مجله سلامت دکترنکست

DMARDها در درمان آرتریت روماتوئید چه نقشی دارند؟

DMARD ها

فهرست مطالب

آرتریت روماتوئید

در این مطلب به مقایسه اثربخشی و ایمنی انواع مختلف DMARD ها در درمان آرتریت روماتوئید می‌پردازیم. این بیماری نوعی اختلال خودایمنی و شایع‌ترین نوع آن است. این بیماری همانند سایر اختلالات خودایمنی از مراحل مختلفی تشکیل شده است. از این مراحل می‌توان به مرحله بهبود و مرحله شعله‌وری اشاره کرد. این بیماری می‌تواند علائم گسترده‌ای داشته باشد. از این علائم می‌توان به درد مفاصل که پیشرونده است، آنمی، التهاب سیستمیک و اختلالات قلبی و عروقی اشاره کرد. روش‌های درمانی متعددی برای این بیماران شناسایی شده است. مهم‌ترین این درمان‌ها استروئیدها و داروهای ضدالتهاب هستند.

درمان آرتریت روماتوئید با DMARD ها

یکی از روش‌های درمانی مهم و پرکاربرد در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید، داروهای DMARD هستند. این داروها می‌توانند علائم بیمار را به طور قابل توجهی بهبود بخشند. ولی باید توجه داشت که این داروها نمی‌توانند جلوی سیر پیشرونده بیماری را بگیرند. از طرف دیگر باید در نظر داشت که DMARD‌ها عوارض دارویی زیادی دارند. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که داروهای مهارکننده اینترلوکین 6 (IL-6) و مهارکنند‌ه‌های TNF می‌توانند در درمان این بیماری بسیار کمک‌کننده باشند. از دسته دارویی IL-6 می‌توان به adalimumab و از دسته دارویی ضد TNF می‌توان به tocilizumab اشاره کرد. باید توجه داشت که این دو دسته دارویی تفاوت‌های گسترده‌ای از نظر اثربخشی و ایمنی با هم دارند.

داروهای دسته DMARD

یک مطالعه که در سال 2021 انجام شد به بررسی تفاوت اثربخشی و ایمنی انواع مختلف DMARD ها در درمان آرتریت روماتوئید پرداخت. جزئیات این مطالعه به طور مختصر در زیر توضیح اده خواهد شد. در این مطالعه که به صورت متاآنالیز انجام شده است، داروهای مختلف دسته DMARD از قبیل sarilumab، sirukumab، baricitinib، tocilizumab و Adalimumab مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفتند. با جست‌و‌جو در بانک‌های اطلاعاتی پزشکی از قبیل MEDLINE، EMBASE و web of science استفاده شد. مقالاتی که در این زمینه تا ماه ژوئن سال 2020 انجام شده بودند وارد این مطالعه شدند. این مطالعات کارآزمایی‌های بالینی بودند که در مورد داروهای دسته DMARD انجام شده بودند.

نتایج متاآنالیز 4 کارآزمایی بالینی:

  1. از نظر American college of rheumatology 20، هیچ تفاوت قابل توجهی بین 4 داروی sarilumab، sirukumab، tocilizumab و Adalimumab وجود نداشت.
  2. از نظر American college of rheumatology 50 , 70 هیچ تفاوتی بین 5 داروی sarilumab، sirukumab، baricitinib، tocilizumab و Adalimumab وجود نداشت.
  3. این مطالعه نشان داد که از نظر کاهش سدیمان اریتروسیتی هیچ تفاوتی بین 3 داروی sarilumab، sirukumab و Adalimumab وجود نداشت.
  4. تحلیل نتایج نشان داد که که از نظر عوارض، عوارض دارویی شدید و عوارض ناشی از ترک دارو در بین 5 داروی sarilumab، sirukumab، baricitinib، tocilizumab و Adalimumab وجود نداشت.

در نهایت مشخص شد که دو داروی tocilizumab و  sarilumab در مقایسه با سایر داروها از نظر عملکرد و عوراض دارویی تا حدی بهتر بودند. با وجود این که تفاوت قابل توجهی بین این دسته‌های دارویی وجود ندارد ولی دو داروی tocilizumab و sarilumab در مقایسه با سایر داروها از نظر عملکرد و عوراض دارویی تا حدی بهتر بودند.

PubMed-Comparison of the efficacy and safety indicators of DMARDs for rheumatoid arthritis

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

 

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *