مجله سلامت دکترنکست

قرص لاکتوفم: فواید، عوارض جانبی و تداخلات دارویی

قرص لاکتوفم

فهرست مطالب

قرص لاکتوفم یا در واقع کپسول لاکتوفم (LactoFem) یک مکمل پرطرفدار سلامت زنان است و ترکیبی منحصر به فرد از پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها را ارائه می‌دهد که به‌طور خاص برای نیازهای زنان طراحی شده است. همانطور که بازار پروبیوتیک‌ها و سین‌بیوتیک‌ها در حال گسترش است، قرص لاکتوفم خود را با سویه‌های باکتری‌های مفید متمایز می‌کند. این سویه‌ها در کنار فروکتوالیگوساکارید (FOS)، یک پری‌بیوتیک که به‌عنوان تغذیه برای باکتری‌های پروبیوتیک عمل می‌کند، بقا و فعالیت آن‌ها را افزایش می‌دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا با کاربردها، عوارض و نکات مهم مصرف قرص لاکتوفم آشنا شوید.

قرص لاکتوفم چیست؟

قرص لاکتوفم یک فرآورده سین‌بیوتیک مخصوص بانوان و دختران است. سین‌بیوتیک ترکیبی از پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها است که برای ارتقای سلامت با هم کار می‌کنند. پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند (مانند باکتری‌ها یا مخمرها) که در صورت مصرف به مقدار کافی فواید زیادی برای سلامتی دارند. از سوی دیگر، پری‌بیوتیک‌ها فیبرهای غیر قابل هضم و جذب هستند که به‌عنوان ماده غذایی پروبیوتیک‌ها عمل کرده و به رشد و تکثیر آن‌ها در روده کمک می‌کنند. فروکتوالیگوساکارید و اینولین از رایج‌ترین و مهم‌ترین ترکیبات پری‌بیوتیک هستند.

کپسول لاکتوفم

اثر قرص لاکتوفم واژینال

قرص لاکتوفم واژینال نیست بلکه به‌طور خوراکی مصرف می‌شود، اما تاثیر خود را بر فلور میکروبی واژن می‌گذارد. فلور میکروبی دستگاه تناسلی زنان بیش از ۵۰ گونه میکروارگانیسم مفید دارد که اکثر آن‌ها لاکتوباسیل‌ها هستند. عملکرد این باکتری‌های مفید تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت سیستم ادراری-تناسلی و پیشگیری از عفونت است. به‌طور معمول تعادل طبیعی فلور میکروبی واژینال تحت تاثیر عوامل مختلف مثل برقراری رابطه جنسی، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و ضد قارچ‌ها، استفاده مکرر از استخر، دوران یائسگی و … به‌هم می‌ریزد. این عوامل شرایط را برای رشد عوامل بیماری‌زا مساعد می‌کند. استفاده از قرص لاکتوفم به‌عنوان یک مکمل پروبیوتیک به بازگرداندن فلور میکروبی واژن و سیستم ادراری-تناسلی کمک می‌کند.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان زنان و زایمان و نازایی در دکترنکست

 

ترکیبات قرص لاکتوفم

بر اساس شواهد علمی، لاکتوباسیل‌ها (نوعی از گونه‌های باکتری) پس از ورود و تکثیر در دستگاه گوارش، می‌توانند خود را از طریق میان‌دوراه به محیط واژن و دستگاه تناسلی برسانند. به همین دلیل، ترکیبات قرص لاکتوفم شامل ۷ سویه باکتری لاکتوباسیل در کنار فروکتوالیگوساکارید به‌عنوان ماده غذایی می‌شود:

  1. لاکتوباسیلوس رامنوسوس
  2. لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس
  3. لاکتوباسیلوس کازئی
  4. لاکتوباسیلوس پلانتاروم
  5. لاکتوباسیلوس فرمنتوم
  6. لاکتوباسیلوس گاسری
  7. لاکتوباسیلوس بولگاریکوس

ترکیبات قرص لاکتوفم

کاربرد قرص لاکتوفم

استفاده از پروبیوتیک‌ها برای بهبود و ارتقا سلامت کلی مفید است، با این حال کپسول لاکتوفم به‌عنوان یک مکمل سین‌بیوتیکی مخصوص خانم‌ها در موارد زیر می‌تواند مصرف شود:

  • انواع عفونت‌های دستگاه تناسلی مثل عفونت قارچی واژن جهت افزایش اثربخشی داروها (مثل آنتی‌بیوتیک و ضد‌قارچ) و کمک به درمان. علائم عفونت دستگاه تناسلی می‌تواند شامل بوی بد واژن، خارش واژن و سوزش باشد. ناگفته نماند که در صورت بروز علائم برای یافتن علت بوی بد واژن یا درمان بوی بد واژن از خود‌درمانی اجتناب کرده و به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

 

 

  • مصرف در دوران بارداری جهت پیشگیری از دیابت بارداری و کاهش خطر ابتلا به آلرژی در نوزادان.
  • پیشگیری و کمک به درمان ویروس HPV
  • کاهش دردهای ناشی از اندومتریوز

عوارض مصرف لاکتوفم

اگرچه سویه‌های باکتریایی مورد استفاده در این محصول توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ایمن در نظر گرفته می‌شوند اما ممکن است در برخی بیماران عوارض خفیفی ایجاد کنند. این عوارض عمدتاً ناراحتی‌های گوارشی هستند. برخی از افراد ممکن است نفخ یا ناراحتی خفیف معده را تجربه کنند، به‌ویژه در روزهای اولیه مصرف قرص لاکتوفم. این علائم معمولاً موقتی هستند و با سازگاری بدن با افزایش سطح باکتری‌های مفید برطرف می‌شوند.

 

موارد احتیاط و منع مصرف قرص لاکتوفم

  • در صورت وجود سابقه آلرژی به هر یک از اجزای محصول یا در صورت ابتلا به پانکراتیت حاد (التهاب پانکراس) از مصرف قرص لاکتوفم خودداری کنید.
  • در صورت داشتن شرایط خاص مثل مصرف داروهای شیمی‌درمانی یا سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، ابتلا به ایدز، بیماری دریچه قلب، کولیت اولسراتیو فعال، سندرم روده کوتاه (SBS) و وجود علائم عفونت به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر پس از مصرف کپسول لاکتوفم،‌ دچار واکنش‌های آلرژیک مثل راش پوستی، کهیر، خارش، تورم صورت، سرفه، تنگی نفس و درد قفسه سینه شدید فوراً به‌دنبال کمک اورژانسی باشید.
  • طبق مطالعات، استفاده از قرص لاکتوفم در دوران بارداری و شیردهی ایمن است. با این حال توصیه می‌شود قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

لاکتوفم برای عفونت واژینال

مقدار مصرف قرص لاکتوفم

توصیه می‌شود کپسول لاکتوفم را روزانه یک یا دو عدد پس از غذا یا طبق دستور پزشک خود مصرف کنید.

تداخلات دارویی قرص لاکتوفم

مصرف همزمان قرص لاکتوفم با آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند باعث کاهش اثربخشی آن شود. بنابراین بهتر است حداقل ۲ ساعت فاصله زمانی بین مصرف این داروها باشد.

شرایط نگهداری قرص لاکتوفم

طبق مطالعات، این مکمل پروبیوتیک را می‌توانید به مدت دو هفته در دمای اتاق (۲۵ درجه سانتی‌گراد) نگهداری کنید. اما بهترین شرایط نگهداری قرص لاکتوفم در یخچال (دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد) است که باعث افزایش طول عمر باکتری‌ها می‌شود.

 

جمع‌بندی

قرص لاکتوفم یک سین‌بیوتیک (پروبیوتیک+پری‌بیوتیک) مخصوص بانوان است که برای بهبود فلور میکروبی طبیعی محیط واژن طراحی شده است. مصرف کپسول لاکتوفم به پیشگیری و درمان انواع عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی، پیشگیری و درمان ویروس پاپیلومای انسانی، حفظ تعادل اسیدیته محیط واژن، جلوگیری از عود مجدد عفونت‌های دستگاه ادراری و کاهش خشکی واژن در یائسگی کمک می‌کند. این محصول یک فرآورده مکملی محسوب می‌شود و جایگزین درمان اصلی نخواهد بود. بنابراین در صورتی که علائمی مثل خشکی واژن، بوی بد واژن، ترشحات رنگی و … را تجربه می‌کنید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

منابع:

ncbi، zisttakhmir

سوالات متدوال

خارش لبه های بیرونی واژن نشانه چیست

خارش لبه های بیرونی واژن می‌تواند یک علامت ناراحت‌کننده باشد که ممکن است از دلایل مختلف ناشی شود. یکی از علل شایع، عفونت‌های قارچی واژن است که به دلیل رشد بیش از حد قارچ کاندیدا آلبیکنس در ناحیه واژن رخ می‌دهد. سایر علل احتمالی عبارتند از واژینوز باکتریایی و عدم تعادل فلور میکروبی در واژن. عفونت‌های مقاربتی مانند تریکومونیازیس، سوزاک یا کلامیدیا، مواد محرک مانند صابون، مواد شوینده یا محصولات بهداشتی زنانه معطر، واکنش‌های آلرژیک به کاندوم‌های لاتکس یا اسپرم‌کش‌ها و تغییرات هورمونی در دوران یائسگی می‌توانند از علل دیگر خارش واژن باشند.

برای بوی بد واژن چه کنیم

بوی واژن می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله عفونت‌ها، تغییرات هورمونی، اقدامات نامناسب بهداشتی یا برخی عادات غذایی باشد. برای رفع بوی واژن، رعایت بهداشت ناحیه تناسلی مثل شستن ناحیه با آب و صابون ملایم و بدون عطر و اجتناب از دوش واژینال، ضروری است؛ زیرا می‌تواند تعادل طبیعی باکتری‌ها را در واژن به‌هم بزند. پوشیدن لباس زیر نخی و اجتناب از لباس‌های تنگ نیز می‌تواند به کاهش بو کمک کند. اگر بوی بد واژن با این اقدامات همچنان ادامه پیدا کرد یا با علائم دیگری مانند خارش، سوزش یا ترشحات غیر معمول همراه بود، حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

برای عفونت واژن چه قرصی بخوریم

درمان عفونت واژن بستگی به نوع عفونت تشخیص داده شده توسط پزشک دارد. برای عفونت‌های رایج واژن مانند عفونت‌های مخمری داروهای ضد قارچ مانند کلوتریمازول واژینال یا فلوکونازول خوراکی ممکن است توصیه شود، در حالی که آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند مترونیدازول یا کلیندامایسین اغلب برای واژینوز باکتریایی تجویز می‌شوند. پیروی از دستورالعمل پزشک در مورد دوز و مدت درمان برای اطمینان از رفع موثر عفونت و به حداقل رساندن خطر عود بسیار مهم است.

از کجا بفهمم عفونت واژن دارم

علائم شایع ممکن است شامل ترشحات غیر طبیعی واژن باشد که می‌تواند غلیظ و سفید (مانند پنیر دلمه) برای عفونت‌های قارچی یا سفید مایل به خاکستری با بوی ماهی برای واژینوز باکتریایی باشد. خارش یا سوزش در ناحیه واژن، همراه با سوزش در هنگام ادرار یا مقاربت، نیز از علائم رایج هستند. علاوه بر این، عفونت‌های واژن ممکن است باعث قرمزی، تورم یا درد ناحیه واژن یا زخم دهانه رحم شوند. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، ضروری است که برای تشخیص و درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.

علت خارش واژن چیست

خارش واژن می‌تواند ناشی از عوامل مختلف از جمله عفونت‌ها، محرک‌ها یا تغییرات هورمونی باشد. علل شایع عبارتند از عفونت‌های قارچی و واژینوز باکتریایی که با عدم تعادل فلور میکروبی در واژن مشخص می‌شود. علاوه بر این، عفونت‌های مقاربتی مانند تریکومونیازیس، سوزاک یا کلامیدیا می‌توانند منجر به خارش واژن شوند. همچنین محرک‌هایی مانند صابون‌های معطر، شوینده‌ها یا محصولات بهداشتی زنانه می‌توانند باعث خارش واژن شوند. نوسانات هورمونی در دوران بارداری، یائسگی یا برخی داروها نیز ممکن است با خارش واژن همراه باشند.

چه پمادی برای جوش واژن خوبه

جوش واژن می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله تحریک، عفونت یا نوسانات هورمونی ایجاد شود. درمان ممکن است شامل پاکسازی ملایم ناحیه آسیب‌دیده با آب گرم و صابون ملایم، اجتناب از لباس‌های تنگ و رعایت عادات بهداشتی باشد. در برخی موارد، درمان‌های موضعی حاوی موادی مانند بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک ممکن است توصیه شود، اما استفاده از آن‌ها باید تحت نظارت پزشک باشد تا از ایمنی و اثربخشی آن در ناحیه حساس واژن اطمینان حاصل شود.
اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *