مجله سلامت دکترنکست

درمان گردن درد مزمن با آموزش عصب شناسی درد

فهرست مطالب

گردن درد مزمن در عموم بزرگسالان شایع است. اگرچه علت این بیماری هنوز مورد بحث است، اما واضح است که این مشکل چند عاملی است و هر دو عامل جسمی و روانی بر آن تاثیر دارند. یک مطالعه به بررسی ترکیب آموزش عصب شناسی درد با تمرینات درمانی در درمان این بیماری پرداخته است.

یک مطالعه با هدف تعیین اینکه آیا افزودن آموزش عصب شناسی درد (PNE) به تمرینات درمانی باعث بهبود شاخص درد-ناتوانی، تشدید درد، باورهای ترس-اجتناب و خودکارآمدی درد در افراد مبتلا به گردن درد مزمن غیر اختصاصی می شود یا خیر، انجام شد.

 روش کار

این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی سه بازویی بود. هفتاد و دو بیمار مبتلا به گردن درد مزمن غیر اختصاصی به سه گروه تقسیم شدند: تمرینات درمانی به تنهایی (۲۴ نفر)، تمرینات درمانی + PNE ؛ (۲۴ نفر) و گروه کنترل (۲۴ نفر). هر برنامه به مدت سه بار در هفته و شش هفته طول کشید. شاخص درد-ناتوانی، تشدید درد، باورهای ترس-اجتناب و خودکارآمدی درد با مقیاس درد و ناتوانی گردن (NPAD)، مقیاس فاجعه بار درد (PCS)، پرسشنامه باورهای ترس-اجتناب (FABQ) و پرسشنامه خودکارآمدی درد (PSEQ) ارزیابی شدند. شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخله شش هفته‌ای مورد ارزیابی قرار گرفتند و پیگیری دیگری وجود نداشت.

 نتایج

برای نتایج NPAD ،PSC، و FABQ، مداخله ترکیبی پیشرفت‌های قابل توجهی را نسبت به تمرینات درمانی به تنهایی نشان داد (05/0 ≤ p). در حالی که هیچ تفاوتی بین دو گروه مداخله برای PSEQ مشاهده نشد (99/0 = p). علاوه بر این، تفاوت‌های قابل توجهی برای همه نتایج به نفع گروه‌های آزمایشی در مقابل کنترل بود.

نتیجه گیری

تمرینات درمانی همراه با آموزش عصب شناسی درد، شاخص درد-ناتوانی، تشدید درد، باورهای ترس-اجتناب را بیشتر از تمرینات درمانی به تنهایی در بیماران مبتلا به گردن درد مزمن کاهش می‌دهد. برای خودکارآمدی درد، تفاوت آماری معنی‌داری بین دو گروه مداخله وجود نداشت. با این حال، گروه ترکیبی تأثیر قابل توجهی نسبت به تمرینات درمانی به تنهایی داشت. برای نتیجه‌گیری دقیق‌تر، مطالعات بیشتر با دوره‌های طولانی‌تر و پیگیری مورد نیاز است.

PubMed-Pain Neuroscience Education Combined with Therapeutic Exercises Provides Added Benefit in the Treatment of Chronic Neck Pain

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *