مجله سلامت دکترنکست

جلوگیری از بارداری ناخواسته در زنان چاق

فهرست مطالب

مشاوره جلوگیری از بارداری ناخواسته در زنان چاق

استفاده از یک روش ضدبارداری موثر و ایمن جهت جلوگیری از بارداری ناخواسته، ضروری است. بر اساس آمار ملی ثبت شده در ایالات متحده، زنان چاقی که در سن باروری قرار دارند نسبت به زنان با وزن عادی، به طور چشمگیر تمایل کمتری به استفاده از روش‌های ضدبارداری دارند. در هنگام مشاوره به زنان چاق در رابطه با روش‌های ضدبارداری، باید به فرد توضیح داده شود که چاقی می‌تواند بر اثر و ایمنی بسیاری از روش‌های ضدبارداری تاثیر بگذارد.

چرا جلوگیری از بارداری ناخواسته در زنان چاق اهمیت ویژه‌ای دارد؟

از آنجایی که زنان چاق به خصوص افراد با مشکلات زمینه‌ای در ریسک بالاتری برای مشکلات مرتبط با بارداری قرار دارند، جلوگیری از بارداری ناخواسته در این گروه حائز اهمیت ویژه‌ای است. همچنین، چاقی یک عامل خطر برای هایپرپلازی دیواره رحم و سرطان رحم می‌باشد. هر دو نوع IUD و ضدبارداری‌های هورمونی از دیواره رحم محافظت می‌کنند. به این ترتیب، ریسک ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش می‌دهند.

انتخاب یک روش ضد بارداری مناسب

عوامل زیادی باید در انتخاب یک روش ضدبارداری در نظر گرفته شوند. در زنان چاقی که تمایل دارند اثرگذاری و ایمنی حداکثری داشته باشند، توصیه به استفاده از IUD مسی یا آزادکننده لوونورژسترول می‌گردد. استفاده از IUD، ریسک شکست بسیار پایینی دارد (در مقایسه با روش‌های مانعی). زیرا این روش به افزایش وزن وابسته نیست (در مقایسه با دپومدروکسی پروژسترون استات)؛ همچنین زنان را در ریسک عوارض مرتبط با ترکیبات ضدبارداری حاوی استروژن قرار نمی‌دهد. در حین وارد کردن IUD، دیدن سرویکس و تخمین اندازه و محل رحم می‌تواند در زنان بسیار چاق مشکل باشد.

زنانی که تمایل به استفاده از IUD ندارند، باید بدانند که ریسک شکست بالاتری با ضدبارداری‌های خوراکی، پچ و حلقه وجود دارد. شکست روش‌های ضدبارداری در میان زنان چاقی که از ضدبارداری‌های خوراکی استفاده می‌کنند نسبت به زنان چاقی که از روش‌های مانع استفاده می‌کنند، کمتر است. با این حال، زنان چاقی که انتخاب می‌کنند از قرص‌های ضدبارداری خوراکی، پچ یا حلقه استفاده کنند، بهتر است به طور همزمان از کاندوم نیز استفاده کنند تا ریسک بارداری ناخواسته و ابتلا به بیماری‌های مقاربتی کاهش یابد.

موثرترین روش‌های برگشت‌پذیر

  • IUD: موثرترین روش برای زنان چاقی که ممنوعیت استفاده ندارند. اثربخشی این روش، وابسته به وزن نیست.
  • ایمپلنت‌های ضد بارداری: به نظر می‌رسد ایمپلنت‌های ضدبارداری لوونورژسترول و اتونوژسترل در زنان چاق به شدت موثر باشند. گرچه احتمالا در زنان با وزن کمتر موثرترند.
  • دپومدروکسی پروژسترون استات

روش‌های برگشت پذیر با اثر کمتر

  • ضد بارداری‌ خوراکی: زنانی که تمایل به استفاده از قرص دارند، بین ۲۰ تا ۳۰ میکروگرم اتینیل استرادیول در روز برایشان آغاز می‌شود. هیچ خانومی نباید در ابتدا دوز بالای ۳۵ میکروگرم دریافت کند. در صورتی که زنان چاق از فرمولاسیون قرص ویژه‌ای رضایت داشتند، نباید داروی آن‌ها تغییر پیدا کند مگر اینکه مصرف استروژن برای آن‌ها ممنوع شود. در این شرایط، قرص‌های ضد بارداری فاقد استروژن برای فرد در نظر گرفته می‌شوند. د‌و برابر کردن دوز ضد بارداری‌های خوراکی در زنان چاق توصیه نمی‌شود و می‌تواند عوارض جانبی و ریسک بالاتری به دنبال داشته باشد.
  • پچ ضد بارداری
  • حلقه ضد بارداری
  • روش‌های مانع: از نظر تئوری، چاقی نباید بر اثربخشی یا ایمنی ضدبارداری مانع تاثیر بگذارد. با این حال در صورتی که تغییر محسوسی در وزن بیمار ایجاد شود، سایز دیافراگم باید تنظیم گردد. کاندوم‌ها (مردانه و زنانه)، دیافراگم، کپ سرویکال و اسفنج ضدبارداری، شایع‌ترین اشکال ضدبارداری مانع هستند. در صورتی که از دو روش مانع (مثل کاندوم و اسپرم کش واژینال، دیافراگم و کاندوم) استفاده شود، کارایی افزایش می‌یابد.
ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان زنان و زایمان و نازایی در دکترنکست

 

آیا استفاده از روش‌های ضدبارداری باعث افزایش وزن می‌شود؟

افزایش وزن دغدغه بسیاری از زنان است، به ویژه زنانی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند. ترس از افزایش وزن غالبا دلیلی است که خانم‌ها روش‌های ضدبارداری هورمونی را آغاز نمی‌کنند یا ادامه نمی‌دهند. شواهد کافی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از ضدبارداری‌های ترکیبی هورمونی، قرص‌های پروژستین، IUD و ایمپلنت‌های ضد بارداری، ارتباطی با افزایش وزن ندارد.

استفاده از روش‌های ضدبارداری قبل و بعد از جراحی چاقی

زنانی که از ضدبارداری حاوی استروژن استفاده می‌کنند و قصد دارند جراحی انجام دهند، حداقل یک ماه قبل از جراحی باید مصرف دارو را قطع کنند تا احتمال تشکیل لخته پس از جراحی کاهش یابد.

در زنانی که تحت جراحی چاقی قرار گرفته‌اند، چه روشی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته توصیه می‌شود؟

کاهش وزن بر اثر جراحی چاقی می‌تواند شانس باروری را در زنانی که به دلیل عدم تخمک‌گذاری باردار نمی‌شوند، افزایش دهد. زنانی که تحت جراحی چاقی قرار گرفته‌اند، می‌توانند به صورت موثر و ایمن، مصرف ضدبارداری‌های خوراکی را آغاز کنند. هرچند به دلیل وجود احتمال سوء جذب، توصیه می‌شود این گروه از ضد بارداری‌های هورمونی غیرخوراکی استفاده کنند.

ضد بارداری اورژانسی

IUD مسی، قابل اعتمادترین روش اورژانسی ضدبارداری در زنان چاق است. داروهای خوراکی در این گروه از زنان تاثیر کمتری دارند و گاها بی‌تاثیر هستند.

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *