ترشح شده است، باید به یک متخصص مراجعه کنید. اگر به دنبال جراح زیبایی هستید، می‌توانید به صفحه تخصصی پزشکان دکترنکست مراجعه کنید.

این بیماری ترسناک نیست و در برخی از افراد پس از گذشت زمان برطرف می‌شود. احتمال دارد مشکل شما بدون مراجعه حضوری برطرف شود؛ اگر مشکل شما رفع شد ولی اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اید، توصیه می‌شود به دنبال مشاوره آنلاین از دکترنکست باشید تا به دلیل کمبود اعتمادبه‌نفس، اجتماع‌گریز نشوید.

منابع:

mayoclinic1

mayoclinic2

healthline1

medscape

ncbi

healthline2

 

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *