مجله سلامت دکترنکست

ارتودنسی و درمان بی‌نظمی دندان‌ها

ارتودنسی

فهرست مطالب

از عوامل بسیار مهم زیبایی چهره، داشتن لبخندی زیبا است. این روزها به کمک ارتودنسی می‌توانید به داد دندان‌های نامرتب خود برسید و جلوه‌ای تازه به چهره‌تان ببخشید. در این مطلب قصد داریم تا حدودی به معرفی این علم جالب و کاربردی بپردازیم و به سوالات متداول در این زمینه پاسخ دهیم.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی دندان شاخه‌ای از علم دندان‌پزشکی است که بر مرتب‌کردن موقعیت دندان‌ها نسبت به یکدیگر تمرکز دارد. در واقع در طی این روش پزشک متخصص با صاف‌کردن یا حرکت‌دادن دندان‌ها به بهبود ظاهر و عملکرد آن‌ها کمک می‌کند. کلمه‌ی «orthos» به معنای صاف یا صحیح و عبارت «dontics» به معنای دندان است. به همین منظور پزشک متخصص در این زمینه با ارائه درمان لازم می‌تواند به مدیریت موقعیت نامناسب دندان‌ها، فک و صورت کمک کند.

بهترین سن برای ارتودنسی چه سنی است؟

بهترین زمان برای درمان ارتودنسی دوران کودکی است؛ اما بزرگسالان هم می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند. در قدم اول مهم این است که فرد تعداد دندان‌های مناسبی داشته باشد. بنابراین گاهی لازم است صبر کنید تا دندان‌های کودک به طور کامل رشد کند و بیرون بیاید تا بتوانید درمان را شروع کنید.

چه کسانی به ارتودنسی نیاز دارند؟

تقریبا همه‌ی افراد می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند تا دندان‌هایی با عملکرد بهتر و لبخند زیباتری داشته باشند. اما در این بین بعضی افراد به علت ناهنجاری‌های گسترده فک و دندان نیاز بیشتری به ارتودنسی دارند. شایع‌ترین علت‌های مراجعه به متخصص ارتودنسی شامل موارد زیر است:

  •         Overjet (اورجت)؛ زمانی که دندان‌های فک بالا جلوتر از دندان‌های فک پایین باشد.
  •         Underbite (آندربایت)؛ زمانی که دندان‌های فک پایین جلوتر از دندان‌های فک بالا باشد.
  •         روی هم قرار گرفتن دندان‌ها
  •         کج‌بودن دندان‌
  •         شلوغی دندان‌ها
  •         چرخیدن دندان‌های در جای خود (به هنگام رشد)
  •         وجود دندان‌های نهفته در فک (طوری که قسمتی از آن یا به طور کامل در استخوان فک گیر کند).

در نتیجه این شرایط دندان‌ها کج و نامنظم در جایگاه خود قرار می‌گیرند. علاوه بر آن ممکن است دندان‌های فک بالا و پایین در یک راستا قرار نگیرند و همین می‌تواند باعث اختلال در عملکرد دندان‌ها بشود.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
دندان پزشکان عمومی در دکترنکست

چه کسانی نباید ارتودنسی انجام دهند؟

کسانی که مشکلات جدی و گسترده دندان و دهان دارند برای شروع درمان دچار مشکل خواهند شد. در نتیجه اگر پوسیدگی‌های شدید و گسترده یا بیماری لثه دارید، تا زمان بهبودی این مشکلات از شروع درمان ارتودنسی بپرهیزید. چون قراردادن بریس و کش ارتودنسی روی دندان‌ها در این شرایط می‌تواند باعث بدتر شدن وضعیت سلامت دهان و دندان شود.

 

انواع ارتودنسی

 

انواع ارتودنسی

بسته به شرایط خاص دندان‌های شما ارتودنتیست تصمیم می‌گیرد که بهتر است از کدام روش استفاده کند. به لطف پیشرفت علم ارتودنسی روش‌های کاربردی و مناسبی برای رفع ناهنجاری طیف گسترده‌ای از مشکلات دهان و دندان فراهم شده است. در نتیجه دست متخصص ارتودنسی در انتخاب روش مناسب هر بیمار باز است. انواع ارتودنسی شامل موارد زیر است:

  •         ارتودنسی متحرک
  •         ارتودنسی ثابت
  •         ارتودنسی دیمون
  •         ارتودنسی سرامیکی
  •         ارتودنسی نامرئی (لینگوال یا پشت دندانی)

هر یک از این روش‌ها متناسب با نیازهای متنوع و متفاوت بیماران طراحی شده است و مزایای مخصوص به خود را دارد.

عوارض ارتودنسی

البته که این روش درمانی هم مثل هر روش دیگری با معایبی همراه است. در این قسمت قصد داریم تا حدودی شما را با نکات منفی آن آشنا کنیم تا با دید بازتری به آن نگاه‌ کنید و بهتر تصمیم بگیرید. از دردسرهای ارتودنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •         پوسیدگی زودهنگام دندان‌ها؛ نخ دندان را جدی بگیرید و به خوبی اطراف بریس‌های (Brace) ارتودنسی را تمیز کنید تا از تجمع پلاکت در اطراف آن‌ها جلوگیری شود.
  •         ضعیف‌شدن ریشه دندان؛ اعمال فشار روی دندان‌ها و حرکت تدریجی آن‌ها در طولانی مدت می‌تواند باعث تحلیل ریشه‌ی دندان‌های شما بشود.
  •         بروز مشکلات لثه؛ بعضی افراد به دلیل استفاده از بریس‌های ارتودنسی به مدت طولانی ممکن است با مشکلاتی مانند التهاب لثه یا افزایش خطر بیماری لثه مواجه شوند (برای اطلاعات بیشتر درباره بریس‌ها به مقاله «انواع بریس‌های ارتودنسی» مراجعه کنید).

البته توجه داشته باشید که لزوما این مشکلات برای همه‌ی افراد اتفاق نمی‌افتد. وضعیت دندان‌های هر فرد، تغذیه، رعایت بهداشت دهان و دندان و … می‌توانند نقش به سزایی در کاهش عوارض ارتودنسی دندان قبل و بعد از پایان درمان داشته باشد.

 

عوارض ارتودنسی

 

جمع بندی

امیدواریم با خواندن این مطلب با ابعاد مختلف درمان ارتودنسی آشنا شده باشید. اگر همچنان برای شروع درمان ارتودنسی دچار تردید هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید. در کنار این مطلب حتما سری هم به مقاله «درمان ارتودنسی چه اهمیتی دارد؟» بزنید تا اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید. علاوه‌بر آن تنها با یک کلیک می‌توانید از طریق دکترنکست با دندان پزشک آنلاین ارتباط بگیرید و سوالات خود را مطرح کنید.

 

منابع:

clevelandclinic

dentalhealth

news medical

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *